Eva i Skåne
25-02-2009, 19:20
Jag har köpt mig ett par silkonformar för bakning och har absolut för mig att man då ska slippa smörja och bröa. Har jag fel???
Jag gjorde en mjuk kaka i eftermiddags och den formen visste i alla fall inte vad jag hört. Halva kakan satt fast i formen.
anne-li i olofstorp
25-02-2009, 19:26
sköljde du formen i kallt vatten innan du hällde i smeten?
Eva i Skåne
25-02-2009, 19:29
Nä, eller jo, men bara utsidan

Ska formen vara våt på insidan när man häller i smeten?
anne-li i olofstorp
25-02-2009, 19:35
Ja du skall skölja formen på insidan innan du häller i smeten, så bildar vattnet en hinna som hindrar smeten att bränna fast.

Fråga mig inte hur men så funkar det.....
Eva i Skåne
25-02-2009, 19:46
Tack Anne-li. Då finns det orsak att baka en kaka imorgon också och se om den blir bättre.
Eva i Höga
25-02-2009, 19:48
Nu blev jag påmind om att jag har en silikonform i skåpet. Har aldrig använt den för jag visste inte riktigt om den var bra. Får väl ta och göra en sockerkaka nån dag och testa om kakan lossnar från formen. Det var ju ett bra tips att skölja formen i vatten innan.
Eva, var kakan god - även om den satt fast?
Eva i Skåne
25-02-2009, 20:00
Oh ja. Vi kakmonster kan äta även trasiga kakor
anne-li i olofstorp
25-02-2009, 20:05
Äta smulor går alldeles utmärkt..... Men att få lov att prova en gång till är ännu bättre.....
kanske skulle jag inte berättat knepet

Men du kan väl glömma det om det är så att det lyckas ,HAHAHAHa
Solstorm
27-02-2009, 08:57
Nu blev jag påmind om att jag ska ha en sådan liggande någonstans. Tror jag fick det med Allt om Mat för många år sedan. Jag bakade en gång med den och det satt fast i formen. Efteråt så fick jag reda på att man skulle smörja den med matolja innan man bakade med den första gången, sedan skulle det inte behövas. Hm, undra om jag har kvar den tro?
anne-li i olofstorp
28-02-2009, 09:26
Ingen olja! Bara kallt vatten innan man häller i smeten....
Hur blev den nya kakan Eva i Skåne? God förstås, men satt den fast?
Eva i Skåne
28-02-2009, 09:36
Jag har inte provat än, men det blir nog ett försök nu i helgen. Jag återkommer med svar
AnnammA
28-02-2009, 14:47
Har också en sådan i skåpet, som jag aldrig använt...Skölja med kallt vatten innan man bakar...samma gradtal, eller??? Behöver nog lite rådgivning.
ninnisky
28-02-2009, 17:30
CITAT (AnnammA @ 28-02-2009, 14:47)

Har också en sådan i skåpet, som jag aldrig använt...Skölja med kallt vatten innan man bakar...samma gradtal, eller??? Behöver nog lite rådgivning.
Samma här

min har säkert legat i skåpet i två år...
anne-li i olofstorp
01-03-2009, 09:53
Men det är ju så enkelt.
Gör precis som du brukar göra tills du kommer till momentet att smörja och bröa formen.
I stället sköljer du den i kallt vatten, häller i smeten och ställer in i ugnen.
Resultatet blir en perfekt kaka som släpper formen utan prut.
sweet lorrane
02-03-2009, 19:06
hej aktare för silikon, det är inget bra ämne,(möjligtvis bra å täta runt skorstenar med men i maten ska det inte vara) det är bättre med vanlig plåtform,utan silikon eller teflon, det använder jag förjämnan när jag bakar mina limpor, en skvätt olivolja i formen å så i med limpan å så in i ugnen tills det är klart efter sisådär 45-50 minuter och då har olivoljan blidat ett knaprigt skal ytterst på limpan och så släpper den så fint ifrån plåtformet och då vet man också att brödet är klart...
llycka till
hälsar Sweet lorrane
Eva i Skåne
03-03-2009, 09:44
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.