Full version: Lidl
Sidor: 1, 2
birgitek
Vadå lokala butiker? Det finns väl knappast några sådana, eller menar du Coop och ICA (norsk /svenkt resp holländskt). Var köper du lokalodlade
frukter och grönsaker såhär års?. Tycker absolut inte det är egoistiskt att
vilja ha billigare livsmedel, det gynnar väl oss alla. F.ö. om vi skall hålla oss till fakta: LIDL följer faktiskt gällande kollektivavtal för svensk handel.
Birgit Ek
andersen
Birgit Ek ja det finns lokala butiker fortfarande even om det är en ica eller konsum butik så är det en lokalbutik= butik där folk bor.

Ang kollektivavtal så är det så att dom skrev först på det efter en stor debatt i massmedia.

Klart att det är fel att köpa billigt när det sker på dom som jobbar ej får drägliga arbetsvilkor, och det har dom ej när dom blir utsatta för tidstudier och ej kan gå på toa när dom själva vill, dessutom har dom satt i system att ej anställa folk på fulltid utan man anställer folk på timmar så behöver dom ej ha folk som byter personal för lunch mm, det är fel att företag ska sätta sådant gisel i system.

Nä handla inte där, tänk inte bara på dej själv! vet inte vad du jobbar med men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?
Posse
CITAT (andersen @ 03-12-2003, 19:50)
Nä handla inte där, tänk inte bara på dej själv! vet inte vad du jobbar med men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Nej, den stora majoriteten vill nog inte alls ha ett sådant samhälle, men indoktrineras ständigt numer att det skulle vara nödvändigt och därtill innebära stora fördelar.

Och visst är det fördelaktigt - dvs för dem som gärna trampar ner andra....
*Felix matte*
men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Nej! Jag tror att de flesta av oss är överens om att så vill vi inte ha det.
Samtidigt tycker jag också att vi kan dra en parallell mellan detta fenomen och Sjukvården (Landstinget) idag.
Också där är tendensen att de sk. höjdarna suger ut det gottaste och de som gör jobbet går på knäna och en efter en blir de utslagna.

Jag är glad att vi slipper Lidl hos oss biggrin.gif
birgitek
Jag förstår ingenting, hur i all världen kan mångfald vara fel? Jag vill iallafall ha frihet att välja mellan olika alternativ.
På tal om landsting och vård så skulle det säkert vara mycket bättre om det
fanns konkurrens och valmöjligheter. Vem skulle välja ett dåligt och
oekonomiskt alternativ.
Vill vi ha kvar något av vår välfärd måste fri företagsamhet och fri etableringsrätt till.
Birgit Ek
Ralf
Mångfald leder ju till ett överutbud som tar resurser i onödan.

I USA tex är det "mångfald" inom vården. Amerikanska politiker åkte hit för några år sedan och studerar vårt system med allmän försäkring. Dom finner det mkt bra. Att det ej införs i USA är en annan sak, men där har ett fåtal det mkt bra, många har det normalt och en stor grupp är nästan utan någon som helst vård.

Fri företagsamhet och fri etableringsrätt leder inte till bättre välfärd. Om fallet vore så så skulle många länder som är rika ha rik befolkning. Så är det ej idag! Det finns idag länder som är oerhört rika på tex naturresuser. Dessa länder har fattiga invånare bland annat för att företag från USA har etablerat sig och exploaterat tillgångar OCH arbetskraften.
Ralf
dessutom har dom satt i system att ej anställa folk på fulltid utan man anställer folk på timmar så behöver dom ej ha folk som byter personal för lunch mm, det är fel att företag ska sätta sådant gisel i system.

Enligt lagen får man jobba max 4 timmar utan rast om man skall jobba heltid. Lidl låter sin personal arbeta 5 timmar utan rast för det är den tiden dom "planerar". Sedan efter 5 timmar kan dom fråga/beodra övertid. Rasten har man kringgått då.

Vidare tror jag att Lidl ett tag skrev in att personalen inte fick vägra att arbeta upp till 8 timmar per dag! Peronalen görs alltså till en flexible resurs! Ansvaret för en proffesionell arbetsledning som kan planera behovet av anställda slipper man ju ta på det sättet.

Birigitta Skulle Du vilja jobba udner sådan förhållanden?? Du vet att måste jobba 5 timma och KAN tänkas MÅSTE jobba 8 timmar, men det vet du ej. För att Lidl skall kunna hålla sina priser så måste dom vinstmaximera sin verksamhet på bekostand av personalen.
Adri-Anne
Börjar man på ett ställe att utnyttja personalen på detta sätt kommer så småningom andra att följa efter och innan vi vet ordet av det så har det blivit norm. Sedan kan ytterligare krav på personalen läggas till och andra kommer att följa efter, var så säker.
Bojkotta Liedl, Netto och alla dessa kedjor som bara kan överleva på andras elände.
MimE
Själv tycker jag att mångfald är jättebra men konkurrans på oschyssta villkor är pest. Mångfald betyder för mig att jag erbjuds olika saker, inte samma sak i "olika förpackningar". Därför väljer jag bort affärer som medvetet behandlar personal, leverantörer m.m. uselt. Jag vill att seriösa företag med god samhällskänsla ska överleva. Jag betalar alltså hellre lite extra och får lite bättre samvete.

Här på Hisingen i Göteborg vill/ville Lidl bygga en affär där det nu finns en gräsfotbollsplan och odlingslotter. Ingen som jag har pratat med anser att det finns behov av ytterligare en affär just här (Willys och Billhälls i princip vägg i vägg, Coop Forum ett par kilometer bort) utan behåller mycket hellre grönytan. Många pratar om total bojkott. Men ryktet säger att Lidl dragit tillbaka sin bygglovsansökan. *håller tummarna*

/Mimmi
birgitek
Det verkar vara många mer än jag som tycker det är bra med LIDL.
Har varit och storhandlad idag och det var enormt mycket folk där,
parkeringen räckte inte till.
Birgit Ek
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att jag tror att skälet till att vi har så höga matpriser i sverige beror på att vi i Sverige har som praxis att låta varorna vandra via 2-3 grossister innan de kommer ut i butiken. Vet hur det var när jag pluggade på trädgårdsutbildningen och skolan hade ett stort överskott av kål, de frågade de lokala matbutikerna som låg nära skolan om de ville köpa några lådor kål (KRAV) och fick då till svar att skolan måste sälja till lagret inne i Årsta och sedan skulle kålen fraktas ut till butikerna.

Lidl och många andra butiker som slår sig in i sverige har skippat de flesta mellanhänder och kan då erbjuda lägre priser.

Så länge Lidl håller sig till svenska lagar så handlar jag där det är inget bättre i andra butiker, själv har jag jobbat deltid i butik och även jag sågs som en flexibel resurs, blev någon sjuk skulle jag jobba med kort varsel och liknande. Kan tillägga att det är ganska dåligt överlag inom handelsbranschen vid nästan varje arbetsintervju jag var på så var den första frågan jag fick , Kan du tänka dig att jobba svart? När jag svarade nej så märkte man att de inte var intresserade av att anställa mig. Jag känner till flera som har 7dagars jobb inom handeln 5 dagar vitt och 2dagar svart, och det är inte alltid arbetstagaren som har velat ha 7dagars vecka.

Angående Netto som också nämnts här så har väl de ganska bra personalpolitik de har ju satsat ganska hårt på att anställa äldre människor som de har upptäckt gör ett bättre jobb än många yngre människor även om de kanske inte kan hålla så högt tempo men de gör färre misstag, håller reda på vart det börjar bli tomt på hyllorna mm. Eller är det bara i Danmark de satsat på att anställa "seniorer"?? Är det dåligt i de Nettobutiker som finns utanför danmark? Själv har jag bara handlat på Netto i Danmark fast jag tyckte det nästan bara var alkohol i butiken vad säljer Netto i Sverige?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon