Lady Hamilton
Tänkte vi kunde visa bilder på våra smultronsådder i denna tråd
Så här ser mina plantor ut som jag sådde i början på Januari
[attachment=31374:DSCN2042.JPG] [attachment=31375:DSCN2043.JPG]

[attachment=31376:DSCN2044.JPG] [attachment=31377:DSCN2045.JPG]
Nauti
Jag har ungefär samma storlek på min jordgubbsplanta som jag plantera i fjol tongue.gif Jag hade en som växte på bättre, men den dog under övervintringen. Chili och jordgubbar verkar vara växter som inte gillar mig särskilt mycket sad.gif
Anki V
Åh…jag mitt pucko fattade inte att smultronen skulle skolas ut ”tussvis” slap.gif !

Här har jag mycket ordentligt bredskolat plantorna en och en och jag tyckte att 15 stycken skulle räcka till en ordentlig kant i den rabatt jag tänkte ha dom .

I stället för 15 blir det nu kanske bara 3 plantor om de ska sättas ihop blush.gif .

Ja, ja…man lär så länge man lever biggrin.gif .

[attachment=31388:001__Large_.JPG] [attachment=31389:002__Large_.JPG]

/Anki
malin72
nämen vaddå 3 som ska sättas ihop unsure.gif mina gula var svåra och endast 2 ser ut som små plantor nu... crying.gif
Eva 33c
Fast jag har alltid (sår smultronplantor varje år nästan...) skolat mina en och en, och det blir fina plantor med bär redan första säsongen när man sår så här tidigt. Så du får nog din kant Anki tummenupp.gif
Knytt
Men hallå, man skolar dem alltså tussvis som ni säger.
Jag som var så glad att jag fått iaf 5 av mina jordgubbar att gro alls och trodde då att det blev iaf fem plantor duh.gif

Så fina dina plantor är ladyn, som alltid!
Eva 33c
Nej man behöver inte alls skola dem tussvis! De blir fina plantor första säsongen med bär och allt av varje liten grodd, helt säkert, jag lovar! smile.gif
Knytt
Åh skönt att höra, pust! Tack! smile.gif
Anki V
Tack Eva tummenupp.gif …..Hoppet om en snygg och ätlig rabattkant vaknade igen.

Även hoppet om att man kanske inte är helt "puckad" vaknade shy.gif

/Anki
AstaC
Jag har sått smultronfrön och har dem just nu inne i ett skåp eftersom de ska gro i mörker. Nu har de börjat kika upp så smått. Inga blad eller så, men kikar upp i alla fall. Min fråga är när ska man ta ut dem ur skåpet så att de kommer ut i ljuset?
Lady Hamilton
Det kan man göra så fort de kommit upp ur jorden smile.gif
AstaC
Då borde jag i princip kunna låta dem komma ut ur garderoben när som helst? Fast alla har inte grott ännu.
ahrana
jag tänkte plantera om mina idag. har två amplar som inte är så jättedjupa, men så slog det mig, är det tillräckligt djupa, 5-7 cm?
kollonikompis
Finns det jordgubbsfrön och smultronfrön!?

Jag har tagit sticklingar från min granne och planterat två och två. Förutom stora plantor, de kan stå ensamma... men det är över 100 plantor!! Detta är jordgubbar. En dansk variant. Ska bli spännande att se resultatet!

Fungerar smultron som jordgubbar? Att man kan ta sticklingar av befintlig planta?

Jag ska ner och vattna nu...och bereda marken för ännu fler exemplar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon