Elendil
26-02-2009, 11:07
"Trädkramaren" kommer i em och ska titta på mina träd och vilka som kommer att behöva beskärning osv. Jag har en gammalt syrénträd som är i stort sett dött, hade endast två blommor förra året och de flesta grenarna är torra som fnöske. Så min plan är att de tar bort syrénen.
Nu skulle jag vilja ha tips på prydnadsträd som jag kan plantera där istället. Jag har redan i trädgården körsbär, plommon och äpple så jag vill inte ha mera frukt/bär träd. Funderar lite på japansk lönn, men mamma och pappas träd som de planterade för något år sedan verkar inte må så bra och jag vet inte om det är jordens fel.
Det finns ett träd med jättevackra rosa blommor som jag glömt bort namnet på som verkar trivas i den här jorden.
Det ska stå på framsidan där det inte är så mycket gräsmatta och eftersom min trädgård är ganska liten så vill jag att trädet inte ska bli för stort. Söderläge på Öland.
Tips?
Elendil
26-02-2009, 11:27
Nu hittade jag Japansk hängkörsbär, Prunus x serrulata'Kiku-shidare-sakura'. Den kanske skulle trivas hos mig.
Crataegus mordenensis 'Toba' - Rosenhagtorn, är ett ganska litet träd som blommar med rosa blomklasar på sommaren, ser ut som små rosor i klasar. Mitt träd planterade jag i maj -04 och det var ca 3,5 m högt förra sommaren.
[attachment=31272:Kopia_av...n_i_blom.jpg]
Närbild på blomklase:
[attachment=31273:Kopia_av...ornsblom.jpg]
Elendil
26-02-2009, 12:46
Den var fin, ska titta närmare.
Jan af Lisö
26-02-2009, 13:01
Söderläge på Öland låter som drömläge för en magnolia !!!
Elendil
26-02-2009, 14:42
Magnolia var vacker men nu när jag läst om de vill de ha sur kalkfri jord och hela Öland består av kalksten så den skulle nog inte trivas så bra.
Lönnar är inte lika surhetskrävande eller kalkskyende som magnolior (verkar) vara, men något åt det hållet är de också. Men söderläge på Öland... Här finns ju plats för en exot! Dock kommer jag för tillfället bara på stora gigantiska härliga sådana. Lite slöseri vore det dock med träd som hagtorn och körsbär... Även om de är mycket vackra!
Men ni andra som odlar palmer och allt annat härligt?
Alexander-VG-zon3
11-03-2009, 14:39
vilken höjd vill du ha på trädet?
ska det vara en stam eller flersstam? kanske någon hög buske istället för ett träd?
det finns ju mycket roligt du kan ha.
en som är exotisk och som går att stamma upp eller ha som flerstammig är Frilandshibiskus. blommar i slutet av Juli tills frosten kommer. finns i flera blomfärger från rosa,lila till gul,blå. blommar på ettåriga skott så den går beskära in på våren i önskad form och höjd, blir utan beskärning ca 3-4m hög i varma lägen.
Elendil
22-03-2009, 21:52
Jag vill ha en max höjd på ca 3 m, det är inte så jättestor yta den ska få plats på så jag får inte plats med något som breder ut sig mycket. Ett träd vill jag ha, har redan så många buskar i trädgården. Frilandshibiskusen var riktigt fin! Och går att stamma upp, tänkbar kandidat!
Det verkar dock som om syrénträdet tänkte överleva, den finns faktiskt knopp på alla grenar så jag låter det få en chans till.
Cilla - jag har rätt mycket lönn runt trädgården (och skott i häcken... ) så det passar jag. Jag har ett ordentligt stort körsbärsträd på baksidan, det verkar som om tidigare ägare inte tänkt på det här med beskärning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.