Ulla-Maija
08-03-2009, 11:46
Hej allesamman!!
Det var länge sen sist, men nu börjar det klia i fingrarna och har redan varit ute och grävt lite. Det känns verkligen att man vaknar till liv igen och alla projekt ska just ske iår!
Jag bor i vackra härliga Skåne, i härliga Fyledalen. Nu till mina funderingar.. Vi har instängslat vår trädgård, hade besök av vildsvin några gånger som bökade upp hela trädgården. Innanför stängslet är det väl inga problem att få rensat - men jag får in alla möjliga hemska sorter från skogen. Jag har fått massor av lammull av bonden som klippte sina får och skulle slänga ullen och då slog dig mig att om jag täcker med ull en bit utanför staket borde det väl hålla ogräset borta från min trädgård.
Låter det genomförbart? Ska även kolla om detta kanske kan hålla sniglarna i skogen också!
Tänkte passa på nu innan ogräset har börjat att växa så kanske jag slipper rensa i skogen också.
Hör av er! Jag lovar att återkomma om det funkar. Kan ju bli ganska snyggt också - fåren var både svarta och vita.
Ulla-Maija
Hej,
När jag besökte Mandelmanns trädgårdar i somras hade de ull på en del gångar. Såg rätt häftigt ut vill jag minnas. Finns bild på denna länk
Mandelmanns TrädgårdarSer fram emot att följa hur det går för dig!
/Kasam
Sussie F-Flower
08-03-2009, 13:07
Men DET var originellt!
Har aldrig hört talas om att man kan använda ull för detta ändamål...
(fastnar det inte under skorna?)
Vad spännande! Använder du ullen till dina förslag så kan du väl skriva och berätta hur det går. Även bilder. Oj, vad nyfiken jag blev...!
Rigoletto
08-03-2009, 22:05
Jag har också sett det någonstans. Tror inte att det var Mandelmanns. Sniglarna gillade inte ullen! :-) Undrar vad som händer efter en säsong, om det bryts ned eller inte. Ska bli väldigt spännande att följa.
Hälsningar Ann
Aqvakul
08-03-2009, 22:18
Ingenting ska dömas ut innan det är prövat - följer med intresse dit experiment...
(Fyledalen är verkligen sällsynt naturfagert...)
Solstorm
09-03-2009, 10:46
Håller ullen verkligen borta sniglarna?
Ulla-Maija
10-03-2009, 22:04
Tack allesammans för alla heja-rop till expedimentet. Vad jag har förstått så förmultnar inte ullen, kanske blir den inte så vacker efter hel säsong men tack och lov har jag kontakter till ny ull. Fåren klipps ju 2 gånger per år.
Jag hör av mig!
Ulla-Maija
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.