|
Så kommer det att bli, men inte förrän nästa år. Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling förlovar sig. Presskonferens kommer att hållas kl 17.00. Vad tycker ni? Jag tycker Äntligen!
Gossen Ruda
24-02-2009, 14:27
Dags att köpa aktier i skvallerpressen? Om det nu kan passera av etiska skäl. Om själva förlovningen har jag inga synpunkter.
Det går ju alldeles för fort, jag han ju inte vara med och rösta, jag kan inte ens minnas att jag har fått några röstsedlar hemskickade?
Huggorm
24-02-2009, 14:47
Äntligen! De borde ha skett för flera år sedan, vem vet vilket hädiskt leverne dom kan ha bedrivit under dessa år?
CITAT (Huggorm @ 24-02-2009, 14:47)  Äntligen! De borde ha skett för flera år sedan, vem vet vilket hädiskt leverne dom kan ha bedrivit under dessa år? Ja eller hur! Verkligen hög tid att legalisera snusket!
Blomstertanten
24-02-2009, 15:41
OJOJOJ ! Vad pengar alla skvallertidningar kommer tjäna nu ! Man kanske skulle utöka aktieportföljen nu
Snöflinga
24-02-2009, 15:44
Ojdå det hade jag inte en aaaaning om
CITAT (Blomstertanten @ 24-02-2009, 15:41)  OJOJOJ ! Vad pengar alla skvallertidningar kommer tjäna nu ! Man kanske skulle utöka aktieportföljen nu  Inte bara skvallerpressen som kommer att tjäna en massa pengar på detta! Hörde på nyheterna på TV att "runt-omkring-prylarna" typ kaffemuggar, glas, souvernirer och allt annat krafs kommer att dra in 2,5 miljarder!  Dessutom skapas en hel del arbetstillfällen vid ett sånt här arrangemang, så det är inte bara "gamarna" som blir rika på ett kungligt bröllop.
Monica M zon 4
24-02-2009, 16:06
Kan ju inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket. Blir trött bara jag tänker på hur många spaltmil det kommer att skrivas om detta bröllop. Om det bara stod i skvallerpressen vore det ju inga problem att undvika artiklarna men varenda tidning kommer att överösa oss med artiklar. Å nån mugg eller t-tröja tänker jag inte köpa! Men visst är det kul att kärleken segrar till slut.
Det är ju bara att gratulera paret. Det har säkert varit tuffa förhandlingar med pappa kungen. Men vem i herrans namn skall köpa kaffemuggar med Kronprinsessan på? Eller andra souvernirer. Hur kan folk idag 2009 ens tänka tanken? Hemma har jag en tallrik med en bild på föreställande prinsessan Märtha av Norge/Sverige. Den fick min mamma i present av en norsk väninna på 1950-talet. Det var väl efter att prinsessan dött. Mamma tyckte inte om tallriken men kände sig tvungen att hänga upp den på väggen när väninnan kom på besök. Sen åkte den ner när besöket var över. Jag använder tallriken som kakfat. Vi äter inte mycket kakor... Men en kaffemugg med Viktoria och Daniel på...  - Nej tack!
kul tycker jag!  Grttis till dem båda!
Gossen Ruda
24-02-2009, 16:18
Varför Västergötland? Han kommer väl norrifrån?
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2009, 17:18)  Varför Västergötland? Han kommer väl norrifrån? Man borde kan i stället fråga sig varför hon är Hertiginna av Västergötland?
Huggorm
24-02-2009, 16:55
CITAT (KURT @ 24-02-2009, 16:33)  Man borde kan i stället fråga sig varför hon är Hertiginna av Västergötland? För att ingen annan ville vara det?
CITAT (Betty @ 24-02-2009, 14:20)  Vad tycker ni? Jag tycker Äntligen!  Tycker jag också. Jag är glad att dom kan börja sitt liv tillsammans och han verkar vara en bra kille av det man hört. Fast sen bryr jag mig inte mer än så.
netaave
24-02-2009, 17:36
Jag är glad för ungdomarnas skull och önskar dom all lycka i sitt fortsatta gemensamma liv.
Jag tycker det är jättekul att de äntligen bestämt sig för att slår ihop sina påsar ! har i alla fall varit ute och hissat flaggan i dag´!Önskar dom allt gott ! Motti
aanderss
24-02-2009, 17:59
kul för dem
Gossen Ruda
24-02-2009, 18:26
Trevligt för dom men det står nästan mig upp till halsen redan. Nästan hela Rapport togs upp av detta.
Felicia
24-02-2009, 18:55
Bryr mig inte ett dugg, gillar inte monarkin överhuvudtaget så jag får väl låta bli att höra på nyheter och läsa expressen osv ett tag..
andersen
24-02-2009, 19:02
CITAT (Felicia @ 24-02-2009, 18:55)  Bryr mig inte ett dugg, gillar inte monarkin överhuvudtaget så jag får väl låta bli att höra på nyheter och läsa expressen osv ett tag.. Här är en till. Hoppas att vi skattebetalare slipper att betala för giftemålet.
Huggorm
24-02-2009, 19:19
CITAT (andersen @ 24-02-2009, 19:02)  Här är en till. Hoppas att vi skattebetalare slipper att betala för giftemålet. Giftermålet går på det vanliga appanaget, inget extra tas ut för bröllopet. Däremot kommer alla skattepengar som detta drar in från skvallerpressen allmänheten till godo. För övrigt tycker jag det är skönt med lite positiva nyheter för en gångs skull, hellre bröllop än ytterligare ett i raden av bombdåd på gazaremsan eller larmrapporter om klimatproblemet
Aqvakul
24-02-2009, 21:10
Önskar Viktoria och Daniel all lycka - hade dock önskat att Viktoria passat på att avsäga sig sin kungliga titel - en monarki är inte värdigt ett modernt Sverige....
CITAT (Aqvakul @ 24-02-2009, 22:10)  Önskar Viktoria och Daniel all lycka - hade dock önskat att Viktoria passat på att avsäga sig sin kungliga titel - en monarki är inte värdigt ett modernt Sverige.... Dagens Nyheter kallar det på ledarplats "motbjudande".
CITAT (Betty @ 24-02-2009, 14:20)  Så kommer det att bli, men inte förrän nästa år. Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling förlovar sig. Presskonferens kommer att hållas kl 17.00. Vad tycker ni? Jag tycker Äntligen!  Säger också Äntligen och ett stort Grattis!
CITAT (Aqvakul @ 24-02-2009, 21:10)  Önskar Viktoria och Daniel all lycka - hade dock önskat att Viktoria passat på att avsäga sig sin kungliga titel - en monarki är inte värdigt ett modernt Sverige.... Håller med!
Solstorm
25-02-2009, 11:11
Nog borde de kunna försörja sig själv. De skulle ju inte ha några problem att med att ta ut jättegage för att visa upp sig. De kanske rent av skulle tjäna på det. De kan ju vara för det samma för Sverige som vad Disney är för USA.
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-02-2009, 12:50
CITAT (Berith @ 25-02-2009, 06:09)  Säger också Äntligen och ett stort Grattis!  Samma här
Eva i Höga
25-02-2009, 13:52
Tycker det är roligt att de är kära och lyckliga! För övrig säger jag inget så har jag inget sagt!
herkules
25-02-2009, 17:11
härligt med en kunglig förlovning och bröllop! såg presskonferensen på tv, det lyser verkligen om dem! länge leve kärleken! och ja, jag betalar 1000 gånger hellre för ett kungligt bröllop än lön till odugliga politiker och diverse direktörer
Lilla Birka
25-02-2009, 17:35
Dessutom ska en premiärminister bytas ut med korta mellanrum och då ska den föregående och de före honom/henne ha avgångsvederlag+pensioner i all evighet amen! Så inte blir det billigare med annat system, dessutom tvivlar jag på att en politiker gör så det blir en så bra good-will för Sverige. För att vara så ointresserade tycks det vara många som är tillräckligt intresserade trots allt.
Eva i Höga
25-02-2009, 17:36
CITAT (herkules @ 25-02-2009, 17:11)  och ja, jag betalar 1000 gånger hellre för ett kungligt bröllop än lön till odugliga politiker och diverse direktörer Det kan jag nog hålla med om, betalar hellre för glädje och lycka än sånt som inte ger något positivt.
Aqvakul
25-02-2009, 17:53
CITAT (Lilla Birka @ 25-02-2009, 17:35)  Dessutom ska en premiärminister bytas ut med korta mellanrum och då ska den föregående och de före honom/henne ha avgångsvederlag+pensioner i all evighet amen! Så inte blir det billigare med annat system, dessutom tvivlar jag på att en politiker gör så det blir en så bra good-will för Sverige. För att vara så ointresserade tycks det vara många som är tillräckligt intresserade trots allt. Jag är republikan av principiella skäl, inte för att det skulle vara billigare.
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2009, 17:53)  Jag är republikan av principiella skäl, inte för att det skulle vara billigare. Håller med! Se även... Ge Victoria mänskliga rättigheter!Ja, och jag har absolut inget emot de nyförlovade som människor - önskar dem all lycka och helst att de fick njuta friheten att leva och forma sina egna liv...
Jag har varit mot monarki, men har faktiskt ändrat mig, jag gillar det svenska kungahuset och ser framemot bröllopet! Gladast är jag dock för de yngre syskonens skull, nu kan de äntligen börja panera för bröllop och barn.
Ja jisses! Igår utgick halva dagens tv-program å grund av förlovningen. Idag kan man inte köpa en kvällstidning, jo det kunde man, men nyhetsdelen kom med som en extra bilaga på 10sidor. Resten var bara JA JA JA, vi förlovar oss... Kul, visst. Men måste det vara ett sånt ståhej? FAst man kanske skulle se till att tjäna en slant på jippot. Har ju ändå dimensionerat avloppet till Viktorias hus vid Läckö slott... Sen blir vi ju nästan grannar, nu när de antas flytta dit och bosätta sig också.... Ja jisses....
Varför skulle dom bosätta sej på Läckö...?
Tänkte på det där med namnet, vilken tur egentligen att han heter nåt som är ett namn inte bara här i Sverige. Jag menar, barn döps ju till både det ena och det andra numera, han kunde ju hetat tex Klimpen eller Rasmus eller nåt. Eller Hans! Hans Majestät Hans.
CITAT (Berith @ 26-02-2009, 07:14)  Varför skulle dom bosätta sej på Läckö...?
Tänkte på det där med namnet, vilken tur egentligen att han heter nåt som är ett namn inte bara här i Sverige. Jag menar, barn döps ju till både det ena och det andra numera, han kunde ju hetat tex Klimpen eller Rasmus eller nåt. Eller Hans! Hans Majestät Hans. "Det mest formella tilltalet till Sveriges regent är Eders Majestät. Omnämnande av kunglig person med sådan status är formellt Hans Majestät eller Hennes Majestät. Drottning Silvia är ett majestät, i egenskap av drottning och gemål till Sveriges regent. Elizabeth II:s make prins Philip, hertig av Edinburgh är däremot en kunglig höghet, men inte ett majestät." http://sv.wikipedia.org/wiki/Majest%C3%A4tDet gäller ju att utbilda folket nu så att det blir rätt, man kanske kunde tänka sig en obligatorisk 2 mån kurs för hela svenska folket?
Gossen Ruda
26-02-2009, 07:47
Kommer dom till Götet blir tilltalet "Dôh" som vanligt.
CITAT (KURT @ 26-02-2009, 06:32)  "Det mest formella tilltalet till Sveriges regent är Eders Majestät. Omnämnande av kunglig person med sådan status är formellt Hans Majestät eller Hennes Majestät. Drottning Silvia är ett majestät, i egenskap av drottning och gemål till Sveriges regent. Elizabeth II:s make prins Philip, hertig av Edinburgh är däremot en kunglig höghet, men inte ett majestät." http://sv.wikipedia.org/wiki/Majest%C3%A4tDet gäller ju att utbilda folket nu så att det blir rätt, man kanske kunde tänka sig en obligatorisk 2 mån kurs för hela svenska folket? Ok, jag förstår.
Aqvakul
26-02-2009, 09:31
På kort sikt så tror jag att bröllopet kommer att bli ett uppsving för monarkin och monarkismen i Sverige. På längre sikt så tror jag på motsatsen. Hur intressant är ett kungahus á la Ockelbo?
CITAT (Berith @ 26-02-2009, 06:14)  Varför skulle dom bosätta sej på Läckö...? Inte vet jag, men det stod så som kvalificerad gissning i aftonbladet igår.
CITAT (MariaS @ 26-02-2009, 09:46)  Inte vet jag, men det stod så som kvalificerad gissning i aftonbladet igår. Ok....  Ja det är nog på den nivån dom ligger.
Jag förstår inte riktigt... Varför får Silvia vara majestät och inte prins Philip? Är det bara för att inte Philp är kung, och varför är han inte det när han är gift med en drottning? Konstigt?!
CITAT (karjo @ 26-02-2009, 09:57)  Jag förstår inte riktigt... Varför får Silvia vara majestät och inte prins Philip? Är det bara för att inte Philp är kung, och varför är han inte det när han är gift med en drottning? Konstigt?! Ja, undrar varför det är så? När kungar gifter sig blir fästmön drottning men när drottningar gifter sig blir fästmannen "bara" prins. Könsdiskriminering eller...
CITAT (karjo @ 26-02-2009, 09:57)  Jag förstår inte riktigt... Varför får Silvia vara majestät och inte prins Philip? Är det bara för att inte Philp är kung, och varför är han inte det när han är gift med en drottning? Konstigt?! Det beror nog på att CG var kung innan han gifte sej med Silvia, och då fick hon drottningtiteln. Medan Elizabeth var prinsessa när hon gifte sej med Philip, precis som Victoria är nu när hon gifter sej, vilket gör att det bara var/är dom som byter upp sej i titel och syssla, inte deras män. Det har nog inte att göra med att de är kvinnor och inte män.
CITAT (Berith @ 26-02-2009, 10:17)  Det beror nog på att CG var kung innan han gifte sej med Silvia, och då fick hon drottningtiteln. Medan Elizabeth var prinsessa när hon gifte sej med Philip, precis som Victoria är nu när hon gifter sej, vilket gör att det bara var/är dom som byter upp sej i titel och syssla, inte deras män.
Det har nog inte att göra med att de är kvinnor och inte män. Aha, ja det där låter ju rimligt.
Ja men hur det skulle bli om CG råkar ut för nåt och Victoria blir drottning innan dom gifter sej vet jag inte. Kanske att Daniel blir kung då, precis som när Silvia blev drottning?
CITAT (Berith @ 26-02-2009, 10:39)  Ja men hur det skulle bli om CG råkar ut för nåt och Victoria blir drottning innan dom gifter sej vet jag inte. Kanske att Daniel blir kung då, precis som när Silvia blev drottning?  ... och hur blir det då med drottning Silvia... vi kan ju inte ha två drottningar samtidigt? Undrar om hon förlorar sin drottningtitel då.. typ får lov att abdikera och sedan titulera sig x-drottning...
Kanske kan det blir som i England då? De har väl två drottningar? Eller är drottning"modern" inte drottning utan bara mor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|