@sa
Jag har ett problem med en porslinsblomma och ska beskriva förutsättningarna. Jag har ärvt en stor praktfull gammal porslinsblomma (minst +50 år) som jag ärvt efter min pappa. Jag kan inte ta hem blomman, då nog vare sig min sambo eller jag klarar en till blommande porslinsblomma sad.gif så jag har funderingar på att flytta den till ett fritidshus, där vi är ca en gång i månaden. Som det är nu så har blomman blivit lite härdad, de senaste fyra månaderna, den har blivit vattnad en gång i månaden (och vattningen medan pappa levde var det nog lite si och så med också...) men hur länge klarar den att ha det så sparsamt med vatten? Inomhustemperaturen i huset när vi inte är där är runt 10-11 grader. Jag har funderingar på om självvattnande kruka skulle vara ett alternativ, men jag har dålig erfarenhet av dessa krukor då de blommor (aldrig porslinsblommor) som jag tidigare har planterat i sådana, har det gått dåligt för... Det känns som om det skulle bli för mycket vatten för porslinsblomman att planteras i en sådan.
Vad tror ni? Har blomman möjligheter att överleva, med fortsatt sparsam vattning och i ett relativt kallt hus?
Tosan
Hoyor tål ju det mesta iofs...
Men jag funderar om det kanske kan fungera med vekbevattning. Då trär du en tråd av syntetgarn genom krukan och hänger ner i en vattenbehållare så är tanken att plantan ska dricka själv. OBS! Tråden ska vara genomblöt innan du börjar och plantan ska genomvattnas när du satt i tråden.

Här kan du titta mer http://www.protopage.com/saintpauliahuset#...,__/Vekvattning
@sa
CITAT (Tosan @ 17-03-2009, 10:54) *
Hoyor tål ju det mesta iofs...
Men jag funderar om det kanske kan fungera med vekbevattning. Då trär du en tråd av syntetgarn genom krukan och hänger ner i en vattenbehållare så är tanken att plantan ska dricka själv. OBS! Tråden ska vara genomblöt innan du börjar och plantan ska genomvattnas när du satt i tråden.

Här kan du titta mer http://www.protopage.com/saintpauliahuset#...,__/Vekvattning

Smart! det ska jag prova. Du har ju helt rätt i att Hoyor tål det mesta, och just denna har varit "styvmoderligt" behandlad många gånger, men det skulle vara så synd att jag skulle ta kål på den när den är så gammal och allt. Jag har fler blommor i stugan som jag nog ska prova detta knep på, de brukar klara sig bra under vintrarna men när vår- och sommarsolen kommer blir det ju gärna varmare och blommorna behöver mer vatten.
Garn och plastburkar finns det gott om, pappa sparade på allt! wink.gif

Tack för snabb hjälp! :-)
Bassam
Tack för frågan

självvattnande kruka? passar ej HOYOR.

H:Bassam
@sa
CITAT (Bassam @ 17-03-2009, 16:06) *
Tack för frågan

självvattnande kruka? passar ej HOYOR.

H:Bassam

Nej, det var nästan det jag förstod men tänkte att det är bäst att fråga er som kan ändå :-)
Tack för svaret!
emmas matte
Hej, jag har min hoya carnosa i en stor själv-vattnande kruka. har haft den där i ca. 15 år nu och den blommar med massor av blommor varje år. har den i ett österfönster och på vintern är det ca,12 - 15 grader, den får vatten ca. 1 ggr i månaden ca.1 - 1,3 liter varje gång. har även andra Hoyor i själv-vattnande krukor... det fungerar bra. Om det är varmt på sommaren får man fylla på oftare(men det säger ju sej självt)
lissa
Jag har en av mina i en självbevattnande kruka...att den inte har blommor beror inte på det utan på andra orsaker..för den som står i en vanlig kruka blommar inte heller.
Ofta tror jag att misslyckanden med dom krukorna kommer av att vi inte använder dom riktigt, för när vi väl vet vilka behov växten har, då kan vi anpassa påfyllningen av vattnet efter dom behoven.. det kan ta ett tag,och man får se upp med att inte övervattna, för oftast är det där problemet ligger...
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon