|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 12:58)  Hej Berith! En gris som är avblodad är definitivt död. Därefter skållas de. I detta fall har det vid några få tillfällen skett ett par förfärliga misstag. Som tur är var det tydligen de flesta icke avlivade grisarna medvetslösa vid skållningen. Jag har faktiskt varit med och hemslaktat grisar så lite erfarenhet har jag. MVH Jan Lindgren Självklart att den skållas efter att den är död. Men du skrev ju "Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen." vilket jag tolkar som att du tror att grisarna vaknar igen - du skriver ju "som vaknade för snabbt" - dom ska inte vakna alls under slakten.
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2009, 17:43)  Du har säkert en halv poäng där Berith för jag tvivlar på att det finns särskilda slakterier för djur som fått leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar - med den stordrift som vi har tillåtit när det gäller djurhållning så får nog alla stå i samma trånga kö för att bli av med sina liv...fast det visste du ju redan..
Däremot har de djuren haft en avsevärt högre livskvalitet under sina liv och det är väl värt en hel del... Det där är inte riktigt sant, det skiljer inte mycket på KRAV- Ekologisk- konventionell djurhållning. Dessutom ska man skilja på Ekologiska - KRAV djur det är inte samma regler.. Tre olika regelverk Fast det är off topic i denna tråd....
Gunilla T
19-03-2009, 17:07
Nejdå, inte alls OT - berätta gärna vad som skiljer de olika regelverken åt..
smuleborg
19-03-2009, 22:10
Jag är fräck nog att puffa upp tråden.
Jag skrev nog i tidigare inlägg lite slarvigt EKO-kött/bonde. Nu är jag noggrann. Närbonden vi handlar av (inte helt och hållet all vår köttkonsumtion, typ en och annan korv eller skinkbit från Hötorgshallen slinker ner och lite vilt från jaktlaget, men mellan tummen och pekfingret 80 procent av vår årliga köttkonsumtion) bedriver KRAV-märkt jordbruk och säljer KRAV-märkt kött från egen gård, slaktad på egen gård. Gårdens brukare var en av initiativtagarna till till KRAV-märkningen; gården är den första KRAV-märkta. Fakta är viktigt, viktigt för mig är att jag faktiskt varit där (fysiskt) flera gånger. Och sett, känt. Sett och känt in hur djuren har det; träffat, pratat med och känt in människor som arbetar på gården. Och, inte oviktigt, kvaliten på köttet - framför allt lammköttet. Lamm från X-gård går inte att jämföra med lamm från Hötorgshallen eller från typ ICA. Först doften som väller upp när du finstyckar det; det doftar friskt och av ett sprektrum av örter; landskapet väller upp. Och sen smaken, när du tillrett det, helt unikt. Nötköttet är naturligt hängmörat (inte mörat i sin egen sörja i vakuumpaket) och av högre kvalitet än det i alla fall jag kan få tag på i mataffären.
*Stintan*
19-03-2009, 23:27
Självklart tycker väl alla att det är avskyvärt när något sådant händer, men jag vill nog ändå tro att det inte sker regelmässigt och som rutin utan att slakten av djuren sker på ett så bra sätt som möjligt efter de regler som finns. Faktiskt så tror jag att även de som pysslar med köttindustri dvs även slakterier är väl medvetna om vikten att detta sköts seriöst om de vill kunna få människor att fortsätta konsumera kött. Det som hände med dessa grisar är väldigt olyckligt även för köttproducenterna. Missar sker överallt men detta är en het potatis och all djurhållning är för många människor ett känsligt ämne men det som hänt är ju trots allt inte något som regelmässigt sker även om man kan tycka att en gång är en gång för mycket.
Jag tänker inte sluta äta kött för att ett fåtal grisar tyvärr inte fick dö värdigt. Slakterierna har idag ögonen på sig och kan inte bete sig hur som helst. Jag hoppas och tror att det inträffade inte är vanligt förekommande.
Aqvakul
20-03-2009, 07:16
CITAT (smuleborg @ 19-03-2009, 22:10)  Jag är fräck nog att puffa upp tråden.
Jag skrev nog i tidigare inlägg lite slarvigt EKO-kött/bonde. Nu är jag noggrann. Närbonden vi handlar av (inte helt och hållet all vår köttkonsumtion, typ en och annan korv eller skinkbit från Hötorgshallen slinker ner och lite vilt från jaktlaget, men mellan tummen och pekfingret 80 procent av vår årliga köttkonsumtion) bedriver KRAV-märkt jordbruk och säljer KRAV-märkt kött från egen gård, slaktad på egen gård. Gårdens brukare var en av initiativtagarna till till KRAV-märkningen; gården är den första KRAV-märkta. Fakta är viktigt, viktigt för mig är att jag faktiskt varit där (fysiskt) flera gånger. Och sett, känt. Sett och känt in hur djuren har det; träffat, pratat med och känt in människor som arbetar på gården. Och, inte oviktigt, kvaliten på köttet - framför allt lammköttet. Lamm från X-gård går inte att jämföra med lamm från Hötorgshallen eller från typ ICA. Först doften som väller upp när du finstyckar det; det doftar friskt och av ett sprektrum av örter; landskapet väller upp. Och sen smaken, när du tillrett det, helt unikt. Nötköttet är naturligt hängmörat (inte mörat i sin egen sörja i vakuumpaket) och av högre kvalitet än det i alla fall jag kan få tag på i mataffären. Det är ju så här man skulle önska att alla hade möjlighet att köpa sitt kött. Så kommer det troligen aldrig att bli, men det goda exmplet pekar ändå mor en utveckling som är önskvärd och som vi gemensamt borde sträva efter.
Jag tänker heller inte sluta äta kött för att djur bevisligen lider av det. Jag tycker om att äta mitt kött, det är gott. Att det är gott är faktiskt en bra motivation att äta kött, varför skall jag bry mig i andra levande kännande individer?
Aqvakul
20-03-2009, 07:51
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 07:30)  Jag tänker heller inte sluta äta kött för att djur bevisligen lider av det. Jag tycker om att äta mitt kött, det är gott. Att det är gott är faktiskt en bra motivation att äta kött, varför skall jag bry mig i andra levande kännande individer? Utifrån vad du tidigare skrivit så förstår jag att du försöker vara sarkastisk. Du får nog acceptera att det finns två olika linjer i djurfrågan. Den som du företräder och som menar att all djurhållning för konsumtion är förkastlig och den andra som accepterar att vi komsumerar kött, men som är angelägen att djuren ska må bra. Någon som förespråkar djurplågeri har jag inte upptäckt här på forumet.
Kastreras – helt utan bedövning
1,5 miljon grisar kastreras varje år Varje år kastreras drygt en och en halv miljon grisar i Sverige. Ingreppet utförs på så kallad blodig väg: Grisen spänns fast i en anordning så att bakdelen ligger fri. Sedan snittas huden ovanför testiklarna upp med hjälp av en engångsskalpell, en vass tång eller ett rakblad varefter testiklarna dras ut och skärs loss. Såret sköljs med desinfektionsvätska och grisen släpps tillbaka till kullen. Källa: Jordbruksverket och föreskrift DFS 2004:14 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1200120.ab
Det är just det som står i inlägget ovan och andra saker som inte är fullt lika märkbara eller fysiska som enligt mig är djurplågeri. Förmodligen skulle vem som helst av er hålla med på den punkten om ni var närvarande när de utförde kastreringen eller observerade grisarna under en längre tid.
Att konsumera kött är att stödja djurplågeri eftersom det är ni animaliekonsumenter som livnär kött- och animalieindustrin så att den kan existera och syssla med sitt systematiska djurplågeri.
Jag tror snarare att de två linjerna är de som insett vad kött- och animalieindustrin står för och undviker kött och de som av något skäl inte vill inse/agera.
Aqvakul
20-03-2009, 17:28
Särskilt gris- och fågelindustrin har stora brister. Jag är dock, i motsats till Nauti, övertygad om att man kan föda upp djur för konsumtion på ett etiskt försvarbart sätt. Debatten har förts i flera trådar redan och åsiktsskillnaden är tydlig och knappast överbryggbar, varför fortsatt diskussion känns lönlös.
edit: skrivfel
Gris- och fågelindustrin har stora brister. Du gör ingenting direkt eller indirekt för att hindra det. I stället stödjer du det genom att köpa produkter från den industri som du tycker är bristfällig?
Borde inte uppfödningen rimligtvis vara bra innan du köper, eller skall du aktivt stödja den i väntan på att det blir bättre trots ökad konsumtion och högre krav på effektivitet som leder till saker som just den här tråden handlar om?
Gossen Ruda
20-03-2009, 20:11
Grymt sa grisen. För den som inte vet så kastreras grisgaltarna för att inte producera vissa smakämnen vilket sker hos en del av dom. Dessa kommer fram först när köttet tillagas och då blir det närmast oätbart. Tyvärr finns det inget sätt att kontrollera vilka som kommer att producera galtkött så alla galtkultingar kastreras. Ett alternativ vore väl annars att avliva dom med en gång, dvs alla galtkultingar. Observera att alla dessa djur föds upp enbart för att bli mat, skulle dom inte bli det hade dom inte fötts. En bättre metod att undvika galtsmak eller typ av kastrering vore dock tacknämligt.
*Stintan*
20-03-2009, 20:28
Borde inte var och en få göra som den vill när det gäller att konsumera kött eller inte. Att vara köttätare innebär inte automatiskt att man stödjer oetisk djurhållning. Att som du Nauti komma med pekpinnar och tala om att alla som inte gör som du gör fel leder ingen vart. Ingen här tycker att det är OK med djurplågeri, det framgår helt klart i de trådar vi diskuterat detta ämne och det tror jag inte ens du kan ha missat.
Du har valt en väg att gå som passar dig och ingen har någon synpunkt på det. Däremot är dina predikningar om hur fel andra gör ganska tjatiga och rätt meningslösa.
Aqvakul
20-03-2009, 20:44
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2009, 20:28)  Borde inte var och en få göra som den vill när det gäller att konsumera kött eller inte. Att vara köttätare innebär inte automatiskt att man stödjer oetisk djurhållning. Att som du Nauti komma med pekpinnar och tala om att alla som inte gör som du gör fel leder ingen vart. Ingen här tycker att det är OK med djurplågeri, det framgår helt klart i de trådar vi diskuterat detta ämne och det tror jag inte ens du kan ha missat.
Du har valt en väg att gå som passar dig och ingen har någon synpunkt på det. Däremot är dina predikningar om hur fel andra gör ganska tjatiga och rätt meningslösa.
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2009, 20:28)  Borde inte var och en få göra som den vill när det gäller att konsumera kött eller inte. Att vara köttätare innebär inte automatiskt att man stödjer oetisk djurhållning. Att som du Nauti komma med pekpinnar och tala om att alla som inte gör som du gör fel leder ingen vart. Ingen här tycker att det är OK med djurplågeri, det framgår helt klart i de trådar vi diskuterat detta ämne och det tror jag inte ens du kan ha missat.
Du har valt en väg att gå som passar dig och ingen har någon synpunkt på det. Däremot är dina predikningar om hur fel andra gör ganska tjatiga och rätt meningslösa. Ingen tycker att det är okej med djurplågeri. Ändå är de medvetna om det och väljer ändå att konsumera kött och stödja industrin som står för djurplågeriet? Du tycker alltså det är fel att göra en sak men det är rätt att stödja den som gör det och det är fel av mig att tycka att det är fel? Jag vet att alla vill ha en så bra djurhållning som möjligt. Men det är tydligt att så inte alltid är fallet och att folk vet om det. Samma personer äter dock kött, det är det som jag tycker är så konstigt. De stödjer det som de anser är fel. Sådant här är ju inte alltför ovanligt. Köper ni dun av de märken som togs upp i avsnitten av kalla fakta om dun eller köper ni kläder av märken som det bevisats att barnarbete är inblandat i produktionen och liknande produkter?
Gossen Ruda
20-03-2009, 21:48
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 20:49)  Ingen tycker att det är okej med djurplågeri. Ändå är de medvetna om det och väljer ändå att konsumera kött och stödja industrin som står för djurplågeriet?
Du tycker alltså det är fel att göra en sak men det är rätt att stödja den som gör det och det är fel av mig att tycka att det är fel? Jag vet att alla vill ha en så bra djurhållning som möjligt. Men det är tydligt att så inte alltid är fallet och att folk vet om det. Samma personer äter dock kött, det är det som jag tycker är så konstigt. De stödjer det som de anser är fel. Sådant här är ju inte alltför ovanligt. Köper ni dun av de märken som togs upp i avsnitten av kalla fakta om dun eller köper ni kläder av märken som det bevisats att barnarbete är inblandat i produktionen och liknande produkter? Man får välja men det blir kanske inte samma val som du gör. Jag har ingen möjlighet att veta hur djuret haft det vars kött jag inhandlar i butiken. Jag kan bara hoppas att det haft det bra. Att åka långa vägar för att köpa garanterat må-bra-kött är ingen bra ide med tanke på koldioxidmålet. Att avstå från kött pga att något enstaka djur exempelvis skållats levande finner jag ingen anledning att göra. Att leva på grönsaker resten av livet lockar inte. Hur gör du själv då? Kan du tänka dig att köpa dina grönsaker i en affär som också säljer köttvaror och gynna detta avskum till handlare? Oftast måste man välja mellan pest eller kolera. Jag använder mig av bankers tjänster trots dom giriga bankdirektörerna, använder bilen trots dess miljöskadande framfart mm. That´s life. Beträffande din sista fråga, köper aldrig dunprodukter om jag kan slippa. För svåra att tvätta, föredrar syntet.
Myosotis
20-03-2009, 22:12
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2009, 20:11)  ...Ett alternativ vore väl annars att avliva dom med en gång, dvs alla galtkultingar...  Men hallå. Alternativet är ju naturligtvis att lokalbedöva vid kastration.
Gossen Ruda
21-03-2009, 06:51
CITAT (Myosotis @ 20-03-2009, 22:12)   Men hallå. Alternativet är ju naturligtvis att lokalbedöva vid kastration. Ytterligare en möjlighet ja. Jag var mest inne på varför alla galtkultingar måste kastreras. Undrar lite varför det inte bedövas? För dyrt, krångligt eller något annat?
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 16:51)  Det är just det som står i inlägget ovan och andra saker som inte är fullt lika märkbara eller fysiska som enligt mig är djurplågeri. Förmodligen skulle vem som helst av er hålla med på den punkten om ni var närvarande när de utförde kastreringen eller observerade grisarna under en längre tid.
Att konsumera kött är att stödja djurplågeri eftersom det är ni animaliekonsumenter som livnär kött- och animalieindustrin så att den kan existera och syssla med sitt systematiska djurplågeri.
Jag tror snarare att de två linjerna är de som insett vad kött- och animalieindustrin står för och undviker kött och de som av något skäl inte vill inse/agera. Eftersom du skriver det du skriver tar jag för givet att du vet vad du pratar om, att du själv jobbat med det alltså. Låter jättebra, för då får vi veta hur det verkligen är och inte bara en massa tyckanden. En personlig fråga kanske, men blev du motståndare till att äta kött före eller efter ditt arbete med grisar? Var det likadant på alla grisfarmar du jobbade på? Hur stort inflytande på rutiner och skötsel hade du som anställd?
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2009, 07:51)  Ytterligare en möjlighet ja. Jag var mest inne på varför alla galtkultingar måste kastreras. Undrar lite varför det inte bedövas? För dyrt, krångligt eller något annat? Därför att det idag endast är veterinärer som får bedöva djur, och grisuppfödarna anser att det lir alltför dyrt med veterinärer, de kastrerar dem därför själva. http://www.jordbruksverket.se/nyhetsarkiv/...3c80007099.html
*Stintan*
21-03-2009, 08:42
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 20:49)  Ingen tycker att det är okej med djurplågeri. Ändå är de medvetna om det och väljer ändå att konsumera kött och stödja industrin som står för djurplågeriet?
Du tycker alltså det är fel att göra en sak men det är rätt att stödja den som gör det och det är fel av mig att tycka att det är fel?
Jag vet att alla vill ha en så bra djurhållning som möjligt. Men det är tydligt att så inte alltid är fallet och att folk vet om det. Samma personer äter dock kött, det är det som jag tycker är så konstigt. De stödjer det som de anser är fel. Sådant här är ju inte alltför ovanligt. Köper ni dun av de märken som togs upp i avsnitten av kalla fakta om dun eller köper ni kläder av märken som det bevisats att barnarbete är inblandat i produktionen och liknande produkter? Ja du Nauti tänk så bra att vi människor kan välja själva vad vi vill ha på middagsbordet. Odlar du allt du äter själv? För inte kan du väl stödja alla som odlar på ett miljömässigt dåligt sätt eller som utnyttjar andra i produktionen. Eller som Gossen Ruda just nämnde gynna livsmedelshanlare som även säljer kött? Hur du än vrider och vänder dig så är du med och "gynnar" något som är mindre bra. Du får tycka vad du vill och du får vara vegetarian utan att någon har synpunkter på det. Jag skiter faktiskt i hur du valt att leva och du borde göra detsamma om andras val. Bara för att jag äter kött är jag inte mindre emot djurplågeri och dålig djurhållning än vad du är. Min förhoppning är att t.ex. grisuppfödarna själva kommer att kunna ge kultingarna lokalbedövning innan kastrering men för det krävs tydligen en lagändring vad jag har förstått men det borde faktiskt gå att ordna. Om köttet på grund av det skulle bli lite dyrare så är det ok för min del. Det finns hela tiden saker som kan förbättras och det kan faktiskt ske trots att man väljer att äta kött. Att äta kött innebär fortfarande inte att man stödjer en dålig djurhållning. Inte tänker jag kasta mitt gamla duntäcke heller och skulle jag någon gång mot förmodan behöva ett nytt så behöver jag inte ligga täcklös på nätterna ändå. Tycker knappast att det är jämförbart. Skillnaden är att för mig är inte quorn eller soja ett alternativ till kött.
Vad det gäller kastraktion av griskultingar så vore det ju bra om dom hade bedövat dom innan ingreppet, men dels så tar det tid innan bedövningen tar 8inte SÅ lång tid) så under tiden EN kulting skulle bedövas så hinner dom göra ingreppet på minst tre kultingar. Ingreppet går relativt snabbt, inte smärtfritt, men fort. Jag äter kött, men för den skull så stödjer jag inte en dålig djurhållning, jag stödjer MITT eget behov av köttprodukter.
Red Top
21-03-2009, 10:38
Nauti, ditt självpåtagna kall; att försöka omvända alla i omgivningen till vegetarianer/veganer, påminner om folk som nyss slutat röka, eller nyfrälsta. Bara för att jag tror på det här och gör så här, måste alla andra oxå göra det.
Det är tråkigt, eftersom dina påhopp på alla köttätare kan ge alla veganer/vegetarianer dåligt rykte.
Man vinner inte några segrar på att idiotförklara sin omgivning och i tid och otid försöka pådyvla andra sin mening.
Det finns väl ingen, utom möjligen människor utan empati, som tycker att det är OK att det slarvas med djurhanteringen på våra slakterier, eller med djurhållningen i allmänhet.
Jag gör själv mina val när det gäller min mat. Liksom jag tycker du har all rätt att göra dina val.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2009, 21:48)  Hur gör du själv då? Kan du tänka dig att köpa dina grönsaker i en affär som också säljer köttvaror och gynna detta avskum till handlare? Oftast måste man välja mellan pest eller kolera. Jag använder mig av bankers tjänster trots dom giriga bankdirektörerna, använder bilen trots dess miljöskadande framfart mm. That´s life.
Beträffande din sista fråga, köper aldrig dunprodukter om jag kan slippa. För svåra att tvätta, föredrar syntet. Vanliga matvarubutiker köper ju också in det som det finns en efterfrågan av. Jag bidrar ju inte till att buiken köper in fler animalieprodukter och det är ju konsumenterna som ser till att det köps in. Butiken är ju bara ute efter pengarna. Sedan får du det att låta i varenda tråd som att om man väljer en helvegetarisk kost så får man sitta och tugga på salladsblad och måste avstå från allting som smakar gott. Vilket du också tidigare sagt att du vet att det inte ser ut så. CITAT duh.gif Men hallå. Alternativet är ju naturligtvis att lokalbedöva vid kastration. Eller att inte konsumera produkter som kommer från grisar?  CITAT Eftersom du skriver det du skriver tar jag för givet att du vet vad du pratar om, bla bla bla.
Ja, underminera alla mina argument genom att påstå att jag inte vet ett skit om någonting för att jag inte jobbat med det. Vilket alla som argumenterar emot kanske har? Konstigt att alla som tycker och tänker någonting om djurhållningen, förutom jag, har jobbat med det och har väldigt djup kunskap inom ämnet. Jag trodde inte att större delen av svenska folket pysslade med jordbruk av något slag. Men nu vet jag det i alla fall. CITAT Bara för att jag äter kött är jag inte mindre emot djurplågeri och dålig djurhållning än vad du är. Nej, om alla var veganer så skulle djur plågas, utnyttjas eller skållas för den delen, precis som i dag  Du kanske på något mystiskt vis aktivt motarbetar djurplågeri genom att betala pengar till de som utför djurplågeriet? CITAT Inte tänker jag kasta mitt gamla duntäcke heller och skulle jag någon gång mot förmodan behöva ett nytt så behöver jag inte ligga täcklös på nätterna ändå. Tycker knappast att det är jämförbart. Skillnaden är att för mig är inte quorn eller soja ett alternativ till kött. Nej, kasta det vore väl dumt. Det vet jag inte varför du skulle göra när skadan redan är skedd och du i efterhand fick veta om att dunet kom från levandeplockade fåglar. Om du skall köpa ett nytt täcke så kommer du förhoppningsvis inte ens att ägna en tanke åt att köpa dun. Nej, klart att quorn och soja inte går att äta. Det är ju bara växter. Det kan man ju inte leva på. Det kommer ju inte ens från någon annan levande kännande varelser som har dött för att dina smaklökar skall tillfredställas. Det måste vara riktigt korkade personer som får för sig att utesluta kött ur kosten och äta något vegetabiliskt alternativ. CITAT (Red Top @ 21-03-2009, 10:38)  Nauti, ditt självpåtagna kall; att försöka omvända alla i omgivningen till vegetarianer/veganer, påminner om folk som nyss slutat röka, eller nyfrälsta. Bara för att jag tror på det här och gör så här, måste alla andra oxå göra det.
Det är tråkigt, eftersom dina påhopp på alla köttätare kan ge alla veganer/vegetarianer dåligt rykte.
Man vinner inte några segrar på att idiotförklara sin omgivning och i tid och otid försöka pådyvla andra sin mening.
Det finns väl ingen, utom möjligen människor utan empati, som tycker att det är OK att det slarvas med djurhanteringen på våra slakterier, eller med djurhållningen i allmänhet.
Jag gör själv mina val när det gäller min mat. Liksom jag tycker du har all rätt att göra dina val. Mm, det måste vara jobbigt när jag försöker tvinga er till att äta veganskt hela tiden eller säga att ni måste eller borde göra det. Jag har inte idiotförklarat någon men efter ett tag blir man litet småtrött på alla dumheter som kommer upp när någon försöker förklara sin inskränkta syn på saker och ting och totalvägrar att lyssna till någonting. Du gör väl såklart dina val. Vem skulle annars göra dem åt dig? Kunde jag det så vore jag glad, då skulle jag välja att alla åt en vegansk kost  Så, nu blev man trött på alla dumheter som folk skriver igen  Hur som helst, det går inte ihop att vara mot någonting som någon/några gör samtidigt som man stödjer dessa. För övrigt hoppas jag att ni upptäcker sarkasmen
Christina i Taxinge~
21-03-2009, 14:08
CITAT (Nauti @ 21-03-2009, 13:49)  Så, nu blev man trött på alla dumheter som folk skriver igen  Jag har skummat igenom tråden och det enda som "fastnar" är Nautis aggressiva skrivande...... Många håller med dig i stora stycken, en del kanske du rentav skulle kunna 'omvända' om du ville, men du vill bara agitera känns det som? Med samma argument, en annan ton, lite empati för människor och kanske rentav en pyttesmula humor när så är påkallat, skulle du kunna göra underverk! (Och med humor menar jag verkligen inte att skållade grisar är kul!!)
*Stintan*
21-03-2009, 15:17
Man kan ju fråga sig vem som skriver mest dumheter Nauti. Dumförklarar man alla andra som inte tycker som man själv så visar man en väldig brist på respekt för andra människor.
Var har jag för övrigt påstått att mitt duntäcke innehåller dun från levandeplockade fåglar? Du kan ju faktiskt inte ha den blekaste aning om det så sluta påstå saker som du inte vet något om.
Jag har heller inte påstått att quorn och soja inte går att äta, det jag sa var att det inte är ett alternativ till kött för mig. Så var vänlig läs vad jag skriver istället för att tillskriva mig osanningar i sarkastiska ordalag.
Jag är övertygad om att människor är så pass intelligenta och upplysta att de kan bestämma själva vad de vill äta utan att du ska behöva leka väckelsepredikant och pådyvla någon sorts "den enda sanna läran" för dom.
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-03-2009, 14:08)  Jag har skummat igenom tråden och det enda som "fastnar" är Nautis aggressiva skrivande...... Många håller med dig i stora stycken, en del kanske du rentav skulle kunna 'omvända' om du ville, men du vill bara agitera känns det som? Med samma argument, en annan ton, lite empati för människor och kanske rentav en pyttesmula humor när så är påkallat, skulle du kunna göra underverk! (Och med humor menar jag verkligen inte att skållade grisar är kul!!) Jag vet att jag låter bitter  Men det är svårt att orka en gång till när folk håller på sådär. Jag skall tydligen behöva ha jobbat med varenda typ av djur och alla former av uppfödning innan jag ens får yttra mig. Annars är allt jag säger bara skitsnack och fiktiv veganpropaganda. Sedan har jag gång på gång försökt förklara att jag inte är ute efter att omvända någon. Att alla som Red Top skriver, gör sina egna val är för mig självklart. Att diskutera kan vara givande och roligt, vilket det till en början var i veganismtråden. Sedan blev det bara att folk hakade upp sig på två saker, att jag inte tycker att det är fel att motarbeta någon som aktivt åsamkar andra lidande för att ta profit på det och att jag aldrig har arbetat med djur. Det var tydligen två grejor som på något sätt underminerade allting jag sade, medan samma sak inte gäller för andra. Att veganism är någontin jag är intresserad av och kan tänka mig att engagera mig i är väl tydligt. Så att jag läser sådana här trådar kommer väl naturligt och att jag känner att jag måste påpeka att någonting är fel när det faktiskt är det. Hade jag sagt att "Det förekommer att grisar skållas inom köttindustrin" så hade det direkt avfärdats som veganpropaganda, vilket enligt de flesta är synonymt med påhittat skitsnack från en grupp extrema fanatiker som mer eller mindre är militanta hela högen och ingenting att ta på allvar. Jag tror att många som äter kött tänker att de alltid har gjort det och därför vill de fortsätta med det. De gillar dessutom smaken på det. Det förstnämnda är nog det viktigaste, man vill helst inte behöva ändra på någonting så viktigt i sitt liv som den mat man äter och tycker om och därför väljer att se det på ett mer romantiserande sätt än ett realistiskt. Äter man kött- och animalieprodukter ofta känns det nog bättre om man intalar sig att grisarna springer runt i stora rymliga bås och bökar i leran och leker med varandra tills de går en snabb och smärtfri död tillmötes. Än att de står instängda större delen av sitt liv med flera beteendestörningar som följd, ätandes foder som skall stimulera deras tillväxt så mycket som möjligt och att utan att kanske ens se solljus förutom på sin väg till slakteriet.
*Stintan*
21-03-2009, 15:34
Men snälla Nauti, ingen har väl sagt emot att några grisar skållats levande. Ingen har sagt att inte djurhållningen kan bli bättre.
Tyck och tro precis vad du vill men du kan ju inte begära att alla andra ska tycka likadant. Du tror att vi som är köttätare tänker si och så men det vet du inte något om du bara får för dig någonting. Du kan aldrig prata för andra människor så sluta med det och låt var och en svara för sig själv annars så anklagar du ju folk för en massa saker som kanske inte alls stämmer, vilket du visat rätt bra prov på i dina inlägg.
Myosotis
21-03-2009, 15:47
CITAT (KURT @ 21-03-2009, 08:07)  Därför att det idag endast är veterinärer som får bedöva djur, och grisuppfödarna anser att det lir alltför dyrt med veterinärer, de kastrerar dem därför själva. Plus att det finns en utbredd uppfattning om att det inte skulle göra ont.  Jag tycker man kan kastrera alla som tycker så utan bedövning så får vi se om de ändrar uppfattning. Det är väl klart att det gör ont!! Hästar, hundar och katter bedövas före kastration. Griskultingar skriker en massa ändå, så att de skriker när man kastrerar dem utan bedövning skulle betyda att det inte gör ont.  Men man har kollat suggans reaktion på vanligt skrik och kastrationsskrik, hon hör skillnad. Det är bara vi som är för dumma för att förstå grisspråk. När hennes barn skriker vanliga kultingskrik reagerar hon inte alls, när de skriker vid kastrationen är det skrik av panik och svår smärta som hon omedelbart reagerar på (hon vill rusa dit och försvara dem och blir jättestressad).
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2009, 15:34)  Men snälla Nauti, ingen har väl sagt emot att några grisar skållats levande. Ingen har sagt att inte djurhållningen kan bli bättre.
Tyck och tro precis vad du vill men du kan ju inte begära att alla andra ska tycka likadant. Du tror att vi som är köttätare tänker si och så men det vet du inte något om du bara får för dig någonting. Du kan aldrig prata för andra människor så sluta med det och låt var och en svara för sig själv annars så anklagar du ju folk för en massa saker som kanske inte alls stämmer, vilket du visat rätt bra prov på i dina inlägg. Jag har aldrig sagt att någon tänker si och så, jag vet inte vad någon tänker. Däremot vet jag vad andra gör och det är att konsumera produkter vars producent åsamkar andra onödigt lidande. Jag pratar inte för någon annan än för mig själv. Sedan vet jag inte om jag har sagt så mycket som inte stämmer. En del har jag lärt mig att det inte gäller i Sverige utan bara utomlands, men då talades det rent generellt om det. Jag ser inte varför djurs lidande i Sverige skulle vara så mycket värre än djurs lidande i exempelvis Polen. Självklart kan djurhållningen bli bättre. Men det skulle ta lång tid och massor av djur skulle råka illa ut och lida på vägen. Bara för att folk vill äta upp dem helt i onödan och man kunde helt enkelt skrota hela kött- och animalieindustrin i stället för att försöka förbättra någonting som på sin höjd bara kan bli mindre dålig.
*Stintan*
21-03-2009, 16:27
Du verkar inte ens veta vad du skriver själv eftersom det är precis vad du gjort dvs talat om hur andra tänker och tror. Gå tillbaka o läs dina egna inlägg. Du har faktiskt påstått både det ena och det andra som saknar grund.
Jag äter inte kött i onödan. Du kan inte bestämma vad som är onödigt för andra människor. Är du inte lite naiv när du säger att man lika gärna kan skrota hela kött- och animalieindustrin. Människor kommer inte att sluta äta kött och då är det väl bättre att jobba mot djurplågeri och för bättre djurhållning och mer kontroller istället.
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2009, 16:27)  Jag äter inte kött i onödan. Du kan inte bestämma vad som är onödigt för andra människor. Är du inte lite naiv när du säger att man lika gärna kan skrota hela kött- och animalieindustrin. Människor kommer inte att sluta äta kött och då är det väl bättre att jobba mot djurplågeri och för bättre djurhållning och mer kontroller istället. Då jobbar man mot industrin som vill ha högre produktivitet och mer vinst. Slutar man att äta kött så är problemet löst. Det är klart att det inte är särskilt realistiskt att det kommer att ske snart, men det betyder ju inte att man inte kan ha det som mål.
*Stintan*
21-03-2009, 17:03
Du kan ju ha det som mål om du vill men det tänker inte jag ha.
CITAT (Berith @ 21-03-2009, 07:01)  Eftersom du skriver det du skriver tar jag för givet att du vet vad du pratar om, att du själv jobbat med det alltså. Låter jättebra, för då får vi veta hur det verkligen är och inte bara en massa tyckanden.
En personlig fråga kanske, men blev du motståndare till att äta kött före eller efter ditt arbete med grisar? Var det likadant på alla grisfarmar du jobbade på? Hur stort inflytande på rutiner och skötsel hade du som anställd? CITAT (Nauti @ 21-03-2009, 13:49)  Ja, underminera alla mina argument genom att påstå att jag inte vet ett skit om någonting för att jag inte jobbat med det. Vilket alla som argumenterar emot kanske har? Konstigt att alla som tycker och tänker någonting om djurhållningen, förutom jag, har jobbat med det och har väldigt djup kunskap inom ämnet. Jag trodde inte att större delen av svenska folket pysslade med jordbruk av något slag. Men nu vet jag det i alla fall. Jag lägger in mitt inlägg i original, och ditt svar på det. Det lilla du citerade sa inte så mycket vad jag verkligen skrev, och det innehöll inget bla bla bla. Jag underminerar inte dina argument, jag tog för givet att du arbetat med grisar eftersom du så bergsäkert vet hur allt går till inom grisproduktionen. Ungefär som om en diskussion skulle komma upp om hur man odlar rosor bäst (har ingen aning om hur många såna diskussioner det förekommer här, men säkert ett stort antal) och några medlemmar här skrev hur det går till. Inte sjutton skulle jag tvivla på att dom talar av egen erfarenhet, och jag kan aldrig tänka mej att några skulle skriva bara för tyckandets skull. Eller...?? Alltså trodde jag att du hade egen erfarenhet av grisar och grisproduktion, och inte bara nåt som du tror är på ett visst sätt.
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2009, 17:03)  Du kan ju ha det som mål om du vill men det tänker inte jag ha. Ja? CITAT (Berith @ 21-03-2009, 17:28)  Alltså trodde jag att du hade egen erfarenhet av grisar och grisproduktion, och inte bara nåt som du tror är på ett visst sätt. Så om jag läst mig till någonting så är det ungefär likvärdigt med att sitta och hitta på i mitt eget lilla huvud. Bara för att jag inte själv jobbat med det?
Gunilla T
21-03-2009, 17:56
Måste man ha drunknat för att rädda liv?
CITAT (Nauti @ 21-03-2009, 17:37)  Så om jag läst mig till någonting så är det ungefär likvärdigt med att sitta och hitta på i mitt eget lilla huvud. Bara för att jag inte själv jobbat med det? Aha, ja då förstår jag. Neej, jag anser inte att om man läst sej till nånting så är det som att man hittat på. Men det du läst kanske inte var skrivet av någon med egen erfarenhet heller? Men jag anser att det är lite som att jag skulle framhärda att busschaufförerna i Hisslatorp har det för jäkligt. Typ! Och om tillräckligt många läser det och sprider det vidare så är det väl inte säkert att det är sant för det? Jag har nämligen aldrig varit i Hisslatorp och aldrig träffat några busschaufförer därifrån heller. Vet inte ens om det finns något som heter Hisslatorp öht. PS! Ingen jämförelse mellan grisar och busschaufförer från Hisslatorp från min sida.
Myosotis
21-03-2009, 19:36
CITAT (Gunilla T @ 21-03-2009, 17:56)  Måste man ha drunknat för att rädda liv?  På tal om drunkna så tycker jag att det är synd att seriösa inlägg drunknar i tjafset. Vad är det för mening med att skriva i den här tråden då?
zaaritha
21-03-2009, 20:36
Läste ett verkligt "kallt" inlägg i GT: "Det spelar väl ingen roll, hur de dör! Det viktigaste är att vi får mat"!! Isch!
*Stintan*
21-03-2009, 20:47
Finns alltid folk som vill provocera.
smuleborg
22-03-2009, 21:11
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 16:51)  Att konsumera kött är att stödja djurplågeri eftersom det är ni animaliekonsumenter som livnär kött- och animalieindustrin så att den kan existera och syssla med sitt systematiska djurplågeri.
Jag tror snarare att de två linjerna är de som insett vad kött- och animalieindustrin står för och undviker kött och de som av något skäl inte vill inse/agera. Som jag ser det kan man äta kött, utan att bidra till djurplågeri - Välj din leverantör eller bonde, omsorgsfullt. Det kan man bara på landsbygden, kanske du tänker. Jag bor i Stockholm, och väljer mycket omsorgsfullt. Det finns en annan aspekt: Djuren bidrar till att hålla landskapet öppet och levande. Mycket stor del av fauna och flora skulle försvinna, om vi inte hade kor, får o.s.v. som betar, trampar och släpper spillning. Det här är en stor fråga, för stor för mig. I alla fall är vår makt stor, vår makt som konsumenter. Välj vad du vill gynna. Gör det.
CITAT (smuleborg @ 22-03-2009, 21:11)  Som jag ser det kan man äta kött, utan att bidra till djurplågeri - Välj din leverantör eller bonde, omsorgsfullt. Det kan man bara på landsbygden, kanske du tänker. Jag bor i Stockholm, och väljer mycket omsorgsfullt. Det finns en annan aspekt: Djuren bidrar till att hålla landskapet öppet och levande. Mycket stor del av fauna och flora skulle försvinna, om vi inte hade kor, får o.s.v. som betar, trampar och släpper spillning. Det här är en stor fråga, för stor för mig. I alla fall är vår makt stor, vår makt som konsumenter. Välj vad du vill gynna. Gör det. Det finns ingen anledning till att man inte kan ha djur. Man behöver bara inte hålla dem som man gör i dag och utnyttja dem på det vis som görs i dag. Konsumenterna har makten över vad som produceras. 99,9% har förmodligen aldrig tänkt på det och handlar som de alltid har gjort. Den enda gången de tänker på det är när någonting stort kommer upp, såsom levandeplockat dun eller gammal köttfärs på ICA. I slutändan tycker jag ändå att det är dåligt att äta kött, även om djuret haft ett bra liv, eftersom djuret måste sätta livet till, när det faktiskt inte behövs och de resursslöserier som uppstår när energin och näringen tar ett extra steg i näringskedjan. De som brukar påstå att man måste ha kött för att överleva brukar vilja provocera eller vara dåligt pålästa när det gäller ämnet. Vilket de kan vara eftersom de aldrig tänker på det utan bara köper det som de alltid har köpt som sagt.
smuleborg
22-03-2009, 22:39
CITAT (Nauti @ 22-03-2009, 21:27)  Det finns ingen anledning till att man inte kan ha djur. Man behöver bara inte hålla dem som man gör i dag och utnyttja dem på det vis som görs i dag.
Konsumenterna har makten över vad som produceras. 99,9% har förmodligen aldrig tänkt på det och handlar som de alltid har gjort. Den enda gången de tänker på det är när någonting stort kommer upp, såsom levandeplockat dun eller gammal köttfärs på ICA.
I slutändan tycker jag ändå att det är dåligt att äta kött, även om djuret haft ett bra liv, eftersom djuret måste sätta livet till, när det faktiskt inte behövs och de resursslöserier som uppstår när energin och näringen tar ett extra steg i näringskedjan. De som brukar påstå att man måste ha kött för att överleva brukar vilja provocera eller vara dåligt pålästa när det gäller ämnet. Vilket de kan vara eftersom de aldrig tänker på det utan bara köper det som de alltid har köpt som sagt. Min KRAV-bonde kan inte bedriva sitt KRAV-jordbruk utan intäkter. Och som sagt, frågan är komplex: Det handlar också om fauna och flora. Livsviktigt. Välj vad du som konsumet vill stödja, på kort och lång sikt.
Gossen Ruda
23-03-2009, 08:06
Nauti, jag har väldigt svårt att förstå varför du håller på och skriver här. Du har nämnt att du är trött på vissa inlägg och kommentarer så varför inte lägga av att skriva här? Dina argument är väl kända vid det här laget. Det finns en del här på forumet som håller med dig så där försöker du bara slå in öppna dörrar. Den stora majoriteten här håller dock inte med dig och kommer aldrig att göra det så där stångar på pannan blodig mot pansardörrar.
Du skriver att du inte vill omvända någon och att du inte håller på att missionera men det är det enda du håller på med. Du accepterar inte att dom som äter kött vill fortsätta med det utan kommer hela tiden med nya och gamla argument, om och om igen. Lägg av. Folk blir bara uppretade av ditt förjämrade tjat och alla fördomar om veganer blir till sanningar.
caprifol
23-03-2009, 10:07
CITAT (Nauti @ 21-03-2009, 13:49)  Nej, kasta det vore väl dumt. Det vet jag inte varför du skulle göra när skadan redan är skedd och du i efterhand fick veta om att dunet kom från levandeplockade fåglar. Om du skall köpa ett nytt täcke så kommer du förhoppningsvis inte ens att ägna en tanke åt att köpa dun. Nauti, man ska skilja på dun och dun. Det mesta av dunprodukterna kommer från änder - och de plockas inte levande. Det är det finare/dyrare dunet som kommer från gäss, som i vissa fall och på vissa ställen plockas levande. Av det dunet och av det som produceras i Kina går dock huvuddelen till Japan (vilket inte alls rättfärdigar tillvägagångssättet!). Inom EU är plockning av levande fåglar förbjudet - fast tydligen har det förekommit i Ungern och Polen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|