Jag har ett problem med en porslinsblomma och ska beskriva förutsättningarna. Jag har ärvt en stor praktfull gammal porslinsblomma (minst +50 år) som jag ärvt efter min pappa. Jag kan inte ta hem blomman, då nog vare sig min sambo eller jag klarar en till blommande porslinsblomma

så jag har funderingar på att flytta den till ett fritidshus, där vi är ca en gång i månaden. Som det är nu så har blomman blivit lite härdad, de senaste fyra månaderna, den har blivit vattnad en gång i månaden (och vattningen medan pappa levde var det nog lite si och så med också...) men hur länge klarar den att ha det så sparsamt med vatten? Inomhustemperaturen i huset när vi inte är där är runt 10-11 grader. Jag har funderingar på om självvattnande kruka skulle vara ett alternativ, men jag har dålig erfarenhet av dessa krukor då de blommor (aldrig porslinsblommor) som jag tidigare har planterat i sådana, har det gått dåligt för... Det känns som om det skulle bli för mycket vatten för porslinsblomman att planteras i en sådan.
Vad tror ni? Har blomman möjligheter att överleva, med fortsatt sparsam vattning och i ett relativt kallt hus?