rbn
Hej,
tänkte kolla om det är fler som fått den uppfattningen av Impecta. Vi har nu i två år bestället en hel mängd med frön (säker 50st) men upplever att deras kontroll av frön är väldigt dålig. Vi kontaktade dom och nämde en del av dom vi hade haft problem med förra året och nämde även några i år som vägrar gro. Då fick vi som svar att dom kände till dom från förra året och att dom beklagade det och gav oss 100:- tillgode. Men va sjutton, om dom visste att dessa var dåliga tycker jag dom borde kontaktat alla som beställt dessa för att erbjuda ersättning. Nä då hoppas dom att folk tror att dom gjort fel och inte hör av sig eller??? Samma sak med en del frön i år som vägrar gro och jag tror det ännu en gång är dåliga frön. Jättetrist för att det sabbar ju hela ens planer!

Så nästa fråga är. Finns det något annat företag som ni upplever som mer seriösa. Som har koll på sina frön helt enkelt, men som fortfarande har ett bra utbud. Gärna med bilder osv så man ser vad man beställer (det är det som är lite synd med med runeberg eller vad dom nu heter, ni vet den röda sidan)

OBS! detta är inte ett försök att ge impecta ett dåligt ryckte, men jag skulle vilja veta om vi haft otur eller om det är så här!!

//rbn
MariaS
JAg har nog aldrig haft problem med Impectas fröer. Mer än möjligen såna sorter som är kända för att vara svårgrodda, även från andra fröfirmor.
Däremot har jag fått svårgrodda fröer att gro, just från Impecta.
Eva 33c
CITAT (rbn @ 12-03-2009, 10:30) *
Hej,
tänkte kolla om det är fler som fått den uppfattningen av Impecta.

Jag har inte alls samma erfarenhet av Impectas fröer som du. De var de första jag köpte fröer från när mitt intresse för sådder vaknade. Det är säkert 20 år sedan och jag beställer fortfarande en del av mina fröer därifrån. Men om du upplever att det gror dåligt tycker jag du ska prova andra leverantörer.
Fröer.nu är en internetfirma som säljer Nelson, Weibulls och Thompson&Morgans sortiment bla.
Man kan också beställa direkt från Thomson&Morgan. De har ett skojigt sortiment och det är lätt att handla där om man betalar med kort.

Det finns fler utländsak firmor som säljer fröer också, detta var bara ett par exempel.

Rent generellt kan jag väl säga att kvaliten på fröerna verkar öka med stigande erfarenhet av frösådd.... I allafall för mig, det gror bättre nu än för 20år sedan. rolleyes.gif
rbn
Märkligt att ingen annan haft problem. Vi kanske har beställt lite udda varianter för som sagt dom som har grott dåligt förra året erkände ju impecta att dom va dåliga (när vi påvisat och nämt det) så dom är ju uppenbarligen dåliga. Tro mig ... jag har först trott att det va vi som gjorde fel. Men nu vet jag att det inte är så.

Hur som helst tack Eva för tipsen av de andra sidorna, kommer garanterat att testa dom!

//rbn
Arboarkticum
Hej, jodå, jag har ibland tyckt att Impectas fröer varit av eh, varierande kvalitet. I och för sig kanske inte så konstigt när de har så himla stort sortiment. Men när det gäller grönsaker vill jag varmt rekommendera både:

http://www.runabergsfroer.se/ och http://www.lindbloms.se.

Mvh
/Arboarkticum
embees
Jag hade stora problem med Impectas frön av Spikklubba förra året. Inte en enda av dessa frön kom upp. Då köpte jag av Weibulls och de grodde. Det är ju ingen svårgrodd växt tycker jag. Har inte misslyckats med någon alls av denna sort förrän då förra året.
rbn
Ok, där ser man. Då är jag inte helt ute och cyklar. Kan också förstår att storleken på sortimentet kan bidra till att dom får svårt att hålla koll. Men det jag tyckte va dåligt va att dom som vi nämde va dåliga till Impecta, sa dom att dom visste att dessa sorter va dåliga, så då undrar jag varför de inte kontaktat oss som de sålt dessa dåliga frön till. Känns liksom lite fult att de visste att de är dåliga men inte sa något för än vi kontaktade dom!

//Rbn
Miro
Jag har också haft problem med vissa fröer från impecta (svartöga) men andra har funkat ok.
Eva 33c
Jag kanske ska förtydliga mig lite. När jag säger att jag har goda erfarenheter av Impectas frön så menar jag inte att alla frön från dem har grott. Men frön som gror dåligt har jag fått från alla olika leverantörer till och från. Visst kan det vara dåliga fröer, men ibland har det hänt att jag gjort en omsådd av samma påse med frö som först inte grott och då har de minsann behagat visa sig. Men inte alltid förstås. Vissa fröer är också mer svårgrodda än andra.
Att de inte kontaktat alla som köpt ett visst frö får man nog ha förståelse för. Att sitta och läsa alla gjorda beställningar i jakt på vilken person som köpt vilket frö låter sig knappast göras. Jag tror inte såna uppgifter lagras i någon lättsökt databas. Jag tror inte det finns någon fröfirma som skulle göra något sånt. Men alla skulle inte ge dig 100kr tillgodo heller.

Men Impecta är långtifrån ensamma på marknaden så det finns ingen anledning att handla av dem om man är missnöjd utan man får väl söka sig sin egen favorit. Jag har nog snart provat de flesta och vissa återkommer jag till och vissa inte.
Anki V
Jag vill nog hålla med Eva.

Impectas frön utmärker sig inte speciellt från andra leverantörer.

Jag har beställt från många, både svenska och utländska leverantörer och varje år är det någon eller några sådder som tjurar och inte vill gro. I bland kan det hjälpa att ge sådden en kylperiod till, ibland får man inse att det inte gick i år.

/Anki
rbn
CITAT (Eva 33c @ 16-03-2009, 19:14) *
Jag kanske ska förtydliga mig lite. När jag säger att jag har goda erfarenheter av Impectas frön så menar jag inte att alla frön från dem har grott. Men frön som gror dåligt har jag fått från alla olika leverantörer till och från. Visst kan det vara dåliga fröer, men ibland har det hänt att jag gjort en omsådd av samma påse med frö som först inte grott och då har de minsann behagat visa sig. Men inte alltid förstås. Vissa fröer är också mer svårgrodda än andra.
Att de inte kontaktat alla som köpt ett visst frö får man nog ha förståelse för. Att sitta och läsa alla gjorda beställningar i jakt på vilken person som köpt vilket frö låter sig knappast göras. Jag tror inte såna uppgifter lagras i någon lättsökt databas. Jag tror inte det finns någon fröfirma som skulle göra något sånt. Men alla skulle inte ge dig 100kr tillgodo heller.

Men Impecta är långtifrån ensamma på marknaden så det finns ingen anledning att handla av dem om man är missnöjd utan man får väl söka sig sin egen favorit. Jag har nog snart provat de flesta och vissa återkommer jag till och vissa inte.

Mycket kloka ord här. Jag förstår och håller med om dina resonemang. Vill också bara förtydliga att vi inte säger att ett frö gror dåligt för än vi minst planterat det 2ggr så att inget gick snett första gången. Men jag är ny i frö köpar branschen så jag förmodar att jag har en del kvar att lära mig. En till sak vill ja även säga att det är MYCKET GENERÖST OCH BRA GJORT AV IMPECTA ATT GE OSS 100:- TILLGODO. Ännu en gång, det är inte för att smutskasta Impecta som jag skriver denna tråd utan mer för att lära mig hur det går till i "frö-branschen". Tack för alla kloka svar!

//rbn
vanjalarsa
hade också problem med impectas fröer i fjol. Inget grodde. Sista gången jag köpte deras fröer.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
lemonie
Hej!
Förra året hade jag inga problem med impectas fröer men i år har vi fått några sorter som inte alls vill. Svärmor sådde flera krukor basilika i flera omgångar och på olika ställen och ett(!!!) frö har grott. Jag köpte dyra tomatfröer och under hälften grodde.. Men den största delen av fröerna har jag inte haft några som helst problem med!

Vill du köpa tomatfrö så kan jag varmt rekommendera tomatsidan.se, alla frön jag beställt därifrån har grott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon