Full version: Gnagt sönder rosorna
Azola
ranting.gif Nej nu jäk... är det krig mot sorkarna! fear.gif

De har härjat fritt bland mina perenner och buskar hela vintern men nu har de även gått på mina rosor.
Idag var det bara att dra upp stora fina stammar av olika rosor jag med stor möda planterat under två säsonger.
Vad gör jag....sambon kommer snart hem med några dyra" sorkskrämmor" eldrivna tror jag.
Ljudande apparater som bara sorken ska höra.

Men vad kan jag göra med de stammar de redan bitit av??
Sätta dem i vatten och hoppas på rötter ???? Troligen inte ..men har ni något tips?

Har letat i rostråden men nu i mitt stressade och förgrömmade tillstånd hittar jag inget om detta.
Tacksam för tips help.gif // Azola
AnnammA
Det är möjligt att du kan försöka göra sticklingar av dem, beroende på hur de ser ut...
Jag har varit utsatt för liknande angrepp, då skogsmössen har varit och ätit på/ätit upp en del av mina övervintrade rotäkta sticklingar...Så är det att bo nära skogen...
noranettan
Jag känner verkligen med dig. Vi har haft problem med sork i ett par tre år nu. Efterdyningar till det riktigt stora sorkåret för tre år sedan. Våren 2007 hade de gnat sönder nästan alla mina rosor på ena sidan i stora rosengången ~50 st. Jag satte mig faktiskt och grinade en skvätt. Men inte förrän de gav sig på makens spaljeträd runt köksträdgården blev det krig. Först Antisimex med gas och fällor, sedan smällare och numera karbid. Karbiden verkar vara bäst. Jag hoppas vi inte har så många att tampas med i år. Jag kan hålla med om att det kan vara bra att ta sticklingar och hoppas på rotning, annars är det ju att köpa nya som gäller. STACKARS DIG!!!!!
Ezereht
eeeek jag blir rädd för sork ohmy.gif Tänk om dom kommer hiiiiiit.
gulmåra
Hualigen, sork är inte roligt! Jag har också haft sorkangrepp ...måste har varit samma år som hos Noranettan, dvs 2007 men inte var det så många rosor som 50!! Usch vad ledsamt!! -cry-.gif

Förra året såg jag bara hål men ingen buske såg ledsen ut.
De rosor som drabbades här hade inte så mycket kvar av rötterna men jag klippte i desperation ner dem kraftigt och planterade i stora krukor. Vattnade ordentligt hela sommaren och faktiskt klarade sig hälften. De rosor som blev sorkmat hos mig var alla okulerade. Vet inte om det var tillfälligt eller om de rötterna är kraftigare och mer smaskiga istället för en rotäkta med mer spridda rötter.

Nu håller grannens katt vakt helt frivilligt nere vid sorkhålen, (sorkarna håller till bara i en liten del av trädgården, peppar,peppar), tror det hjälper bra! Annars är vi där och irriterar med gräsklippare, vattenslang. De där låtande sorkskrämmorna ska visst hjälpa riktigt bra, men jag har ingen egen erfarenhet.
Azola
Tack snälla ni...nu får man hoppas på att de små lämnar resten ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon