pisanggoreng
Hej,

Jag ska göra en ny uteplats nu under den tidiga våren är det tänkt, och behöver då flytta på ett gäng perenner, vårlökar, någon ros och faktiskt ett litet träd (rosenmandel). Flytten behöver ske inom de närmaste två veckorna. Det känns lite tidigt, men det får bära eller brista. Frågan är om det är bäst att flytta växterna till en tillfällig rabatt (pallkrage) där de får stå tills den nya rabatten är färdig (om en månad kanske), eller om jag ska gräva upp dem och sätta dem i krukor (och ev. förvara dem i växthuset i väntan på rabatten)?

Vad hade ni gjort? Några fler råd inför flytten..? Jag bor i zon 1 på Skånes västkust och förväntar mig inte speciellt många fler minusgrader.

Ett par bilder på området finns i min blogg här: http://blogg.dalang.se/?p=554&lang=sv-se (rulla ner en bit).

Tack på förhand!
MariaS
Tyvärr kan det nog bli svårt att flytta lökväxterna nu, särskilt om de börjat växa. Men ta i så fall till en ordentlig jordklump runt dem, om du inte kan vänta tills de blommat över. De övriga växterna ska inte vara något problem att flytta nu.

Bäst är att ha den nya rabatten förberedd och klar innan flytten, så rötterna får så lite störningar som möjligt.
lavendelgården
Det bör inte vara något problem. När vi flyttade till Henset, i mars månad, för 10 år sedan hade vi ett helt lastbilsflak fullt med växter, som vi grävt upp från vår gamla tomt ( med nya ägarnas tillåtelse). Det var mängder med perenner, rosor, rhododendrons och t.o.m ett tulpanträd. Kan inte minnas att något dog, trots att en del plantor faktiskt fick stå ett tag ovanpå jorden i sin rotklump, i bästa fall i en plastpåse. Då lärde jag mig att växter ofta är tåligare än man tror. Lökarna däremot tog lite stryk, men året därpå blommade även dessa som om inget hade hänt.Vissa rosor tog också stryk, men har hämtat sig till sist.
Pallkrage verkar bra - växthus tror jag mindre på.
Lycka till
Åsa
HelenJ
CITAT (pisanggoreng @ 09-03-2009, 14:03) *
Hej,

Jag ska göra en ny uteplats nu under den tidiga våren är det tänkt, och behöver då flytta på ett gäng perenner, vårlökar, någon ros och faktiskt ett litet träd (rosenmandel). Flytten behöver ske inom de närmaste två veckorna. Det känns lite tidigt, men det får bära eller brista. Frågan är om det är bäst att flytta växterna till en tillfällig rabatt (pallkrage) där de får stå tills den nya rabatten är färdig (om en månad kanske), eller om jag ska gräva upp dem och sätta dem i krukor (och ev. förvara dem i växthuset i väntan på rabatten)?

Vad hade ni gjort? Några fler råd inför flytten..? Jag bor i zon 1 på Skånes västkust och förväntar mig inte speciellt många fler minusgrader.

Ett par bilder på området finns i min blogg här: http://blogg.dalang.se/?p=554&lang=sv-se (rulla ner en bit).

Tack på förhand!

Jag har pga olika projekt i trädgården flyttat runt på det mesta, oftast vid helt olämpliga tider (torr högsommar, växter som blommar för fullt etc). Min erfarenhet är att i stort sett allting klarar sig, bara man ser till att växterna får vatten och man inte skadar rötterna mer än nödvändigt. Sommaren kan bli förlorad, åtminstone vad gäller blommor och frukter, men året efter är de ikapp igen. Jag hade bla två ganska stora äppelträd som halvt bortglömda låg på marken i nästan fyra veckor innan de blev planterade till slut. De klarade sig och ger massor med frukt nu.

Mitt förslag är att förvara växterna i en tillfällig rabatt hellre än i kruka i väntan på ny bostad.
pisanggoreng
Tack för era svar! Det verkar som flytten ska vara genomförbar, även om årets blomning kanske uteblir (vilket inte gör så mycket eftersom vi inte kommer att vara hemma så mycket på sommaren ändå).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon