Full version: Påskbuffe
Annkina
Vi ska ha släkten här på middag på påskafton och tänkte ha buffe. Men vad har man?

Såhär långt har vi kommit på:

Potatisgratäng el kokt potatis m kall sås
Köttbullar
Prinskorv
sill
ägghalvor med gojs på
rökt el gravad lax m sås
sallad
bröd
smör
ost

hemgjord glass till efterätt

Bullar, kakor o tårta till kaffet
mojan
Lite vårligt: kokt sparris, rädisor

Räkor?

Öl, påskmust ev snaps om så önskas

Till kaffet: Sk Påskbakelse, dvs en rulltårtbit med grädde och en konserverad aprikos på (liknar ett ägg).

Annkina
CITAT (mojan @ 27-03-2009, 20:19) *
Lite vårligt: kokt sparris, rädisor

Räkor?
Öl, påskmust ev snaps om så önskas

Till kaffet: Sk Påskbakelse, dvs en rulltårtbit med grädde och en konserverad aprikos på (liknar ett ägg).

Har aldrig kokt sparris, men det kanske inte är så svårt. smile.gif

Rädisor kan man kanske ha att garnera med?

Räkor funderar jag på att lägga på ägghalvorna.
Har du/ni nått annat tips på vad man kan göra med räkorna så mottages det gärna.
mojan
Köp FÄRSK grön sparris. Skölj. Behöver inte skalas. Koka några minuter i vatten med lite salt (den ska ha tuggmotstånd). Njut!

Rädisorna skulle jag bara lägga i en skål, att äta som de är.

Visst kan man ha räkor på äggen. Man kan också ha svart och röd rom på äggen. (Det finns fusk, du behöver inte köpa äkta rysk. biggrin.gif

Räkorna kan man också lägga, oskalade i en skål. Sen får vara och en skala, eller blir det för pilligt? Ha i så fall skål för skalen framme.
Annkina
CITAT (mojan @ 27-03-2009, 21:21) *
Köp FÄRSK grön sparris. Skölj. Behöver inte skalas. Koka några minuter i vatten med lite salt (den ska ha tuggmotstånd). Njut!

Rädisorna skulle jag bara lägga i en skål, att äta som de är.

Visst kan man ha räkor på äggen. Man kan också ha svart och röd rom på äggen. (Det finns fusk, du behöver inte köpa äkta rysk. biggrin.gif

Räkorna kan man också lägga, oskalade i en skål. Sen får vara och en skala, eller blir det för pilligt? Ha i så fall skål för skalen framme.

Sparris får jag nog testa först innan jag bjuder släkten på det. smile.gif

Men räkor som folk får skala själva var ingen dum ide!
elleave
Här är några förslag:

*Skålar med kladd (gräddfil eller turkisk yogurt) rom och hackad rödlök.

*Omelett med svamp eller spenatstuvning

*Kyckling (hela filéer, klubbor eller spett)

*lammstek (finns färdigmarinerad)

*ostbricka

*Gul fruktsallad (apelsin, banan, stjärnfrukt, persikohalvor, mango....)

Sen håller jag med om att rädisor och sparris nästan är ett måste smile.gif

Christina i Taxinge~
Och alldeles, alldeles, alldeles nödvändigt är förstås kokta ägg med räkor på spegel av hollandaisesås!!! Eller i en sjö av hollandaissås.....
Ingen påsk utan hollandaissås!
Eva i Höga
För min del - Ingen påsk utan äggost! tummenupp.gif
Annkina
Tack för alla bra förslag.

Vi får nog ihop en buffe till slut iaf. smile.gif
Meriona
Jag älskar lamm! smiley_small_hug.gif
Var på krogen i veckan med jobbet och fick underbar lammytterfilé med potatiskaka...SLURRRP! coolgleam.gif
elleave
Glömde ju en viktig sak! Jansson är verkligen ett måste! I en stor gratängform, eller om man vill, små frestelser i typ masarinformar. Tycker man inte om ansjovis kan man göra kaviarfrestelse... smile.gif
Red Top
Ett litet tips; när jag bakar mitt ljusa påskbröd har jag i en gnutta gurkmeja, så brödet blir gult. Är det påsk, så är det biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 30-03-2009, 00:07) *
Ett litet tips; när jag bakar mitt ljusa påskbröd har jag i en gnutta gurkmeja, så brödet blir gult. Är det påsk, så är det biggrin.gif

Kul tips, det ska jag testa. Ett annat brödrelaterat tips är att kavla ut bröddeg och ta ut formar med pepparkaksmått, typ lamm och harar och så. Det blir väldigt snyggt och det blir gott också för brödet blir så knaprigt.
Till påskdagens frukost brukar jag baka såna här påskgubbar som håller varsitt ägg i famnen, lite svårt att se kanske men jag hittar ingen bättre bild:

Man kokar äggen lite kort, om det var 3 eller 5 minuter, och sen bakas de med brödet och blir precis som hårdkokta!

Meriona
Vilka tuffa bröd-gubbar Myosotis! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon