Full version: Funderar....
Fjallsnipan
Jo... jag har en liten fundering.. eller stor för mig.. i fjol så gjorde jag om på min baksida och gjorde då 2 rabatter. En på vardera sida om altantrappen kan man säga. Nu är det ju så att på ena sidan om trappen dvs i den ena rabatten så är det knappt någon sol. Bara tidigt på förmiddagen å fram till 11 tror jag, så jag vet inte vad jag ska ha i den. I den andra är det sol mesta dels av dagen fram till 3 / 4 iaf så den har jag inga problem med. Är det någon som kan ge mig några tipps på vad jag kan ha i den skuggiga? För tillf så är den helt tom, har satt lite lökar där till våren, men inget annat! Vore ju kul om även den kunde vara lite fin i sommar.

Sen har jag ju en balkong på huset som är lite i samma problem. Den ligger mot baksidan och är inglasad så på sommaren är det ju skitvarmt där. Försökte att ha det som ett litet växthus i fjol, men det visade sig bara vara varmt och för lite sol så det var ingen bra ide... Vad kan jag ha där då mån tro? Det är sol där från morron till lunch, men som sagt väldigt varmt! Kan jag ha kryddor där kanske??? Eller funkar det bara med grönväxter å palmer? Ska inreda med en liten mysig sitthörna och göra 2 hyllor att ha något fint på. Hängmöjlighet finns ju också...

Hoppas att jag inte babblat på för mycket, och att någon kan hjälpa mig med mitt problem. Kan fixa bilder om det skulle behövas!

// Sofia dunno.gif
MariaS
VArför inte en surjordshörna i den skuggiga rabatten. De flesta surjordsväxter, har det gemensamt att de även gillar skugga. Kan bland annat rekomendera julrosen (Helleborus) marktäckaren vintergröna (Vinca minor) Amerikanska blåbär (vaccinum) Detta var tre växter som ger glädje året runt tillsammans.

På balkongen skulle jag nog som du säger, sätta värmetåliga gröna växter och glöm då inte citrusarna.
Fjallsnipan
Tack så mycket för den lilla idén... det där med en surjordshörna var ingen dum idé. Kollade runt lite och det skulle nog bli rätt fint med en sån där! Tänkte mig en Rhodedendron, men om jag har förstått det hela rätt så finns det olika sorters Rhodedendron.. eller? Skulle vara fint med en stor "vanlig" och några marktäckare..

På balkongen så blir det nog lite gröna växter och kryddor... citron har jag funderat på, men dom är ju så dyra! Kan det vara värt det att prova så upp en själv? Och ifall jag nu skulle kosta på mig en.. vart gör jag av den på vintern?

Är det nån mer som har förslag så tar jag gärna emot dom!

/Sofia
MariaS
CITAT (Fjallsnipan @ 11-03-2009, 16:12) *
Tack så mycket för den lilla idén... det där med en surjordshörna var ingen dum idé. Kollade runt lite och det skulle nog bli rätt fint med en sån där! Tänkte mig en Rhodedendron, men om jag har förstått det hela rätt så finns det olika sorters Rhodedendron.. eller? Skulle vara fint med en stor "vanlig" och några marktäckare..

På balkongen så blir det nog lite gröna växter och kryddor... citron har jag funderat på, men dom är ju så dyra! Kan det vara värt det att prova så upp en själv? Och ifall jag nu skulle kosta på mig en.. vart gör jag av den på vintern?

Är det nån mer som har förslag så tar jag gärna emot dom!

/Sofia

Det finns olika rododendron ja. Allt från parkrododendron till alprosen.

En frösådd citrus är ju också fin. Det är ju inte säkert att det blir en citron, men bladverket är ju ändå dekorativt. Citrusar förvarar man sen så svalt, frostfritt och ljust man kan.
Annars kan man hitta citrusar till bra priser emellanåt. Netto har just sålt citrusar för 150:-. Det brukar de göra i slutet av januari. Så håll utkik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon