Sara i Malmö
11-03-2009, 21:08
I december flyttade vi in i vårt radhus och planen var att låta trädgården vara det första året, men desto mer vi närmar oss våren blir det svårt.
Till mitt problem
De tidigare ägarna hade belamrat (ja, jag kan nog inte beskriva det på något annat sätt) hela trädgården med buskar, buskar och åter buskar.
Enligt grannarna hade de storrensning före försäljningen och då har de plockat bort och "beskurit" massor, men ändå finns det massor med buskar kvar.
Jag har inte mycket kunskap om trädgård, framförallt inte buskar, så jag skulle uppskatta er identifieringshjälp.
Precis utanför dörren står denna. De förra ägarna (-s barn) har medgivit att de beskurit den utan att kunna något, och jag kan inte hitta några knoppar alls. Kan de ha tagit död på den? Vad är det för buske?
[attachment=31839:buskage3.jpg]
De här buskarna finns det massor av, de står längs med hela planket i två rader. Vad är det?
[attachment=31838:buskage2.jpg]
I foten av valvet har vi två stycken Humlebuskar som slingrar sig (den vet jag att jag ska klippa ner nu), men bredvid på båda sidor står också denna buske. Den är jättetrasslig. Är det också humle? Eller vad är det?
[attachment=31840:buskage1.jpg]
Uppskattar ert kunnande och hoppas på hjälp.
/Sara i Malmö
Gissar hejvilt, men den första skulle kunna va en syren, de två andra någon sorts spirea, kanske björkspirea...
Den sista är nog spirea.
Tips är att vänta en säsong innan storrensning. Det är mycket man vinner på det. Men jag förstår att det kliar i fingrarna.
Huggorm
11-03-2009, 21:51
Om det första är en syren, så mår den nog inget vidare. Dom skall ha stora knoppar nu
Sara i Malmö
11-03-2009, 22:04
CITAT (Huggorm @ 11-03-2009, 21:51)

Om det första är en syren, så mår den nog inget vidare. Dom skall ha stora knoppar nu
Det är det jag är rädd för. Att den ska vara död. Om den är det har jag inget val än att ta bort den.
Jag har tänkt låta många buskar stå kvar, men jag ska också rensa bort en del. Speciellt på insidan av valvet. Där ska det bli perennrabatt tänkte jag. Men jag får se om det blir i år eller till nästa säsong.
Huggorm
11-03-2009, 22:06
CITAT (Sara i Malmö @ 11-03-2009, 22:04)

Det är det jag är rädd för. Att den ska vara död. Om den är det har jag inget val än att ta bort den.
Jag har tänkt låta många buskar stå kvar, men jag ska också rensa bort en del. Speciellt på insidan av valvet. Där ska det bli perennrabatt tänkte jag. Men jag får se om det blir i år eller till nästa säsong.
Men om det är en syren så var det duktigt att lyckas döda den, dom tål en hel del stryk och elak beskärning
Platinum
11-03-2009, 22:12
Den första kan vara en syren men jag tror mer på kornell, jag har beskurit växterna rätt hårt här hemma hos mig. Enligt min erfarenhet så skjuter syrener hellre rotskott vid hård beskärning än skickar långa skott från de avklippta grenarna som kornellen gör, dessutom ser ungskotten för röda ut för att vara syren tycker jag.
Den andra ser bekant ut på något vis, tror min moster har något liknande vid sin sommarstuga....japansk något?
Den sista ser ut som någon spirea.
Alexander-VG-zon3
11-03-2009, 22:17
känner igen den första!
kan det vara en Paradisbuske ? , syren tycker inte jag ser ut sådär.
eller någon typ av Hortensia
Håller med Flaxss i det här fallet....1:an ser ut som en paradisbuske. Maken till trälig buske på vintern men när den blommar är den underbar.
/Anki
Min första tanke på den första var paradisbusken (Kolkwitzia amabilis)
Tvåan tycker jag liknar min schersmin. (Philadelphus)
Och trean gissar jag är en spirea, brud eller bukett.
Kommer säkert fler gissningar...
Oj två till som hann före om paradisbusken...
Oj, jag älskar sådana här utmaningar på den här tiden av året!
1) Paradisbuske eller schersmin
2) Antingen en sorts kornell eller pil
3) busken till höger ser ut att kunna vara kaprifol eller en spirea
Sara i Malmö
11-03-2009, 22:56
Tack för alla svar.
Det känns ju som att ni till stor del är överens, vilket känns bra eftersom jag själv har absolut noll koll...

Var kan jag hitta information om Paradisbuskar?
Om det är en sån, eftersom den inte verkar ha några knoppar alls än, tror ni den är ok?
Paradisbusken ser ut som hejsan på vintern. Inget ovanligt alls.

Om det är en sån, är det nu under vårvintern man beskär den. Man kan beskära den ända ner till 15cm över marken. Den blommar i augusti och växer fort. Den kan bli upp till 3 meter hög och 1,5 meter vid.
Eva 33c
11-03-2009, 23:23
Du har ju fått många bra förslag/gissningar nu. Men jag tycker du ska hålla fast vid din första idé, att låta allt vara denna första säsong. Även om jag förstår att du är otålig...
Denna tid på året ser många trädgårdar (tex min) ganska hopplösa ut, men sen kommer grönskan och allt är glömt och förlåtet. Då kan du nog också få säkrare svar om vilka buskar du har. Så att du behandlar dem på rätt sätt.
Aqvakul
12-03-2009, 09:46
Jag är "hundra" på att den första är en Paradisbuske - Kolkwitzia Amabilis.
Det är en underbar buske, men detta exemplar har beskurits alldeles galet mitt på ett antal gånger - s.k."vaktmästarklippning")
Klipp ner den nu i mars - lämna bara 10-15 cm. Harr den några unga skott som kommer nerifrån så låt dem vara kvar. Om två år har du en fantatisk buske.
Lycka till!
Sara i Malmö
12-03-2009, 11:03
Okej, då ska jag klippa ner den. Jag misstänkte att den blivit felbeskuren.
Om jag klipper ner den nu, kommer den komma igen redan i år då, eller kan jag inte vänta någon trevlig buske i sommar. Den står ju precis utanför ytterdörren och man vill ju gärna att det ska se trevligt ut när folk kommer och hälsar på.
Vad gäller rensning.
Det är alldeles för mycket buskar, jag vet redan att jag vill plocka bort en del av dem, det borde jag väl kunna göra i år.
De där som är på bild 2 har jag i dubbla rader längs med ett 20 meter långt plank. De är säkert jättefina på sommaren, men de tar upp alldeles för stor del av trädgården. Det är därför jag vill rensa.
Aqvakul
12-03-2009, 11:13
CITAT (Sara i Malmö @ 12-03-2009, 11:03)

Okej, då ska jag klippa ner den. Jag misstänkte att den blivit felbeskuren.
Om jag klipper ner den nu, kommer den komma igen redan i år då, eller kan jag inte vänta någon trevlig buske i sommar. Den står ju precis utanför ytterdörren och man vill ju gärna att det ska se trevligt ut när folk kommer och hälsar på.
Den kommer troligen att växa ungefär en halvmeter i år - trevligare än nu kommer den definitivt att de ut....
Fågelvägen
12-03-2009, 12:09
1) Paradisbusken - som lika väl kan vara en schersmin (Philadelphus) tycker jag - skulle jag hellre beskära bara delvis nu. Dvs ta bort 3-4 av de äldsta och de fulast beskurna grenarna till ca 10 cm över marken. Du måste antagligen ta bort dem i små bitar, eftersom de är så intrasslade i varann. Det som blir kvar kommer att se luftigare och mera välmående ut och du får troligen också en fin blomning redan i år. (Då buskarna blommar får du också veta vilka buskar du har i trädgården. Så här års är det gissningar.)
Glöm inte att gödsla en bra bit runtom busken! Den har antagligen ett stort rotsystem.
En bra investering är t.ex. BESKÄRNINGSBOKEN av Vollbrecht. Så du kan beskära vid optimal tidpunkt och på det sätt som passar de olika buskarna.
Jag skulle också göra som fågelvägen.....Det vore synd att förneka sig den eventuella blomning busken kan ge. Jag skulle se "renoveringen" av busken som ett mer långsiktigt projekt.
/Anki
Med tanke på hur stor en paradisbuske blir, på ganska kort tid, skulle jag flytta den till lämpligare ställe, där man inte hela tiden får grenar i ansiktet osv. Även schersmin kan bli stor och yvig. Men oavsett vad det är står den för nära entrén, det är nog troligen därför den ser ut som den gör idag. De som bodde där tidigare har klippt och klippt för att slippa ha den spretig rätt i ansiktet när de öppnar dörren. Flytta den till ett ställe där den kan stå ifred och utveckla sig.
Sara i Malmö
12-03-2009, 20:19
Oj, flytta den känns som ett stort jobb.
Hur ska den stå isåfall?
Vår trädgård ligger i söder-väster-norrläge. Där den står nu har den sol på eftermiddagarna.
Och hur var det med rotsystemet. Det var stort skrev någon tidigare. Kan man ändå flytta den relativt lätt?
sillamor
15-03-2009, 20:49
Vi flyttade gamla schersminer i höstas. På våren hade vi grävt vi en ring runt om, klippt av rötter och fyllt på med ny jord. När vi fick tillgång till en grävmaskin passade vi på att få schersminerna uppgrävda och ställda på backen. Rotklumparna var ca 40-50 cm djupa och dryga metern vida. När vi bestämt var vi skulle gräva ner dem var vi tre personer och en pirra. Det gick men det var tungt och inte läge att finjustera. Det ser lite snett och vint ut nu. Men efterhand som vi föryngrar buskarna blir det nog bättre. Tänkte klippa ca 1/3 om året. Flytten gick från sol hela dagen till sol hela dagen.
Jag skulle definitivt satsa på en flytt om du har nytta av busken någon annanstans, där den kan bre ut sig.
Och jag instämmer i rådet att ta det lugnt och betrakta under det första året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.