|
*Stintan*
03-04-2009, 07:41
CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 07:29)  Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. Det enda som det leder till är att produkterna undviks. Så som det redan har skett, folk låter bli att köpa kyckling och skolor, resturanger m.fl. slutar att servera kyckling. Kycklingar är som bekant de som behandlas värst av alla djur i Sverige. Därför är det ju bra om man äter annat som är bättre, även om det är långt från bra. För kycklingarnas del är det ju väldigt bra om efterfrågan minskar. Du är ju inte sann! Det är ju helt sjukt att försvara sabbotage av detta slag!  Det får bara till följd att mer kyckling kommer att importeras istället från länder vi inte har en aning om hur djurhanteringen är. Se Farbror Blå´s inlägg. Plus att det blir ännu mer onödiga transporter. Naivt att tro att folk kommer sluta köpa kyckling på grund av dessa terroristdåd. Och vadå förvarnas? Hur sjutton kan man försvara terroristhandlingar med syfte att ta ifrån vanliga människor rätten att själva bestämma vad dom vill äta för mat?  Ingen från veganrörelsen har klivit fram och tagit avstånd från dessa handlingar vilket fått åtminstone mig att tro att det är någon/några därifrån som ligger bakom och du Nauti bidrar också till detta.
Gossen Ruda
03-04-2009, 07:51
Dessutom har det inte gått ut nån varning som Nauti skriver.
Aqvakul
03-04-2009, 07:54
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2009, 08:51)  Dessutom har det inte gått ut nån varning som Nauti skriver. och vad vi vet så är inga djurrättsaktivister misstänkta...
*Stintan*
03-04-2009, 08:07
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2009, 08:54)  och vad vi vet så är inga djurrättsaktivister misstänkta... Förvisso inte men dom gör inget för att förneka sin inblandning i dåden heller.
herkules
03-04-2009, 08:12
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2009, 08:07)  Förvisso inte men dom gör inget för att förneka sin inblandning i dåden heller. djurens rätt uttalade sig i tv här om kvällen där de helt tog avstånd från detta. så var det med det.
CITAT (Farbror Blå @ 02-04-2009, 22:34)  Detta sammanfattas i lagen TERRORISM. Straffet för terrorism och sabotage i denna skalan är mycket kraftiga.
Jag är ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på, hur mycket rödfärg du än använder. Jag tror inte den här personen riskerar mer än två år villkorligt, och förmodligen betydligt mindre, särskilt om det visar sig vara en person yngre än 20 år eller en vänsteraktivist. Jag försökte göra en sökning, men det enda jag hittar är att det gjorts justeringar av när polisen får använda avlyssning och att gärningsmannens DNA kan lagras i databas, inte något om en skärpning av straffskalan. Om du känner till nån sån skärpning får du gärna ge länkar, det vore intressant att läsa. Om gärningsmannen däremot helt enkelt är knäpp och blir dömd till sluten psykiatrisk vård, då kan han -teoretiskt sett i alla fall- bli sittande länge.
CITAT (Nauti @ 02-04-2009, 21:57)  Oj, vad synd det är om företagen  Vet inte vad du menar med företagen., Men det är faktiskt så att företag består av en massa människor som jobbar för att åstadkomma något, för att försörja sig själva samt bidra till den allmänna välfärden.Ett företag är ingenting utan människorna bakom. gita
På nyheterna nu så talade dom om att det inte bara är i kyckling som glas har hittats, även bröd är utsatt nu så vad är det sjukhjärnorna är ute efter?? att vi inte ska kunna äta något alls?? Jag köper kyckling ändå, när jag använder kyckling så finstrimlar jag den så det märks nog om kniven skär i glas
netaave
03-04-2009, 23:22
Jag tror inte på att det förekommit över huvud taget, tror det är några sjuka personer som påstår detta för att förstöra och sabotera för köttproducenter. Förmodligen är det utbrett i nån slags nätverk. Finns ju ännu inga bevis i form av glas i oöppnade förpackningar, bara öppnade och "använda" Sen att det hittats även i t.ex. bröd är antagligen någon som "hänger på" mot bättre vetande eller ett villospår.
Myosotis
03-04-2009, 23:24
CITAT (netaave @ 04-04-2009, 00:22)  ... några sjuka personer som påstår detta för att förstöra och sabotera för köttproducenter... Men idag (alltså igår) sa de på radion att det även hade hittats glassplitter i bröd och frukt!
Måste va en smart idiot som åker riket runt för att stoppa glas i kött och bröd !Allt glas som hittats har ju tydligen lagts dit redan i fabriken,knappast en dåres verk enligt min menig !
CITAT (Motti @ 03-04-2009, 23:35)  Måste va en smart idiot som åker riket runt för att stoppa glas i kött och bröd !Allt glas som hittats har ju tydligen lagts dit redan i fabriken,knappast en dåres verk enligt min menig ! Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan.
andersen
04-04-2009, 08:11
CITAT (KURT @ 04-04-2009, 07:57)  Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan. Ja så är det ju, jag vill påstå att det var bättre förut innan egen kontrolltiden,när vi hadde en hälsovårdsnämd som var ute aktivt och kontrollerade livsmedelsindustrin, en annan viktig orsak till att det är sämre idag är att det inte behövs samma utbildningar som förut,idag är mycket att proceserna i livsmedelsinustrin maskinella och då blir det fokusering på maskiner istället för hyggien/livsmedels säkerhet.
CITAT (KURT @ 04-04-2009, 07:57)  Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan. Det är nog "inte så bara" att hålla främmande föremål borta från produktionslinjen. Enligt Kronfågel så finns det inga maskindelar gjorda av glas inom produktionen just av för att minimera riskerna. Jag tror att det är omöjligt att kontrollera alla som jobbar i fabrikerna att de inte har med sig glasbitar in på jobbet, en sådan säkerhetsapparat skulle i slutänden bli väldigt kostsam för konsumenterna. Flertalet av medborgarna har inte haft den förmånen att ha sett "hur det går till inom livsmedelsindustrin" och även om så alla hade så kommer inte svenska folket att sluta äta livsmedel framställda inom industrin. Vi måste ju alla äta och alla har inte möjlighet att odla sin föda själv och föda upp slaktdjur hemma. Om du KURT personligen har sett "hur det går till" så antar jag att du inte äter industritillverkad mat. Det skulle det vara intressant att få veta vad du äter.
Meriona
04-04-2009, 09:37
Det stod i tidningen idag att det hittats glas även i frukt! Och det kan ju inte vara samma person som gjort det som med kycklingen?  Usch!
Nej det är förmodligen en s.k. copycat.
CITAT (Berith @ 03-04-2009, 07:48)   Hur skulle det gå till? En annons i tidningen? "Under vecka 11-23 kommer jag att stoppa glasbitar i kycklingdelar, fryst och färsk. Hälsningar ---" Det tar ju ett tag från förpackning till allting är distribuerat. Att hinna varna folk innan genom media vore väl inget problem. CITAT Det får bara till följd att mer kyckling kommer att importeras istället från länder vi inte har en aning om hur djurhanteringen är I sådana fall vore det ju väldigt dåligt. Men inte köper ni väl kyckling från andra länder där ni vet att de behandlas illa. Ni som förespråkar när"producerat" så mycket. Ni som månar så mycket om djurens bästa och vill ha en så bra djurhållning som möjligt måste väl åtminstone läsa på förpackningen var kycklingarna kommer ifrån? CITAT Förvisso inte men dom gör inget för att förneka sin inblandning i dåden heller. Skall alla som inte gjort det bekräfta att de inte gjort det? Varför skall du anta att veganer gör någonting sådant här? Kanske kan vi misstänka att det är moderaterna, bingo-Berra eller Sveriges ornitologiska förening. Ingen av dem har ju uppgett några uppgifter om att de inte varit medverkande i dåden. CITAT Vet inte vad du menar med företagen., Men det är faktiskt så att företag består av en massa människor som jobbar för att åstadkomma något, för att försörja sig själva samt bidra till den allmänna välfärden.Ett företag är ingenting utan människorna bakom. gita Jag menar de företag som bidrar till onödigt lidande av något slag. Oavsett om det är människor eller djur. Jag kan inte känna någon större sympati för dem tyvärr. CITAT Nej det är förmodligen en s.k. copycat. Eller någon som ogillar och misstänker veganer och tycker att det är ett bra sätt att "hämnas"
andersen
04-04-2009, 12:13
CITAT (Betty @ 04-04-2009, 10:35)  Det är nog "inte så bara" att hålla främmande föremål borta från produktionslinjen. Enligt Kronfågel så finns det inga maskindelar gjorda av glas inom produktionen just av för att minimera riskerna. Jag tror att det är omöjligt att kontrollera alla som jobbar i fabrikerna att de inte har med sig glasbitar in på jobbet, en sådan säkerhetsapparat skulle i slutänden bli väldigt kostsam för konsumenterna. Flertalet av medborgarna har inte haft den förmånen att ha sett "hur det går till inom livsmedelsindustrin" och även om så alla hade så kommer inte svenska folket att sluta äta livsmedel framställda inom industrin. Vi måste ju alla äta och alla har inte möjlighet att odla sin föda själv och föda upp slaktdjur hemma. Om du KURT personligen har sett "hur det går till" så antar jag att du inte äter industritillverkad mat. Det skulle det vara intressant att få veta vad du äter.  Nu är jag inte Kurt, men jag kan svara dej endå, och jag har stor insyn i livsmedelsindustrin, det går till så här,en tom pall kan stå ute på ett industriomr,för att sedan användas till att ha blomjord eller motordelar på eller vad som helst, för att sedan ställa embalage till livsmedelsindustrin, som ställs intill beredningslinjen när pallen är tom så körs den undan,och det är stor risk att det kommer allt ifrån träflisor sten eller vad som helst i från pallen.Man borde ej ha embalage i tillverkningslokalen men så är sällan fallet.
netaave
04-04-2009, 17:59
Enligt föreståndaren här på vår affär ( i torsdags) har han fått info om att man inte säkert kunna fastställa att det funnits glas i maten redan i butiken, det är alltså den infon som gått ut till butikerna. Alla som hittat har gjort det hemma vid tillagning. Därav min teori, att det sen hittas bland frukt, bröd m.m. tror jag också är en copycat.
Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig.
andersen
05-04-2009, 06:40
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 22:56)  Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. Men kyckling är ju alltid billigt!!! billigare mat är ju svårt att hitta...möjligtvist höna i så fall.
Andersen : Jo visst är kyckling billigt, men allt är ju relativt också, jag brukar pasa på att köpa när det kostar 39:- för 900g eller billigare, och då är inte ursprungsland det jag har i tanken att kontrollera. Och tänker jag efter riktigt noga så har jag köpt många olika förpackningar och aldrig en enda gång tänkt på var den kommer ifrån.....dåligt av mig?? Visst, det får väl dom som vill tycka, jag köper maten för att äta den.....inte läsa den
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 22:56)  Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. Så djurhållningen och djurens liv innan de dödades för att tillfredställa dina smaklökar spelar ingen som helst roll, bara de smakar gott? Så egoistiska och cyniska människor trodde jag och hoppades jag på att de var sällsynta  Om du köper kläder producerade av barnarbetare som jobbar för en minimal lön under hemska förhållanden kan du säkert få tag på billiga kläder. Huvudsaken är ju att de är fina? Levandeplockat dun borde ju också vara billigare eftersom man kan få ut mer dun per gås på det viset, det är väl bra för dig? Då kan du sova bekvämt också
Aqvakul
05-04-2009, 11:16
CITAT (Nauti @ 05-04-2009, 12:13)  Så djurhållningen och djurens liv innan de dödades för att tillfredställa dina smaklökar spelar ingen som helst roll, bara de smakar gott? Så egoistiska och cyniska människor trodde jag och hoppades jag på att de var sällsynta  Om du köper kläder producerade av barnarbetare som jobbar för en minimal lön under hemska förhållanden kan du säkert få tag på billiga kläder. Huvudsaken är ju att de är fina? Levandeplockat dun borde ju också vara billigare eftersom man kan få ut mer dun per gås på det viset, det är väl bra för dig? Då kan du sova bekvämt också  OT - nu gällde det vem som stoppar glas i kycklingen och varför!
Nauti : Nu är jag inte direkt känd för att vara varken rövslickare eller den som vänder kappan efter vinden. Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet?? Jag skrev att jag inte har en aning om varifrån dom kommer och att det inte är just det som poppar upp i huvudet då jag handlar min mat hur den är producerad eller inte. Naturligtvis vore det väl önskvärt om alla djuren fick ha ett drägligt liv innan slakt.
Vad det gäller gåsdun så skulle jag inte alls sova gott....men det beror på att jag inte tål dun, oavsett om det är levandeplockat eller taget från döda fåglar.
Vad det gäller barnarbete.....jag har nog en annan syn på det efter att ha hört direkt från människor som är uppvuxna från sådana länder. Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. alternativet om dom inte hade haft denna vidriga arbetsplats skulle oftast vara prostitution, och det är ingen ovanlighet att föräldrar "säljer" sina barn till prostution för att klara sin försörjning. Jag är inte FÖR barnarbete, men jag anser att det är ett klart bättre alternativ än prostitution till pedofiler.
Aqvakul
05-04-2009, 11:32
CITAT (Pia L @ 05-04-2009, 12:28)  Nauti : Nu är jag inte direkt känd för att vara varken rövslickare eller den som vänder kappan efter vinden. Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet?? Jag skrev att jag inte har en aning om varifrån dom kommer och att det inte är just det som poppar upp i huvudet då jag handlar min mat hur den är producerad eller inte. Naturligtvis vore det väl önskvärt om alla djuren fick ha ett drägligt liv innan slakt.
Vad det gäller gåsdun så skulle jag inte alls sova gott....men det beror på att jag inte tål dun, oavsett om det är levandeplockat eller taget från döda fåglar.
Vad det gäller barnarbete.....jag har nog en annan syn på det efter att ha hört direkt från människor som är uppvuxna från sådana länder. Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. alternativet om dom inte hade haft denna vidriga arbetsplats skulle oftast vara prostitution, och det är ingen ovanlighet att föräldrar "säljer" sina barn till prostution för att klara sin försörjning. Jag är inte FÖR barnarbete, men jag anser att det är ett klart bättre alternativ än prostitution till pedofiler. lika dj*vla OT - starta egna trådar...
Chamomille
05-04-2009, 12:30
CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 07:29)  Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. Det enda som det leder till är att produkterna undviks. Så som det redan har skett, folk låter bli att köpa kyckling och skolor, resturanger m.fl. slutar att servera kyckling. Kycklingar är som bekant de som behandlas värst av alla djur i Sverige. Därför är det ju bra om man äter annat som är bättre, även om det är långt från bra. För kycklingarnas del är det ju väldigt bra om efterfrågan minskar.
CITAT (Pia L @ 05-04-2009, 12:28)  Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet??
Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. CITAT ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. =Jag bryr mig inte om hur djuren hanterats och om de haft ett drägligt liv så länge de smakar gott. Det är i mina ögon att inte bry sig. Djuren lever ofta under vidriga förhållanden och får spendera hela sina liv åt att vara till gagn för oss människor helt utan någon form av belöning.
Nauti : Läs det som står och lägg inte in dina egna tankar och ord i det jag skrivit. Jag skrev att jag inte bryr mig om varifrån kycklingen kommer, huvudsaken är att det smakar kyckling....hur kan du få det till att jag inte bryr mig om hur dom hanteras?? Jag bryr mig inte om varifrån dom kommer....inget annat. jag skrev också att det vore önskvärt att alla kött och pälsproducerande djur hade det drägligt under sin livstid. Ärligt talat så tror jag att du bryr dig mer om djuren än om människor som far illa, eftersom du inte komenterade barnarbete / barnprostitutionen i fattiga länder.
Solstorm
05-04-2009, 14:30
Militanta veganer= Bruna khmerer
Farbror Blå
05-04-2009, 15:20
Tänk att en del människor bara MÅSTE vara otrevliga
När det gäller kycklingarna, kan jag (delvis) hålla med Nauti om att de tillhör en kategori särskilt otrevligt behandlade djur, som stängs in, göds, stressas och slaktas.
Jag vidhåller dock: Sverige är bättre än många andra länder på djurhållning! I Sverige gäller hårdare krav för fågeluppfödning ärn i övriga Europa. Sätt Kronfågel i konkurs, så får vi köpa salmonellakyckling från andra länder, där vi inte har NÅGON som helst insyn över hur djuren behandlats.
Sen är det också viktigt:
När man upptäcker felaktiga saker, det kan vara HM och barnarbete, IKEA och liknande förhållanden, eller varför inte matindustrin. Om man genast slutar handla på HM, pga barnarbetet, säger som upp avtalet med den fabriken, som sedan finner ett annat märke att jobba för. Om man fortsätter att handla på HM, men ställer krav, så kan dom stötta fabriken att omstrukturera. Slutar vi genast handla kyckling, så läggs Kronfågel ner, många fågelbönder blir arbetslösa, tio ggr fler blir arbetslösa från fabrikerna. DESSUTOM, så hände NADA med eventuella krav på förbättringar i djurens villkor, eller hur? Bättre att handla kyckling, men driva opinion mot dålig behandling
CITAT (Pia L @ 05-04-2009, 14:21)  Nauti : Läs det som står och lägg inte in dina egna tankar och ord i det jag skrivit. Jag skrev att jag inte bryr mig om varifrån kycklingen kommer, huvudsaken är att det smakar kyckling....hur kan du få det till att jag inte bryr mig om hur dom hanteras?? Jag bryr mig inte om varifrån dom kommer....inget annat. För att jag utgår från att du vet om bristerna i djurhållningen såväl i Sverige som utomlands. Men att det är mycket värre i andra länder än det är i Sverige. Om du handlar utländskt kött kan du inte veta om djuren har behandlats väl och risken är stor att du stödjer ett företag som direkt är orsaken till tiotusentals kycklingars lidande. Du säger att du vill att de skall ha ett drägligt liv, det vill nog alla. Men långt ifrån alla gör någonting för det. Att stödja de som ser till att de aldrig får ett drägligt liv eftersom det inte är ekonomiskt gångbart, ser inte jag som ett sätt att motarbeta djurens lidande i alla fall. Det är nog ganska lätt att tolka "Jag bryr mig inte i vartifrån det kommer" som "Jag bryr mig inte i hur de behandlats under sin livstid. Eftersom du inte bryr dig om ursprunget så kan du ju inte bry dig om hanteringen eftersom du som konsument gör ett aktivt val när du köper kycklingen.
CITAT (Farbror Blå @ 05-04-2009, 16:20)  Jag vidhåller dock: Sverige är bättre än många andra länder på djurhållning! I Sverige gäller hårdare krav för fågeluppfödning ärn i övriga Europa. Sätt Kronfågel i konkurs, så får vi köpa salmonellakyckling från andra länder, där vi inte har NÅGON som helst insyn över hur djuren behandlats.
Sen är det också viktigt:
När man upptäcker felaktiga saker, det kan vara HM och barnarbete, IKEA och liknande förhållanden, eller varför inte matindustrin. Om man genast slutar handla på HM, pga barnarbetet, säger som upp avtalet med den fabriken, som sedan finner ett annat märke att jobba för. Om man fortsätter att handla på HM, men ställer krav, så kan dom stötta fabriken att omstrukturera. Slutar vi genast handla kyckling, så läggs Kronfågel ner, många fågelbönder blir arbetslösa, tio ggr fler blir arbetslösa från fabrikerna. DESSUTOM, så hände NADA med eventuella krav på förbättringar i djurens villkor, eller hur? Bättre att handla kyckling, men driva opinion mot dålig behandling[/b] Det stämmer förmodligen att Sveriges djurhållning är mycket bättre än vissa andra länders, men det är ändå långt från bra. Därför tycker jag självklart att det är bättre att man köper svensk kyckling för både djurens, sin egen och miljöns skull. Det är ju ett problem. Det är få som verkligen bryr sig i vad de köper. Som det stod tidigare i tråden så tyckte hon att det var bra bara det smakade kyckling. Som kycklingkonsument är det ju delvis ens eget fel att kycklingarna behandlas illa eftersom man stödjer det och därför är det ens eget ansvar att försöka förändra djurhållningen till det bättre. Om man nu bryr sig i kycklingarna det vill säga, och det är det många här som påstår sig göra. Att det här förmodligen inte kommer att leda till någonting bra tror inte jag heller. Det var inte meningen att göra två inlägg efter varandra, jag var bara för långsam för att hinna med att få med båda i samma
Aqvakul
05-04-2009, 16:34
känns som den här tråden gått överstyr...
Känns som om tanken som AQ ville väcka är lite borta... Tror att man får tänka till på detta med organiserad förorening av vår mat. Jag tror inte längre att det är en enskild grupp eller rörelse, nu är det bara helt vrickade personer som blir laddade av allt skrivs i pressen. Stackars alla mediahoror...
Chamomille
05-04-2009, 17:33
CITAT (Monaxe @ 05-04-2009, 18:21)  Känns som om tanken som AQ ville väcka är lite borta... Tror att man får tänka till på detta med organiserad förorening av vår mat. Jag tror inte längre att det är en enskild grupp eller rörelse, nu är det bara helt vrickade personer som blir laddade av allt skrivs i pressen. Stackars alla mediahoror...
*Stintan*
05-04-2009, 17:37
CITAT (Monaxe @ 05-04-2009, 18:21)  Känns som om tanken som AQ ville väcka är lite borta... Tror att man får tänka till på detta med organiserad förorening av vår mat. Jag tror inte längre att det är en enskild grupp eller rörelse, nu är det bara helt vrickade personer som blir laddade av allt skrivs i pressen. Stackars alla mediahoror... Ja och vilka det är lär vi nog aldrig få veta hur mycket vi än spekulerar.
netaave
06-04-2009, 10:54
Jag köper fryst kyckling när det är extrapris, o köper bara svenskt i övrigt kollar jag inte så mkt på den men blir oftast Guldfågelns kartonger. Annars försöker jag handla så färskt och närproducerat som möjligt. Det gäller all mat som kommer inom dörrn på detta hus. Så gör jag, sen får andra göra som dom vill, men skulle aldrig drömma om att dömma den som alltid måste läsa på prislappen och handla utifrån det, jag har varit där och vet hur det är. I övrigt tycker jaf Farbror Blås inlägg är klockrent, och tycker vi borde nog bunkra lite kronfågel allihop för att värna om den svenska kvalitétskontrollen av maten.
andersen
18-04-2009, 08:20
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 08:47)  500 ton kycklingprodukter från Kronfågel kommer att destrueras, då glas har hittats i ett antal förpackningar.
Polisen misstänker sabotage. Vem eller vilka är sabotörerna? Om man trodde att det var en galen anställd så hade väl inte SÄPO kallats in? Kan motiven vara politiska, djuretiska eller möjligen ekonomiska?
Hela historien känns mycket obehaglig! edit: stavfel expressen
Aqvakul
18-04-2009, 08:33
CITAT (andersen @ 18-04-2009, 09:20)  OK - är allt frid och fröjd nu då?
andersen
18-04-2009, 08:41
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2009, 09:33)  OK - är allt frid och fröjd nu då? Nej det tycker inte jag att det är, företag som tillvärkar livsmedel måste ha större kontroll på hur man ser till att det inte kommer främande föremål i livsmedel, dvs man skall se till att ej ha orena pallar och förpackningsmatrial i närheten av tillvärkningslinjen. Och om dom ej klarar av det så borde det komma ett lagkrav om det.
Men polisen har naturligtvis fel när de säger att "Inget samordnat attentat" skett. När media beskriver industrins slarv med livsmedlen som sabotage, så är det i sig ett samordnat attentat från media. Media borde kräva ansvar av de som är skyldiga i stället - livsmedelsindustrin. Men nu tiger de ihjäl det i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|