Full version: Mer höns...
Pukared
Hej!

Jag har tillbringat en halv evighet med att gå igenom den andra hönstråden här och är nu helt slut i mitt lilla hönshuvud! Vilka bilder!! Vilka höns!!! Vad härliga ni är alla hönsägare därute!!! Jag är ganska nybliven hönsägare biggrin.gif (som inte är så flitig med kameran tyvärr blush.gif ). Men... nu har jag ju hittat det rätta stället att komma med alla mina frågor och funderingar, så nu kör jag:

Jag har tre australorpshönor, en dito tupp och tre vita värphöns. Så långt är ju allt väl, men det finns ju SÅÅÅÅ många andra raser jag vill ha. Men då vill jag ju ha tuppar till de hönorna också. Hur gör jag då? Jag har hönsen spatserande runt på gården bland våra får (300 tackor, just nu med en herrans massa lamm smile.gif ) och de går ut en sväng i skogsbrynet och myser och så, men kan jag ha flera tuppar tillsammans då? Hur talar jag om för tupparna vilka hönor som är deras? wink.gif

Finns det någon som har tips på en STOR ras som är duktig på att ruva? Jag och barnen vill ha "riktiga kycklingar"!! (Har tillgång till kläckare också, men det verkar inte alls lika kul!)

För att inte trötta ut er sparar jag de andra 173 frågorna till en annan dag biggrin.gif och hoppas att ni kan hjälpa mig med de här största funderingarna just nu. Alla tips på evenemang där man kan titta på höns mottages för övrigt tacksamt!
Huggorm
Vill du ha ännu mera tips om höns så finns det ett annat forum som är inriktat mot självhushållning. Där finns hur mycket som helst skrivet om höns, och andra djur med för den delen.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php
Pukared
Man tackar! Ska kolla in det senare. tummenupp.gif
Nostalgia
CITAT (Huggorm @ 22-03-2009, 16:09) *
Vill du ha ännu mera tips om höns så finns det ett annat forum som är inriktat mot självhushållning. Där finns hur mycket som helst skrivet om höns, och andra djur med för den delen.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php

Lånade tipset jag också, där fanns en hel del läsvärt och kunnigt hönsfolk tummenupp.gif kanske man skulle bli medlem på g.gif
Vero
Tack för länken, precis vad jag behövde! smile.gif
Fru J
Faverolle kanske? Stora höns, lägger bra med ägg och ruvar gärna. Eller Sussex? Jag har en höna med sussex i och hon är enormt stor. Värper bäst av alla mina höns och ruvar glatt!

Om du inte har tänkt kläcka fram renrasiga kycklingar behöver du kanske inte ha en tupp till varje ras på hönorna. Tupparna kommer att sätta på alla hönorna, inte bara sina egna, om de går lösa ihop och då kan man ju spara in ett par tuppar wink.gif
Nostalgia
Ja Sussex är en trevlig och lugn ras som värper bra och ruvar gärna.Jag födde tidigare upp Sussex höns men har idag ingen renrasig kvar men en höna av Sussex blandning spatserar fortfarande kvar på gården.

Om du tänkt föda upp renrasiga kycklingar Pukared så måste du ha de renrasiga hönorna och deras renrasiga tupp i en egen flock, alltså åtskilda från dina övriga höns och tuppar för som Fru J skriver så sätter tuppar på den höna som kommer i hans väg och bryr sig inte ett dugg om vad hon är av för ras smile.gif Och för att veta att äggen du samlar in är renrasiga är det också av den anledningen bättre att dom renrasiga djuren går för sig själva, då vet du att äggen kommer från rätt höna annars kan man ju ha en renrasig tupp med "sina" hönor men även tillsammans med andra sorts hönor men då måste du ju såklart veta precis hur tuppens "egna" hönas ägg ser ut, ja om du ska vara säker på att kycklingarna som kläcks är renrasiga.

Det var ett tag sedan du skrev i tråden så jag funderar på hur det har gått för dig Pukared, har du hittat några fler höns som du fastnat för confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon