Full version: jordärtskocka
del_21
Hej
Jag har köpt jordärtskockor från ica som jag tänkte sätta i trädgårdslandet. Har några frågor först?
När ska de sättas? Jag bor i Skåne
Trivs de på någon speciell plats?
Är jordärtskocka samma sak som jordmandel?
Hälsn. Del
Rigoletto
Hej!

Du kan sätta dem så fort jorden reder sig. Samtidigt som eller tidigare än potatisen. Jordärtskockorna behöver ingen särskild plats, jag odlar mina bl a för att få ett vindskydd till resten av lotten. Jag ska ta upp mina sista knölar nu i vår, och sedan plantera om mina "sättskockor" i april. Man kan antagligen göra det mycket tidigare i Skåne.

Är inte samma sak som jordmandel. Om du hittar Lena Israelssons bok Köksträdgården, det gröna arvet (kanske finns på bibblan) kan du läsa om jordmandel där.

Visste du att det finns två sorter, en röd, med ganska släta knölar, och en vit, med lite mer oregelbunden form? De vita blommar med gula blommor, många trodde att jag hade en stor sommarrudbeckiahäck på lotten. I år ska jag försöka få tag på de röda också. :-)

Hälsningar Ann
Åsa, mälardalen zon 2
Jordmandlar är pyttesmå de är mindre än vanliga mandlar, jordmandel är en gräsväxt så man får bara en grästuva ovan jord. Jordmandel övervintrar inte i sverige inte ens i skåne så man får förvara utsädet frostfritt. Impecta säljer jordmandlar, det är dock nedtorkade och lagda i påse så man brukar inte få alla att ta sig.
KURT
När det gäller jordärtskockor, så bör man tänka på att de blir höga, 2-3 m höga! Så att man inte planterar dem på en plats där de skuggar något annat.
del_21
Hej
Tack för alla svar.
Jag antog att de är härdiga eftersom någon nämnde att de skulle ta upp sina sista snart, så jag satte mina nu i helgen.
Få se om de förökar sig mycket så kanske man kan få en liten häck om ett par år.
Hälsn Del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon