Solstorm
Var det någon som såg på "Fräls oss ifrån ondo" igår?

http://www.tv.nu/p/09030922002340svt1--p

Att katolska kyrkan är maktgalen och penninghungrande och skyddar sina pedofiler har ju varit känt sedan länge. Tv-programmet igår fick mig att inse att pedofilerna är många fler och håller på i mycket större omfattning än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Katolska kyrkan inte bara skyddar dem utan hjälper sina pedofiler att fortsätta det fruktansvärda och när uppståndelsen blir för stor så stiger de utövande i graderna.

Kalifornien är tydligen värst (antingen så stämmer det eller också är det helt enkelt där det har kommit fram mer i ljuset) Biskopen Roger Mahoney hade 556 st (jag skrev rätt, femhundrafemtiosex stycken) pedofilanklagade präster som han inte gjorde något åt. När det blev pinsamt för en präst i en församling så flyttades han bara till en annan församling där han kunde fortsätta arbeta med barn. På så sätt kunde de fortsätta att våldta barn år efter år. Man visade en präst som våldtagit mer än 100 barn. Denna biskopen hade 556 präster som tilläts hålla på. När situationen blev besvärlig för biskopen så fick han lämna Kalifornien och bli kardinal i Rom.

Pedofilerna försvaras inom kyrkan hela vägen t o m av påven själv och hans kardinaler. Jag förstår inte hur ickepedofila präster kan fortsätta vara kvar i katolska kyrkan. Eftersom de inte gör uppror så stödjer de ju pedofilerna. Hädanefter kommer jag att betrakta varje katolsk präst som pedofil.

Reprisen går på tv imorgon.
Gossen Ruda
Inget nytt eller något att förvånas av, det är en konsekvens av prästernas celibat. Den inneboende könsdriften måste ta vägen nånstans och kan man inte ha någon kvinna måste man hitta på något annat. Alla religiösa påbud eller förbud får oftast någon konsekvens eftersom dom inte följer naturens oskrivna lagar. Men varför begränsa sig till just katolska kyrkan, missförhållanden finns inom alla religösa inriktningar. Låt oss få verklig religionsfrihet, dvs frihet från alla religioner.
Sussie F-Flower
BEDRÖVLIGT!!! thumbdown.gif thumbdown.gif

"I de lugnaste vattnet går de fulaste fiskarna" thumbdown.gif thumbdown.gif
kasam
Såg också programmet - skrämmande!

Orsaken till att vissa är pedofiler - vet inte. Prästen det handlade om hade själv blivit utnyttjad som barn... kanske en ledtråd, kanske inte...

Celibat - intressant att få veta att det inte någonstans i den katolska tron föreskrivs att präster lever i celibat, utan att de tidigare levde i äktenskap, men att den katolska kyrkan för att säkra att arvet från prästen inte gick till prästens släkt/familj, skapade reglen om celibat. Ja, så det handlade inte om religion alls, utan om makt o girighet... arvet skulle gå till kyrkan!

Människosyn - skrämmande att få förklaringen att då prästen våldtog en flicka/kvinna, så ansågs det inte så farligt, då flickor/kvinnor inte utgör något hot mot männen i den katolska kyrkan. Då det handlade om en pojke var det värre, då det kunde härledas till homosexualitet, något som direkt kunde kopplas till "bara män"-kyrkan.

En annan sak var att prästerna ansåg själva och av de troende att de var mer värda, närmare Gud, än vanliga människor. När en präst missbrukade/våldtog ett barn så var han ändå Gud för sig själv och för barnet och dess familj. Detta gav ju honom enorm makt. Ja, och medförde ju också att barnet som blivit våldtagen inte "endast" blivit kränkt av en man, utan även den Gud som skulle skydda just det barnet...

Det som var riktigt frustrerande var ju att katolska kyrkan själva inte tar tag i det hela... att de systematiskt döljer och skyddar - dvs möjliggör att detta hemska fortsätter.

Frågan är när lagen - dvs den som skrivs av nationer - slutar att gälla? Jag begriper inte hur en kyrka/sekt kan tillåtas få ett sådant manöverutrymme i ett "modernt" samhälle? Katolska kyrkan skyddar inte barnen - det framstår ju som helt klart. Samhället vet att övergrepp förekommer. Vad händer?

Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2009, 10:30) *
Inget nytt eller något att förvånas av, det är en konsekvens av prästernas celibat. Den inneboende könsdriften måste ta vägen nånstans och kan man inte ha någon kvinna måste man hitta på något annat. Alla religiösa påbud eller förbud får oftast någon konsekvens eftersom dom inte följer naturens oskrivna lagar. Men varför begränsa sig till just katolska kyrkan, missförhållanden finns inom alla religösa inriktningar. Låt oss få verklig religionsfrihet, dvs frihet från alla religioner.

I det här fallet är det faktiskt katolska kyrkan som med all rätt skall bära hundhuvudet! Det är den enda religionen som kräver celibat av sina präster.

Den kyrkan har en mycket märklig inställning till livet och människan. Celibatet är bara en av märkligheterna. Ett annat fick vi exempel på häromdagen då vi kunde läsa om att kyrkan tog avstånd från en abort på en 9-årig flicka i Brasilien som våldtagits!
Myosotis
sick.gif Visste inte att det var vanligt.

CITAT (Solstorm @ 10-03-2009, 10:16) *
Reprisen går på tv imorgon.

Vilken kanal?
Solstorm
CITAT (Myosotis @ 10-03-2009, 11:31) *
Vilken kanal?

I kanal 1 kl 14.20
embees
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2009, 10:30) *

Ja, jag skulle kunna tänka mig en rubrik som i stället säger; STÖRTA ALLA RELIGIONER OCH DERAS PÅBJUDNA FÖRTRYCK!!
För det är vad alla religioner går ut på, nämligen att begränsa religionsutövarna på ett eller annat sätt.

Människor hade mått mycket bättre av att ägna sig åt vårdandet av andligheten utan att blanda in vare sig gudar eller profeter.
Man kan konstatera att många fasansfulla saker har begåtts under förespeglig att religionen har krävt det. Bara se i Israel, på Irland, eller hur islamsk tro används under förespegling att vi och dom är olika när vi i själva verket är släkt med varandra. Detta har hållt på i minst tvåtusen år, är det inte dags att konstatera att religion (i vilken form den än är) borde bannlysas eller ännu hellre utrotas.

KURT
Filmen är en Oscarsnominerad amerikansk dokumentär från 2006, man kan inte se den på nätet (men den finns att ladda ner från andra ställen):

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1021...pageArt527895=0

I veckan har ju just katolska kyrkan varit mycket aktuell pga av kyrkan tänkte bannlysa en Brasiliansk mamma och hennes 9-årig dotter som blivit våldtagen av sin styvfar, för att de försöker få abort för flickan.

http://orsakverkan.blogspot.com/2009/03/ta...ska-kyrkan.html
http://tankebrott.wordpress.com/2009/03/08...-gar-fore-barn/
Monica M zon 4
Hörde nån uppgift om att det finns flest porrside-surfare i Mormonstaten (Utah?) i USA. Det är också lite märkligt att den mest religiösa staten har flest porrsurfare.
Piccante
CITAT (Monica M zon 4 @ 10-03-2009, 12:38) *
Hörde nån uppgift om att det finns flest porrside-surfare i Mormonstaten (Utah?) i USA. Det är också lite märkligt att den mest religiösa staten har flest porrsurfare.

Jo så var det. Det förbjudna lockar väl mest... Dubbelmoral följer ofta moral av någon anledning.
Solstorm
CITAT (kasam @ 10-03-2009, 11:27) *
Frågan är när lagen - dvs den som skrivs av nationer - slutar att gälla? Jag begriper inte hur en kyrka/sekt kan tillåtas få ett sådant manöverutrymme i ett "modernt" samhälle? Katolska kyrkan skyddar inte barnen - det framstår ju som helt klart. Samhället vet att övergrepp förekommer. Vad händer?

I programmet så visades det att Bush gick in och friade pedofilerna så de slapp åtal. Han kanske trodde att han genom att smöra för påven får bättre chans att komma till himlen? Det lär bli kolskyffeln för både Bush och påven.
jholma
Det är rätt märkligt med vilken självklarhet och självgodhet många svenskar uttatalar sig i t ex religionsfrågor. Att religion på något sätt skulle vara sämre än annan "klubbverksamhet" har jag svårt att förstå eller acceptera. För att nämna någar exempel;
    Kommunister
    Nazister
    Feminister
    Fotbollsfanatiker
    Finansvalpar
    7
    Ja listan går att göra lång. Jag tror inte problemet är religionen utan mämnniskan som har ett stort behov att "tänka rätt " och i förlängningen fördöma andra. Katolska kyrkan är inte sämre eller bättre än andra organsiationer.
    Jag får ett intryck av att ordet pedofili idag används för att stämpla människor på samma sätt som man stämplade häxor och dylikt för ett par hundra år sedan.

Nej jag är inte pedofil har bott och bor sedan 30 år utomlands har träffat gatubarn i Barsilien, HIV postiva likaså som ingen bryr sig om än just den katolska kyrkan. Rekommenderar ni besserwisaar att göra en insats här. Vill ni ha tipsa så kontakta mig privat så jag länka er till organisationer som gör nytta istället för att snacka skit.

Ni har mitt totala förakt där ni sitter i er självgodhet och tror på allt som ni ser på TV och läser i tidningar.

På vilket sätt har ni själva bidragit till att göra en medmänniskas liv bättre?

Med bästa hälsningar från Portugal 300 mil från ankdammen Sverige

Jan
    Irene_L
    CITAT (jholma @ 11-03-2009, 14:25) *
    Ni har mitt totala förakt där ni sitter i er självgodhet och tror på allt som ni ser på TV och läser i tidningar.

Jan

Jag ser precis på reprisen av detta program. Menar du att detta inte sker!!! Nu tror jag faktiskt att detta sker och har skett och att mycket mörkas! Det är viktigt att sånt här kommer fram!!!!!!
    embees
    Det är rätt märkligt med vilken självklarhet och självgodhet många svenskar uttatalar sig i t ex religionsfrågor. Att religion på något sätt skulle vara sämre än annan "klubbverksamhet" har jag svårt att förstå eller acceptera. För att nämna någar exempel;
      Kommunister
      Nazister
      Feminister
      Fotbollsfanatiker
      Finansvalpar
      7
      Ja listan går att göra lång. Jag tror inte problemet är religionen utan mämnniskan som har ett stort behov att "tänka rätt " och i förlängningen fördöma andra. Katolska kyrkan är inte sämre eller bättre än andra organsiationer.
      Jag får ett intryck av att ordet pedofili idag används för att stämpla människor på samma sätt som man stämplade häxor och dylikt för ett par hundra år sedan[size="5"][/size].

Nej jag är inte pedofil har bott och bor sedan 30 år utomlands har träffat gatubarn i Barsilien, HIV postiva likaså som ingen bryr sig om än just den katolska kyrkan. Rekommenderar ni besserwisaar att göra en insats här. Vill ni ha tipsa så kontakta mig privat så jag länka er till organisationer som gör nytta istället för att snacka skit.

Jan

Och vem stämplade häxor och dylikt om inte kyrkan! Vem höll på med inkvisitionen om inte kyrkan!

Problemet är ju när stora trossamfund, det må vara judiska, islamska, katolska, hinduiska eller vad det nu vara månde, utnyttjar den lilla mänskan för sitt eget syfte. Det är tyvärr mycket vanligt förekommande och heller inget ovanligt. Vare sig i den svenska lilla ankdammen eller resten av världen.
      Hur många organisationer gör 100% nytta utan att lägga beslag på bidragspengar?

Vad har du själv gjort för att göra en medmänniskas liv bättre?

Själv bidrar jag varje dag på det sätt som jag har möjlighet till. Till dem som står mig närmast, barn och barnbarn och släkten.
      *Stintan*
      Kommunister
      Nazister
      Feminister
      Fotbollsfanatiker
      Finansvalpar
      7
      Jag får ett intryck av att ordet pedofili idag används för att stämpla människor på samma sätt som man stämplade häxor och dylikt för ett par hundra år sedan.

Jan

Man kan ju undra vem det är som sitter och är självgod. Tror du att du är den enda som på något sätt bidragit till att göra en medmänniskas liv bättre? Nej du man behöver inte vara religiös eller tillhöra någon kyrka för att göra hjälpinsatser där det behövs.
      Religioner är tyvärr roten till mycket ont och har så varit i alla tider. Den som förnekar det måste vara både blind och döv. Att som du sitta och förneka den pedofili som förekommit länge inom den katolska kyrkan eller sopa skiten under mattan är oförsvarbart.

Vem har sagt något om att det inte finns andra sammanslutningar som inte är så värst trevliga heller? Men nu är det inte dom som är på tapeten utan prästerskapet inom katolska kyrkan som ägnat sig åt pedofili och dessutom håller varandra om ryggen. Vem tänker på alla offren som ska leva med detta och må dåligt av det hela sitt liv. Hundratals människor som blivit våldtagna som barn av en hoper sjuka äkliga präster.

För övrigt så var det väl just kyrkans präster som bestämde vilka som var häxor och skulle brännas på bål.

Anders zon 1
        Kommunister
        Nazister
        Feminister
        Fotbollsfanatiker
        Finansvalpar
        7

Jan

Man kan ju fundera på vem som är självgod här ........ thumbdown.gif Det går utmärkt att göra gott utan några som helst religiösa förtecken (t ex röda korset, läkare utan gränser etc.). Dessutom tycker jag inte att man ska förringa vardagens hjältar - sådana som t ex finns till hands i svåra tider för släkt och vänner. Ett exempel på att göra gott i större skala är att ge bra sexualundervisning och informera om vikten av att använda kondom (inte minst för att förhindra överbefolkning och spridning av HIV). Katolska kyrkans insats i dom frågorna kan väl knappast betecknas som god.....?! ranting.gif

Naturligtvis kan problem uppstå i alla "klubbverksamheter". Tycker personligen lika illa om alla typer av totalitära sammanslutningar som anser sig ha ensamrätt på den enda rätta och oantastliga sanningen. Som jag ser det så har religioner och liknande bara ett syfte, nämligen att styra människor. I viss mån kanske religioner kan fungera som moraliskt rättesnöre vilket kanske kan tyckas vara bra. Men moral kräver inte per automatik en religion och en moral som inte kommer inifrån blir mycket lätt dubbelmoral! Religioner är för övrigt ett hinder i kommunikationen och förståelsen mellan olika folk vilket inte precis gör det lättare att lösa de problem som mänskligheten står inför. En annan obehaglig sida hos religioner är att man i princip kan rättfärdiga vad som helst genom att tolka olika religiösa skrifter på sitt sätt. Eller, om man vill göra det lätt för sig, påstå att man har kontakt med Gud och vet vad h*n vill.

Håller med Gossen Ruda om att det bästa vore om vi slapp religioner helt. Vi har tillräckligt med kunskap genom vetenskapen för att på goda grunder kunna hävda att det allra mesta av det som religionerna predikar är ren humbug, men beviskraven i religiösa sammanhang följer ju uppenbarligen inte samma regler som i övriga livet. Så tyvärr tror jag inte vi någonsin blir av med religionerna. Det ligger nog dessutom i människans natur att vara religiös på ett eller annat sätt. Tar man bort en religion så poppar antagligen en ny upp rätt snart.
        Gossen Ruda
        Jag bara funderar lite om detta med prästernas övergrepp. Är gud med på saken? Är det rätt enligt honom att utnyttja småbarn? Om inte, varför gör han inget? Enligt den kristna tron har gud skapat hela världen, han har alltså enormt stor makt och borde kunna tillrättavisa prästerna. Men inget händer, inga blixtar, inga sprickor i murar, inga pekpinnar. Varför? Gud skall ju höra böner, är prästerna bönhörda men inte barnen? Nåt att fundera på kanske. Jag har ETT svar.
        Solstorm
          Kommunister
          Nazister
          Feminister
          Fotbollsfanatiker
          Finansvalpar
          7

Jan

Herre Jösses! Det låter som du tycker att pedofili är ett inslag i vardagen som man ska acceptera. Man kan ju undra vilken betydelse du lägger i ordet självgod?

Pedofiler finns överallt i samhället, inte bara inom kyrkan, de dras ju dit där det finns barn och ungdomar. På dagis, i skolor, inom idrott och andra föreningar. Den STORA skillnaden är att man brukar stoppa pedofilerna när de upptäcks. Jag känner inga barn som är utsatta men har träffat många vuxna som varit utsatta som barn. Samtliga är trasiga människor som mår mycket dåligt. Alla människor måste försöka stoppa det när de får vetskap om att sådant sker.

Den stora skillnaden mellan katolska kyrkan och samhället i övrigt är att normalt så försöker man stoppa pedofilerna, men katolska kyrkan hjälper dem att fortsätta och belönar sina pedofiler. DET FINNS INGA GODA GÄRNINGAR I VÄRLDEN SOM KAN URSÄKTA ETT SÅDANT BETEENDE! Det låter på dig som du tycker det är okej att våldta barn bara man ger dem mat, sjukvård och utbildning.

AVSÄTT PÅVEN OCH KARDINALERNA OCH ERSÄTT DEM MED ICKEPEDOFILA PRÄSTER!
          Aqvakul
          Visst blir man ärligt förbannad, när man hör om omfattande sexuella övergrepp på barn inom en kyrka. Katolska kyrkans krav på celibat för präster syftar naturligtvis till att göra prästerna mer lojala mot kyrkan, i avsaknad av en konkurrerande familj. Tanken att kräva celibat är enligt min mening att göra våld på den mänskliga naturen och leder obevekligt till hyckleri och dubbelmoral. När man påtvingar präster en annorlunda roll så riskerar man också att få en snedrekrytering bl.a. vad avser sexuell läggning. Prästerna "maktställning" spär på problemen. Det har rests krav på att ta bort celibatkravet, vilket jag tror på sikt är helt nödvändigt.
          Solstorm
          Från början fanns inte kravet på celibat, det kom till senare för att arvet efter prästerna skulle gå till kyrkan istället för till familjen.
          Aqvakul
          CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 20:15) *
          Från början fanns inte kravet på celibat, det kom till senare för att arvet efter prästerna skulle gå till kyrkan istället för till familjen.

Det är helt riktigt att celibatet inte fanns med från början. Jag är dock övertygad om att det handlade om mer än arv.
          Gossen Ruda
          CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 21:05) *
          Det är helt riktigt att celibatet inte fanns med från början. Jag är dock övertygad om att det handlade om mer än arv.

Mycket troligt. Sex och andra lustar har alltid betraktats med misstro från kyrkans styrelse och att tvinga präster till avhållsamhet skulle nog göra prästerna med religiösa. Trodde man, dom negativa konsekvenserna brydde man sig nog inte om.
          Snigelhatare
          CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 14:14) *
          AVSÄTT PÅVEN OCH KARDINALERNA OCH ERSÄTT DEM MED ICKEPEDOFILA PRÄSTER!

tummenupp.gif

Eftersom det redan är pedofiler i toppen så kommer de fortsätta att ta in pedofiler till kardinaler och påvar i fortsättningen också. Detta kommer inte att gå över av sig själv, utan hela ledningen måste bytas ut.
          Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon