Nauti
Den trivs bra och har börjat växa på ganska bra jämfört med för ett tag sedan när den var döende smile.gif Men nu har den tydligen fått ett rotskott(eller vad kallas det?) och där den sitter nu kan den ju inte växa. Då får den varken ljus eller plats. Kan jag på något enkelt sätta dela på dem utan att behöva skada den stora plantan? Jag har inte tidigare läst om någonting liknande och jag trodde att de förökade sig främst via frön eller att man tog sticklingar.

MariaS
Nepenthes är ingen rot, det är en knöl. Nephenthes brukar göra så här och den "lille" växer snart till sig.

Kan tyvärr inte ta kort på min och visa då det just visade sig att batteriet är slut slap.gif
Nauti
CITAT (MariaS @ 27-02-2009, 09:10) *
Nepenthes är ingen rot, det är en knöl. Nephenthes brukar göra så här och den "lille" växer snart till sig.

Kan tyvärr inte ta kort på min och visa då det just visade sig att batteriet är slut slap.gif
Jag trodde att rhizom var rotstockar tongue.gif Kan man inte gräva upp alltihop och skära av rhizomen mellan de två och sedan plantera dem i varsin kruka?

Den lilla har ju ingen plats att växa på :/
MariaS
CITAT (Nauti @ 27-02-2009, 11:25) *
Jag trodde att rhizom var rotstockar tongue.gif Kan man inte gräva upp alltihop och skära av rhizomen mellan de två och sedan plantera dem i varsin kruka?

Den lilla har ju ingen plats att växa på :/

Ingen fara. Ju trångare kruka, desto bättre trivs de.

Nu är mitt batteri laddat, så så här ser min ut.

[attachment=31294:nepenthes.jpg]
Nauti
Okej, tack för hjälpen smile.gif Då får den sitta kvar där den sitter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon