|
Annkina
27-03-2009, 19:47
Vi ska ha släkten här på middag på påskafton och tänkte ha buffe. Men vad har man?
Såhär långt har vi kommit på:
Potatisgratäng el kokt potatis m kall sås Köttbullar Prinskorv sill ägghalvor med gojs på rökt el gravad lax m sås sallad bröd smör ost
hemgjord glass till efterätt
Bullar, kakor o tårta till kaffet
Lite vårligt: kokt sparris, rädisor
Räkor?
Öl, påskmust ev snaps om så önskas
Till kaffet: Sk Påskbakelse, dvs en rulltårtbit med grädde och en konserverad aprikos på (liknar ett ägg).
Annkina
27-03-2009, 20:47
CITAT (mojan @ 27-03-2009, 20:19)  Lite vårligt: kokt sparris, rädisor
Räkor? Öl, påskmust ev snaps om så önskas
Till kaffet: Sk Påskbakelse, dvs en rulltårtbit med grädde och en konserverad aprikos på (liknar ett ägg). Har aldrig kokt sparris, men det kanske inte är så svårt.  Rädisor kan man kanske ha att garnera med? Räkor funderar jag på att lägga på ägghalvorna. Har du/ni nått annat tips på vad man kan göra med räkorna så mottages det gärna.
Köp FÄRSK grön sparris. Skölj. Behöver inte skalas. Koka några minuter i vatten med lite salt (den ska ha tuggmotstånd). Njut! Rädisorna skulle jag bara lägga i en skål, att äta som de är. Visst kan man ha räkor på äggen. Man kan också ha svart och röd rom på äggen. (Det finns fusk, du behöver inte köpa äkta rysk. Räkorna kan man också lägga, oskalade i en skål. Sen får vara och en skala, eller blir det för pilligt? Ha i så fall skål för skalen framme.
Annkina
27-03-2009, 22:14
CITAT (mojan @ 27-03-2009, 21:21)  Köp FÄRSK grön sparris. Skölj. Behöver inte skalas. Koka några minuter i vatten med lite salt (den ska ha tuggmotstånd). Njut! Rädisorna skulle jag bara lägga i en skål, att äta som de är. Visst kan man ha räkor på äggen. Man kan också ha svart och röd rom på äggen. (Det finns fusk, du behöver inte köpa äkta rysk. Räkorna kan man också lägga, oskalade i en skål. Sen får vara och en skala, eller blir det för pilligt? Ha i så fall skål för skalen framme. Sparris får jag nog testa först innan jag bjuder släkten på det.  Men räkor som folk får skala själva var ingen dum ide!
elleave
28-03-2009, 15:02
Här är några förslag: *Skålar med kladd (gräddfil eller turkisk yogurt) rom och hackad rödlök. *Omelett med svamp eller spenatstuvning *Kyckling (hela filéer, klubbor eller spett) *lammstek (finns färdigmarinerad) *ostbricka *Gul fruktsallad (apelsin, banan, stjärnfrukt, persikohalvor, mango....) Sen håller jag med om att rädisor och sparris nästan är ett måste
Christina i Taxinge~
28-03-2009, 16:19
Och alldeles, alldeles, alldeles nödvändigt är förstås kokta ägg med räkor på spegel av hollandaisesås!!! Eller i en sjö av hollandaissås..... Ingen påsk utan hollandaissås!
Eva i Höga
28-03-2009, 19:18
För min del - Ingen påsk utan äggost!
Annkina
28-03-2009, 20:09
Tack för alla bra förslag. Vi får nog ihop en buffe till slut iaf.
Meriona
29-03-2009, 19:51
Jag älskar lamm! Var på krogen i veckan med jobbet och fick underbar lammytterfilé med potatiskaka...SLURRRP!
elleave
29-03-2009, 21:03
Glömde ju en viktig sak! Jansson är verkligen ett måste! I en stor gratängform, eller om man vill, små frestelser i typ masarinformar. Tycker man inte om ansjovis kan man göra kaviarfrestelse...
Red Top
29-03-2009, 23:07
Ett litet tips; när jag bakar mitt ljusa påskbröd har jag i en gnutta gurkmeja, så brödet blir gult. Är det påsk, så är det
Myosotis
30-03-2009, 12:57
CITAT (Red Top @ 30-03-2009, 00:07)  Ett litet tips; när jag bakar mitt ljusa påskbröd har jag i en gnutta gurkmeja, så brödet blir gult. Är det påsk, så är det  Kul tips, det ska jag testa. Ett annat brödrelaterat tips är att kavla ut bröddeg och ta ut formar med pepparkaksmått, typ lamm och harar och så. Det blir väldigt snyggt och det blir gott också för brödet blir så knaprigt. Till påskdagens frukost brukar jag baka såna här påskgubbar som håller varsitt ägg i famnen, lite svårt att se kanske men jag hittar ingen bättre bild:  Man kokar äggen lite kort, om det var 3 eller 5 minuter, och sen bakas de med brödet och blir precis som hårdkokta!
Meriona
30-03-2009, 13:48
Vilka tuffa bröd-gubbar Myosotis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|