Full version: Sushi
zissi
Min äldsta grabb kommer hem i veckan o vi kom överens om att vi ska försöka oss på att göra hemlagad sushi någon dag. Sjögräsplattor, japansk soja, inlagd ingefära, wasabi, sushiris, ev. miso till soppan, lax, tonfisk, crabfish, shitake, grönt te är lite olika ingredienser som jag fick tips på av en kompis som bott några år i Japan.
Men hur i hela friden ska vi få till det? Är det någon av er som brukar göra egen sushi? Har ni tips o råd vad man bör tänka på eller kanske rent av något recept som ni vill dela med er av?
Försökte gå in på en länk någon tipsade om, men den kunde inte öppnas tyvärr. Kanske får gå till bibblan o låna några böcker.
Provar nu med att fråga alla kloka odlaiter först. Tackar på förhand.

Mvh zissi
Biggan_
Jag äter själv inte sushi men hittade den här sidan!
Laga egen sushi
Sussie F-Flower
CITAT (zissi @ 22-02-2009, 19:55) *
Min äldsta grabb kommer hem i veckan o vi kom överens om att vi ska försöka oss på att göra hemlagad sushi någon dag. Sjögräsplattor, japansk soja, inlagd ingefära, wasabi, sushiris, ev. miso till soppan, lax, tonfisk, crabfish, shitake, grönt te är lite olika ingredienser som jag fick tips på av en kompis som bott några år i Japan.
Men hur i hela friden ska vi få till det? Är det någon av er som brukar göra egen sushi? Har ni tips o råd vad man bör tänka på eller kanske rent av något recept som ni vill dela med er av?
Försökte gå in på en länk någon tipsade om, men den kunde inte öppnas tyvärr. Kanske får gå till bibblan o låna några böcker.
Provar nu med att fråga alla kloka odlaiter först. Tackar på förhand.

Mvh zissi

Hej!

Oj vilken "mumsig" middag ni ska få!!! laugh.gif

Jag har haft flera perioder när jag har ätit sushi flera gånger i veckan...men ibland kan det gå ett halvår emellan.
Första gångerna (måste vara över 10 år sedan) jag gjorde sushi så gjorde jag alla möjliga sorter, både med lax, räkor och crabfish. Nu gör jag bara med lax som jag först fryser i 2 dygn, efs jag är så rädd för parasiter och dylikt, sedan gravar jag den som vanligt. Det tycker jag är godast.

Laxen brukar jag skära i skivor, precis som vanligt. Sedan gör jag två olika sorter, dels den rullade med dom grönsvarta algplattorna. Sedan brukar jag göra ovala "risknular" med en skiva lax omkring. Jag brukar inte lägga bara en smal skiva lax på riset utan jag lindar in riset helt å hållet med en HEL laxskiva. Det blir så mycket ris i magen annars...

Algplattorna bredar jag riset på och trycker till, sedan brukar jag ha strimlad purjo eller salladslök, strimlade morötter (som fått ligga någon minut i hett uppkokt vatten) och lax. Ibland droppar jag över lite pressad lime. Därefter rullar jag ihop dom och så får dom ligga till sig någon timme innan jag skär dom i skivor.
Har sett att i många recept så står det att man ska ha wasabi inuti rullen men det brukar inte jag ha. Den får vara på sidan tillsamans med soyan och ingefäran.

Glöm inte risvinäger till riset. Det gör att riset blir kladdigt så att det binder ihop men det kanske du redan visste..?

Misosoppa är ju jättegott att börja med och den blir man ju inte mätt av heller.

Det där fixar ni nog, det är inte så svårt... det är mest kladdigt att hålla på med. tongue.gif

Lycka till och Smaklig måltid!
zissi
Tack för alla råd! thanks.gif

Det fanns så otroligt många variationer på misosoppan fick jag se. Snälla Sussi.....vad brukar du ha i den soppan.
g.gif
Sussie F-Flower
CITAT (zissi @ 22-02-2009, 21:50) *
Tack för alla råd! thanks.gif

Det fanns så otroligt många variationer på misosoppan fick jag se. Snälla Sussi.....vad brukar du ha i den soppan.
g.gif

Den köper jag färdig! Brukar vara en liten förpackning med 6-8 påsar i. En påse till 2 dl kokande vatten om jag minns rätt. Finns väl kanske lite olika fabrikat att välja emellan.

Shitake och lite tärnad tofu är väldigt gott att ha i men då måste svampen få koka med en stund, så då kan man ju koka upp vattnet i en kastrull, hälla i påsarna och den skivade svampen. Sjud några minuter och tillsätt tofun och låt sjuda ca en minut till.
zissi
[attachment=31726:sushi___f_rminskad.JPG][attachment=31727:sushi_f_...rminskad.J
PG]

Så här såg det ut när vi för första gången i våra liv försökte oss på att göra sushi. Inte så snygg kanske men dock mkt god yes.gif . Vi gjorde säkert 10 olika fyllningar o la på olika assietter så vi skull hålla ordning på vilken fyllning som var godast o så. En gång fick jag snabbspotta i slasken sick.gif .......fick tydligen för mkt wasabi på en bit blink.gif rotfl.gif ....men vi lärde oss så småningom.
Lite "baltigt" men kul hade vi iaf.
I helgen kommer yngsta grabben hem o han ville också prova att göra sushi o det passar ju bra när vi har lite rester i flaskor o burkar kvar som annars lätt blir för gammalt.
Ert engagemang här på odla gav resultat som ni ser.
Sussie F-Flower
CITAT (zissi @ 09-03-2009, 12:38) *
[attachment=31726:sushi___f_rminskad.JPG][attachment=31727:sushi_f_...rminskad.J
PG]

Så här såg det ut när vi för första gången i våra liv försökte oss på att göra sushi. Inte så snygg kanske men dock mkt god yes.gif . Vi gjorde säkert 10 olika fyllningar o la på olika assietter så vi skull hålla ordning på vilken fyllning som var godast o så. En gång fick jag snabbspotta i slasken sick.gif .......fick tydligen för mkt wasabi på en bit blink.gif rotfl.gif ....men vi lärde oss så småningom.
Lite "baltigt" men kul hade vi iaf.
I helgen kommer yngsta grabben hem o han ville också prova att göra sushi o det passar ju bra när vi har lite rester i flaskor o burkar kvar som annars lätt blir för gammalt.
Ert engagemang här på odla gav resultat som ni ser.

Oj, vad FINT ni gjorde!!! Suveränt!!! tummenupp.gif bravo.gif Ser verkligen gott ut! Tandvattnet rinner... laugh.gif
Tyckte NI att det var gott då?
Vad är det för "gryn" i skålen bredvid ingefäran och soyan? Nyfiken... tongue.gif
zissi
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-03-2009, 13:01) *
Oj, vad FINT ni gjorde!!! Suveränt!!! tummenupp.gif bravo.gif Ser verkligen gott ut! Tandvattnet rinner... laugh.gif
Tyckte NI att det var gott då?
Vad är det för "gryn" i skålen bredvid ingefäran och soyan? Nyfiken... tongue.gif

Rostade sesamfrö!
Fick se att man kunde göra sushirullarna så riset kom ytterst och då skulle man rulla bitarna i sesamfrö.
Ett annat alternativ var att blanda soja, sesamfrö och finhackad chili för att sedan doppa sushibitarna där i.
På ett annat ställe låg fröna som dekoration på uppläggningsfatet mellan rullarna.
Det blev inget av alternativen. Vi glömde helt enkelt bort det där med sesamfrö. whist.gif De åkte ner i müsliburken i stället.
På din fråga om vi tyckte det var gott bli svaret: JA, MYCKET GOTT! tummenupp.gif Det blir repris nu till helgen med lillgrabben, lite annat ska vi prova att ha i den här gången. Sen får vi utvärdera vad som blev godast.
Om tiden, orken o lusten infinner sig samtidigt är matlagning riktigt roligt särkskilt om man är fler som hjälps åt. smile.gif
Motti
Jag har en liten sushi mata av bambu när jag rullar ,man bör använda grötris det klibbar och är lättare att rulla med.Ett litet tips är att blanda Wasabi och soya i en skål och doppa sushin i,läste det i min Japanska kokbok och det är faktiskt jättegott.
Men vilka fina bilder på sushi vi fick se här va duktig du är Zizzi bravo.gif ,rena tavlan ju !och visst blir man sugen flirting.gif man borde äta mer sushi !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon