Harryoastrid
Hej!

Jag är nyinflyttad och runt huset finns en klippt brudspirea som häck och jag vill hellre ha den oklippt. Kan jag bara låta den växa, eller bör jag klippa den till viss del? Klippa ner den helt och låta den växa upp igen? Det sistnämnda vill jag helst undvika för det är skönt att vara inhägnad. Tack för hjälpen!
Pyrus
Då ska du gallra den. För att få en fin friväxande häck tar du ner 1/3 till c:a 1 dm över marken, 1/3 år 2 osv. Vill du vara lite radikalare kan du ta hälften i år och resten nästa år i slutet på mars. Man ska även om man tar ner allt lämna en del småskott om det finns som "dragare". Glöm inte att gödsla den nerklippta häcken.
Aqvakul
Personligen hade jag klippt ner den på ca 10-15 cm höjd nu och ev. låtit några ettårsskott vara kvar. På två år så är den meterhög. Att ta lite i taget är betydligt besvärligare och ger troligen ett något sämre slutresultat. Gödsla gärna, men med måtta.
Fågelvägen
Eftersom du vill ha kvar känslan av inhägnad tycker jag du kan följa Pyrus gallringsråd och inte kapa alltsammans i år. Visst blir det lite pilligare att bara ta bort de äldsta, tjockaste grenarna på varje buske, men samtidigt som du pysslar med det blir du bekant med din nya trädgård.
Senare kan du övergå till brudspireans normala beskärningstid "direkt efter blomningen" (Vollbrecht: Beskärningsboken).

Välkomna till odla förresten, Harryoastrid! Lycka till med trädgården! tummenupp.gif

edit tryckfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon