Full version: var ska man prata om
katah
Jag har ofta frågor angående förvaring av skörden från trädgården och känner
att det inte riktigt finns någon avdelning för sådana frågor.

Saknar ni andra en sådan, eller känns det onödig ?

Jag kan fundera frågor som :
Vilken metod är bäst att vinterförvara stevia ( inte plantan utan skörden ) ?
vilka grönsaker blir bäst torkade , vilka bäst frysta ?
Vilka ska man förvälla och hur ?
Vilka varianter av uteförvaring man kan ha jordkällare / stuka / hål i marken...?
Hur bygger / underhåller man dessa ?
Vilka grönsaker/ frukter kan förvaras i samma utrymme, vilka går inte ihop alls ?
Hur fixar man en bra fuktig miljö för morötter ?
Kan man bygga en fukt-skåp på plus 1-2 grader av en gammal kylskåp , i så fall hur ?

Och några till sådana tankar snurrar i min hjärna.
Finns det andra som går på liknande tankar eller är alla proffs på förvaring ?
MariaS
CITAT (katah @ 26-02-2009, 21:18) *
Jag har ofta frågor angående förvaring av skörden från trädgården och känner
att det inte riktigt finns någon avdelning för sådana frågor.

Saknar ni andra en sådan, eller känns det onödig ?
Jag kan fundera frågor som :
Vilken metod är bäst att vinterförvara stevia ( inte plantan utan skörden ) ? Som torkad
vilka grönsaker blir bäst torkade , vilka bäst frysta ? Tomat kan man torka, eller finhacka och frysa råa. övriga grönsaker bör förvällas eller läggas in.
Vilka ska man förvälla och hur ? Man förväller i lättsaltat vatten tills de börjar mjukna. Sen spolar man dem med kallt vatten så kokningen upphör (som att koka ägg)
Vilka varianter av uteförvaring man kan ha jordkällare / stuka / hål i marken...? Alla fungerar på rotgrönsaker
Hur bygger / underhåller man dessa ?
Vilka grönsaker/ frukter kan förvaras i samma utrymme, vilka går inte ihop alls ? Äpplen bör inte förvaras med annat
Hur fixar man en bra fuktig miljö för morötter ? Morötter förvaras bäst i torr sand, om man vill ha dem råa, annars förväller man dem och fryser in
Kan man bygga en fukt-skåp på plus 1-2 grader av en gammal kylskåp , i så fall hur ?

Och några till sådana tankar snurrar i min hjärna.
Finns det andra som går på liknande tankar eller är alla proffs på förvaring ?

Några svar på dina frågor.
Rosmarin
Frågor av det här slaget hade jag placerat i "Köksträdgården" eller eventuellt här i "Småprat om trädgård". Men det är ju sant att ibland vet man inte riktigt... confused.gif
katah
Jag ville egentligen inte få svar på mina funderingar nu UTAN,

fundera tillsammans med er om man skulle behöva en ny avdelning för sådana frågor som rör
om förvaring av skörden
Fågelvägen
Jag tycker frågor om hur man förvarar skörden passar perfekt som en tråd i avdelningen Köksträdgården. tummenupp.gif Det blir jobbigare att bläddra i forumet om avdelningarna blir fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon