|
blomkronan
24-03-2009, 22:28
Nu är jag så lyckligt lottad att min man tycker om att laga maten på vardagarna, men till helgerna vill han att jag lagar maten... Jag har ju inte tid att stå vid spisen, då jag vill vara i min såbod och pyssla om mina små plantor då  och när våren kommer vill jag vara i trädgården... I helgen gjorde jag ugnsbakad falukorv med grönsaker och potatismos. Jag tycker om det men barnen har tröttnat... Jag tar en falukorvsring skär "skivor" men jag skär inte rakt igenom så att alla skivorna "håller i hop" I mellan varannan skiva presar jag ner senap, imellan dom andra skivorna stoppar jag ner en tunn skiva lök. Ner med ringen i en ugnsform. Kokar vatten och blandar till potatismos... som jag klickar upp runt om korven tar ett par nävar (tinar dom lite så dom inte är så blöta) frusta grönsaker från en påse, lite salt och peppar, hyvlar av flera skivor ost och lägger uppe på. Detta tar inte många minuter In i ugnen på 180 grader i ca 30-45 min. Behöver inte stå vid spisen Har ni några tips???
grycken
25-03-2009, 07:56
Köttfärsbiffar. Köttfärslimpa.
netaave
25-03-2009, 15:40
Hela rätten i ugnen tips, det mesta kan förberedas
Potatisgratäng med köttfärs i, eller tärnad skinka/kassler. Knorrs lasagnette egen lasagne förstås fiskgratänger med spritsat mos runt kanten Paj pizza makaronipudding gratänger med ris eller pasta i botten, tärnat kött eller strimlad korv + wokgrönsaker+ ostsås (finns färdig) Fryst pyttipanna laxpudding sheppards pie (köttfärsröra i botten på en gratängform, potatismos över gratineras med ost på) fläskpannkaka
Färsbiffar, gärna på lamm.
500 g färs 1 riven vitlöksklyfta t tsk salt lite svartpeppar 2 tsk oregano 1 ägg 1 dl matlagningsyoughurt.
Till det rotfrukter, t ex rödbetor, morot och potatis, lite broccoli eller vad man har.
Kör rotfrukterna tills dom är nästan klara, gör sen små färsbollar som får åka med i ugnen sista 10 minutrarna. Gör en skvätt tzatsiki på youghurten som blir kvar.
/Åsa
Jag glömde, gör gärna en liten "form" av bakplåtspapper och lägg biffarna i för dom vätskar lite och man kanske inte vill ha det i rotsakerna.
ingrids
25-03-2009, 16:29
Fuskenchiladas, 5-6 stycken: Bryn sisådär 400-500 gram köttfärs i 2-3 matskedar olja och tillsätt din favorit-tacokrydda Rör ner en burk keso med grillad paprika (finns färdigblandad) och en burk avrunnen majs. Lägg tre stora skedar på en tortilla, vik ihop till en rulle med ständga ändar och lägg i en ugnsfast form. Toppa med riven ost. Gratinera i sisådär 200 grader i 10-15 minuter. Severa med sallad (och guacamole om du vill lyxa till det).
Man står kanske 15-20 minuter vid spisen, hackar salladen medan de är inne i ugnen och kan sedan ge sig ut på äventyr.
karlsdal
25-03-2009, 17:17
Skär en bunt rotsaker (gott är morot, rödbeta, kålrot, potatis och kanske lök) i klyftor/bitar/tärningar och lägg på en plåt. Ringla över lite olja och krydda. In i ugnen på ca 225 grader. Bryn några kycklingfiléer så att de får fin färg i en stekpanna, lägg dem sedan på plåten för att bli genom stekta. Köp färdig sås till, eller pulversås, eller kall sås (cremé fraiche + kryddor) eller gör riktig sås i stekpannan du stekte kycklingen i... Mums! CITAT (netaave @ 25-03-2009, 15:40)  Hela rätten i ugnen tips, det mesta kan förberedas
Potatisgratäng med köttfärs i, eller tärnad skinka/kassler. Knorrs lasagnette egen lasagne förstås fiskgratänger med spritsat mos runt kanten Paj pizza makaronipudding gratänger med ris eller pasta i botten, tärnat kött eller strimlad korv + wokgrönsaker+ ostsås (finns färdig) Fryst pyttipanna laxpudding sheppards pie (köttfärsröra i botten på en gratängform, potatismos över gratineras med ost på) fläskpannkaka Man kan även lägga till ett lager majs på Sheppards pie... Mellan färs och mos.
Inga från Närke
25-03-2009, 17:52
Korvsoppa
Skala potatis o dela den på mitten sedan mitten = 8 bitar Lägg dem tillsammans med lika stora bitar morötter i en kastrull med vatten+buljongtärning (gärna både kött o grönsaks) Tag ganska mycket vatten. Lägg även i lagerblad 2 st. Lägg i en tesil eller liknande svartpeppar o vitpepparkorn så är det lätt att fiska upp den när det är klart. Låt koka upp och lite innan du tror att potatisen är klar lägger du i ca 2 cm långa bitar av varm korv så de får koka med lite. Kan även lägga i lite skivad purjo om du tycker om det, även frysta ärtor. Smaka av innan servering om det behövs mer salt eller peppar. Tar inte lång stund. Ca 15 min. kokning efter förberedelserna.
Mina biffar danska biffar
Skal potatisen och sätt på den. Rulla köttfärsen (jag använder blandfärs) till en längd skär ut biffar typ hamburgare, platta till och hacka dem lite med en kniv på båda sidor, krydda med valfria kryddor, stek dem i stekpannan. Stek skivad lök i en annan stekpanna samtidig och sockra lite på den och ät till, samt rivna morötter eller vad man tycker om. Tag upp biffarna och gör sås av skyn om man vill ha det. Tid ungefär så länge som potatisen kokar så är allt klart om man börjar samtidigt med allt.
Curryfisk 3-4 personer Går bra frysa igen om det inte går åt.
1 lök 1 grönt syrligt äpple 3 tomater matfett till formen 1 halvtinat fiskblock á 400 g (t.ex. sej eller hoki) ½ citron 2 msk smör 2 tsk curry Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finhacka löken, tärna äpplet och hacka tomaterna. Bred ut detta i en smord ugnssäker form. Skär fiskblocket i bitar och lägg på grönsakerna. Pressa citron över. Fräs smöret med curryn och häll över fisk och grönsaker. Ställ in i ugnen i 30 minuter. Servera med ris och gärna sweet chili-sås och sallad
Tid lika med risets kokning mellan 20-30 min.
FALUPANNA 4 PORTIONER Ugn 225 GRADER Går bra frysa igen om det inte går åt.
400 GR GROVSTRIMLAD FALUKORV 2 ST STRIMLADE PURJOLÖKAR 2 ST TOMATER 1 ST SYRLIGT ÄPPLE 3 kvarts DL GRÄDDE 2 TSK SENAP 2 DL RIVEN OST SALT OCH PEPPAR
HACKA TOMATER OCH ÄPPLE. LÄGG PURJON, TOMATER OCH ÄPPLE I BOTTEN PÅ EN SMORD UGNSSÄKER FORM. FÖRDELA KORVEN ÖVER. RÖR SAMMAN GRÄDDE O. SENAP,KRYDDOR O.HÄLL BLANDNINGEN ÖVER KORVEN. LÅT PANNAN STÅ I MITTEN AV UGNEN I CA 25 MINUTER beroende på vilken ugn man har EFTER 10 MINUTER STRÖS OSTEN ÖVER. SERVERA MED RIS OCH EN GRÖNSALLAD Tid lika med risets kokning mellan 20-30 min.
Lycka till.
Soppa. En lök skalas delas och läggs i en gryta med kokande vatten tillsammans med salt, peppar,lagerblad, limeblad, (jag brukar ta i hela grönpepparkorn) Sedan ta en bit kött som ska kokas länge. (Tiden ute i det gröna blir beroende på den tid som köttet bör kokas, har man riktigt tur tar det 1-2 timmar).
Låt det småputtra och det sköter sig självt.
Om du exempelvis kokat en helkyckling ta upp den och in i ugnen med någon rolig goja på. 15-20 minuter.
Jag är lite rädd för hela kycklingar men kokar man en hel kyckling(majskyckling blir godast) så slipper man röra den förrän den är "lagad". Exempelvis kycklingen låter jag koka i en timme innan jag stoppar den i ugnen.
Annat kött mår bra av att fräsas i smör eller olja för att ta bort "koksmaken". Receptet blir även en utmärkt oxsvanssoppa. Under den tiden koka ris, pasta eller vad du nu vill ha. Sallad med en bas av tärnad tomat och gurka är trevligt till. En lime, ta och dela den. Pressa lite lime över salladen. Lime i soppan blir supergott. Lime är dyrare än citron men drygare och godare. Det är förståss meningen att äta köttet också.
Något som blir gott är moussaka. Kräver förberedelser av att göra köttfärs, ostsås, skiva potatis, skiva lök, skiva vattna ur och steka auberginer, men sedan sköter den sig själv i ugnen i en timme.
netaave
27-03-2009, 00:21
CITAT (karlsdal @ 25-03-2009, 17:17)  Man kan även lägga till ett lager majs på Sheppards pie... Mellan färs och mos. Har jag alltid i min köttfärsröra, liksom röda bönor, paprika och champinjoner, förutom lök o tomater då förstås.
Blomstertanten
27-03-2009, 19:38
CITAT (karlsdal @ 25-03-2009, 17:17)  Skär en bunt rotsaker (gott är morot, rödbeta, kålrot, potatis och kanske lök) i klyftor/bitar/tärningar och lägg på en plåt. Ringla över lite olja och krydda. In i ugnen på ca 225 grader. Bryn några kycklingfiléer så att de får fin färg i en stekpanna, lägg dem sedan på plåten för att bli genom stekta. Köp färdig sås till, eller pulversås, eller kall sås (cremé fraiche + kryddor) eller gör riktig sås i stekpannan du stekte kycklingen i... Mums! Det funkar att hoppa över att bryna kycklingfileérna ! Jag brukar krydda dem, ringla över lite olivolja och sen in i ugnen tillsammans med rotfrukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|