Sidor: 1, 2
Myosotis
CITAT (Motti @ 12-03-2009, 18:34) *
...den jag inte gillar är Islam för den är kvinnoförtryckande...

Nu har jag inte läst koranen men vad jag förstår så står det inget om att man ska förtrycka kvinnor i den, det är som vanligt en tolkningsfråga.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 13-03-2009, 15:49) *
Nu har jag inte läst koranen men vad jag förstår så står det inget om att man ska förtrycka kvinnor i den, det är som vanligt en tolkningsfråga.

Jo, alla religiösa skrifter är lite luddiga och svårtydda så man måste tolka dom. Om jag kommer ihåg rätt så står det i början av koranen att män och kvinnor är lika värda, men senare när mohammed blivit reaktionär står mannen över kvinnan. Mannen ärver exempelvis dubbelt så mycket som en kvinna. Ytterligare bevis är att han tyckte att en man kunde ha upp till 4 fruar men om en kvinna träffar en man utöver den hon är gift med tar det hus i helsicke. Om det står ordagrant att hon skall stenas vet jag inte men troligen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2009, 17:05) *
Jo, alla religiösa skrifter är lite luddiga och svårtydda så man måste tolka dom. Om jag kommer ihåg rätt så står det i början av koranen att män och kvinnor är lika värda, men senare när mohammed blivit reaktionär står mannen över kvinnan. Mannen ärver exempelvis dubbelt så mycket som en kvinna. Ytterligare bevis är att han tyckte att en man kunde ha upp till 4 fruar men om en kvinna träffar en man utöver den hon är gift med tar det hus i helsicke. Om det står ordagrant att hon skall stenas vet jag inte men troligen.

Var någonstans i världen omkring år 600 var kvinnorna jämställda med männen, oavsett religion eller ej...
Piccante
CITAT (Myosotis @ 13-03-2009, 15:49) *

Koranen bygger väl till viss del på gamla testamentet så det är nog samma text i flera religioner. Ganska få länder tillämpar idag strikt sharialagstiftning, vissa "muslimska" länder är sekulära så religiositeten varierar mycket mellan invånarna. När det gäller hedersrelaterat våld så är det mer kulturellt och förekommer även inom kristna minoriteter i mellanöstern. Någon som inte uppmärksammas så mkt är att ortodox judendom också är ganska förtryckande mot kvinnor som anses "orena" om de inte lever efter koscherreglerna.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 13-03-2009, 17:10) *
Var någonstans i världen omkring år 600 var kvinnorna jämställda med männen, oavsett religion eller ej...

Hos amazonerna var kvinnorna starkast. rolleyes.gif

Förmodligen var det sällsynt men nog har det funnits matriarkat på enstaka ställen under världshistorien men dom är i minoritet.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2009, 17:15) *
Hos amazonerna var kvinnorna starkast. rolleyes.gif

Förmodligen var det sällsynt men nog har det funnits matriarkat på enstaka ställen under världshistorien men dom är i minoritet.

Någonstans har jag hört teorin att det skulle vara den ursprungliga, "naturliga" samhällsformen hos vår art. Det ligger mycket i det. Tänker t.ex. på såna där gamla fruktbarhetsgudinnor.
zaaritha
Absolut Jehovas Vittnen!!
embees
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 09:08) *
Ingen som reagerat på det?

[attachment=31854:Namnl_st_1_kopiera.jpg]

Har varken tittat och som följd klickat på någon reklambanner. Har därför inte reagerat.
Men varför ska de inte få göra reklam för sig? Är det fult eller förtryckande eller vad? Ingen reagerar när någon annan gör reklam för sig, så varför kyrkan? Om man ser till hur många som lämnar statskyrkan varje år så behöver de ju såklart locka tillbaka en del av dessa.
Själv gick jag ur statskyrkan för 25 år sedan. Många pengar man sparat på att inte hjälpa till att upprätthålla en religion man ändå inte tror på.
Aqvakul
Själv lämnade jag svenska kyrkan tidigt 70-tal, därför att jag inte kände någon samhörighet med denna organisation -men därifrån till att kalla den vedervärdig är ett långt steg.
Gita
Jag är inte troende i den meningen att jag tror på en gud. Jag tror på mig själv, människan, kärleken, naturen och det mirakel som är livet. När det gäller de stora världsreligionerna så anser jag att de alla syftar till något gott, men att en massa vedervärdigheter har gjorts i religionernas namn.
När det gäller kristendomen som är den religion som står mig närmast så delar jag dess grundvärderingar, som ju hela västvärldens rättsmedvetande bygger på. Men även kristendomen har ju missbrukats och missbrukas fortfarande och nog är alla religioner "opium för folket" för att citera en känd ideolog.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon