|
Intressant det där med årtalen... Jag är konsekvent. - Efter sjuttonhundratalet kom artonhundratalet, sedan kom nittonhundratalet och nu är vi inne på tjugohundratalet. I år är det tjugohundranio, så det så!
CITAT (Berith @ 01-04-2009, 06:03)  För mej är chef med E stockholmska, där dom ju använder Ä som E. Tex i räker/reker. "Klassisk" stockholmsdialekt/södermål med kraftigt nasala e'n är nästan utdöd idag. Det finns lite rester, men nästan alla som bor i stockholm är ju inflyttade eller barn till inflyttade, så den ursprungliga dialekten är i stort sett borta. Jag säger också tvåtusennio.
Fågelvägen
01-04-2009, 10:55
Jag undrar alltid om det är grundskolan eller tidsbrist som gör att folk säger EXPRIMENT och MATRIAL. Och hur kommer det sig att man i Stockholmstrakten har SOCKER på fötterna?
Aqvakul
01-04-2009, 11:01
CITAT (Fågelvägen @ 01-04-2009, 11:55)  Jag undrar alltid om det är grundskolan eller tidsbrist som gör att folk säger EXPRIMENT och MATRIAL. Och hur kommer det sig att man i Stockholmstrakten har SOCKER på fötterna? Människan är av naturen lat och förenklar så mycket det går.... CITAT (Azur @ 01-04-2009, 11:46)  "Klassisk" stockholmsdialekt/södermål med kraftigt nasala e'n är nästan utdöd idag. Det finns lite rester, men nästan alla som bor i stockholm är ju inflyttade eller barn till inflyttade, så den ursprungliga dialekten är i stort sett borta. Det är sant - finns inte mycket kvar i generationen under 40...
skogstroll
01-04-2009, 17:35
CITAT (flaxss @ 31-03-2009, 09:52)  vad pinsamt! har nyss kommit på att jag uttalar Pangkaka,Pannkaka fel! jag säger Pankkaka. undra vad jag har fått det ifrån? vem 17 säger egentligen paNNkaka? aldrig hört någon i alla fall  Blir mer något mellanting mellan pangkaka och pannkaka
Meriona
01-04-2009, 17:40
CITAT (Berith @ 01-04-2009, 06:03)  Skojsiga ord ni kan.  Men det här förstår jag nog inte...?  Menar du att man ska uttala chef med E? Har jag aldrig tänkt på förut, jag säger Ä. För mej är chef med E stockholmska, där dom ju använder Ä som E. Tex i räker/reker. Håller med. Chäfer säger man!
skogstroll
01-04-2009, 17:45
CITAT (Meriona @ 01-04-2009, 18:40)  Håller med. Chäfer säger man! den spanska reven rev en annan rev
Meriona
01-04-2009, 17:47
CITAT (skogstroll @ 01-04-2009, 18:45)  den spanska reven rev en annan rev  Fast när de satte upp my fair lady i Göteborg blev det istället "all nederbörd förstörde körsbärsskörden"... För vi skulle väl inte förstå detroliga med räven....
Anders zon 1
01-04-2009, 18:55
Kul tråd! Tror att dom allra flesta faktiskt säger "pangkaka" snarare än pannkaka (fast det är möjligt att det kan variera med dialekten). Det är en sorts förenkling som är vanlig i talspråket. Samma sak med ordet förenkla - hur många säger egentligen "föreNNkla"? Det blir snarare "förängkla". Det är ju lite besvärligt att uttala n och k direkt efter varandra eftersom n formas lång fram i munnen medan k formas längre bak. Ett annat liknande exempel är "min bror" som rätt ofta blir "mim bror" istället. Annat som förenklas i de delar av landet där man pratar med tungspets-r är bokstavskombinationen "rs", t ex i borste, fors, barsk etc. Det blir inte "boRRste" utan snarare "båschte". En helt annan sak: Vad tycker ni? Heter det "ärtor" eller "ärter"?
Meriona
01-04-2009, 19:03
ärter. liksom potäter. Men en del gamla här säger bettäter. Låter inte så fint men...
Chamomille
01-04-2009, 19:10
Det e gresbränder i Teby.
Gossen Ruda
01-04-2009, 19:19
När gamle kungen, Gustav 6, gick och dog hörde jag två gånger på samma dag hur nån berättade om hur kungen var i Italien och "grevde" angående arkeologiintresset. Greve av vadå?
Sussie F-Flower
01-04-2009, 19:21
CITAT (Chamomille @ 01-04-2009, 20:10)  Det e gresbränder i Teby. Är'e?  -På riktigt?
Chamomille
01-04-2009, 19:26
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-04-2009, 20:21)  Är'e?  -På riktigt? Ja. Det var en trafikrapportör på radio stockholm som sade så...
Chamomille
01-04-2009, 19:35
Sörvis...
CITAT (Berith @ 01-04-2009, 06:03)  Skojsiga ord ni kan. Men det här förstår jag nog inte...?  Menar du att man ska uttala chef med E? Har jag aldrig tänkt på förut, jag säger Ä. För mej är chef med E stockholmska, där dom ju använder Ä som E. Tex i räker/reker. Man uttalar chef med E i Norrbotten med.  Och så säger vi varken räker eller reker - vi säger räkor.
Biggan_
02-04-2009, 00:22
Den här tråden var ju riktigt kul! Det påminner mej om när min yngsta dotter var med på en fotbollsturnering för många år sedan. Jag minns inte nu om det var i Göteborg eller om det var i Skara. Hon skulle i alla fall köpa en coca cola och sa att hon ville ha en coca, och blev både förvånad och full i skratt när hon fick frågan: vilken cåka vill du ha då?? Är det förresten inte stockholmarna som säger tåta till tårta?
CITAT (Betty @ 01-04-2009, 23:28)  Man uttalar chef med E i Norrbotten med.  Och så säger vi varken räker eller reker - vi säger räkor. Åh sjutton!  Hade jag ingen aning om att det uttalades med E på andra håll också. Jag säger räkeeeer, men jag skriver räkoooor. Typ...
Chamomille
02-04-2009, 06:25
Sötälje  CITAT (Biggan_ @ 02-04-2009, 01:22)  Den här tråden var ju riktigt kul! Det påminner mej om när min yngsta dotter var med på en fotbollsturnering för många år sedan. Jag minns inte nu om det var i Göteborg eller om det var i Skara. Hon skulle i alla fall köpa en coca cola och sa att hon ville ha en coca, och blev både förvånad och full i skratt när hon fick frågan: vilken cåka vill du ha då?? Är det förresten inte stockholmarna som säger tåta till tårta? Nä, jag säger inte tåta Cåka....
Red Top
02-04-2009, 06:30
 Jag säger inte heller tåta, men ibland kan jag tota ihop en tårta!
Om det sas cåka så var det säkert inte Skara, så konstigt pratar inte vi här omkring. Däremot säger vi slått här, när andra säger slagit. Vet inte om det kanske har sitt ursprung i slåtter? Vi har iaf slått gräset. Fast vi har ju slått in paket också.  Och fönsterrutan. Tänderna har vi slått ut, precis som blommorna och träden också har slått ut.
Red Top
06-04-2009, 08:56
Helt OK, så länge ni inte har slått ned blommorna och träden.
Myosotis
06-04-2009, 09:18
CITAT (Berith @ 06-04-2009, 08:26)  Däremot säger vi slått här, när andra säger slagit. Vet inte om det kanske har sitt ursprung i slåtter? Vi har iaf slått gräset. Fast vi har ju slått in paket också.  Och fönsterrutan. Tänderna har vi slått ut, precis som blommorna och träden också har slått ut.  Hur mår du Berith?! Har du slått ut tänderna och in fönsterrutan?  Och gräs brukar man väl inte slå på våren?
Mina barn sa slått när de var små och inte var så bra på grammatik ännu...  Senare lärde de sig både att prata rent och rätt.  Edit.: ...och jag kan inte stava...
Sussie F-Flower
06-04-2009, 10:13
CITAT (Berith @ 06-04-2009, 08:26)  Om det sas cåka så var det säkert inte Skara, så konstigt pratar inte vi här omkring. Däremot säger vi slått här, när andra säger slagit. Vet inte om det kanske har sitt ursprung i slåtter? Vi har iaf slått gräset. Fast vi har ju slått in paket också.  Och fönsterrutan. Tänderna har vi slått ut, precis som blommorna och träden också har slått ut. När min pappa levde och mina föräldrar hade jordbruk så sa vi också att vi skulle "slåtta" när vi skulle skörda höet. Då pågick slåtte'n, (slåttern). Men vi säger inte att vi har "slått" gräset, det klipper vi. Vad gäller tänder och fönsterrutor så är det "slagit" som gäller...
Sussie F-Flower
06-04-2009, 11:20
 Jag kom på ett roligt uttal som min dotters pappa berättade att hans kollega sagt som barn. Kollegan var född och uppväxt i Sorsele och hade stora svårigheter att säga leverpastej när han var liten .I stället sa han palévesta-stej!
Enkelt va? Jag säger också palévesta-stej nu för tiden... eller rättare sagt, sedan 25 år sedan tillbaka när jag fick höra det roliga uttalet... Kan inte låta bli att tycka det är gulligt...
Chamomille
06-04-2009, 11:28
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-04-2009, 12:20)   Jag kom på ett roligt uttal som min dotters pappa berättade att hans kollega sagt som barn. Kollegan var född och uppväxt i Sorsele och hade stora svårigheter att säga leverpastej när han var liten .I stället sa han palévesta-stej!
Enkelt va? Jag säger också palévesta-stej nu för tiden... eller rättare sagt, sedan 25 år sedan tillbaka när jag fick höra det roliga uttalet... Kan inte låta bli att tycka det är gulligt...  Ja, det var gulligt. Själv har jag lärt mig ett och annat lustigt ord av sambon. Purvelgök t.ex. Vi har så mycket mysko påhittade ord för oss så folk måste tro att vi är knasiga  Editerar.. Nästan varje gång jag är och handlar så måste jag ringa sambon och fråga vad han egentligen har skrivit på inköpslistan  Jovs (jos) frögurkor (sesambröd). Det är roligt nästan jämt
Sussie F-Flower
06-04-2009, 11:32
CITAT (Chamomille @ 06-04-2009, 12:28)   Ja, det var gulligt. Själv har jag lärt mig ett och annat lustigt ord av sambon. Purvelgök t.ex. Vi har så mycket mysko påhittade ord för oss så folk måste tro att vi är knasiga  Purjolök eller??? Vad sägs om pillenupper då? (lupiner...)
Chamomille
06-04-2009, 11:33
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-04-2009, 12:32)  Purjolök eller??? Vad sägs om pillenupper då? (lupiner...) Ja, det är purjolök som menas  Pillenupper
Gossen Ruda
06-04-2009, 11:45
Då kan vi ju dra ett par andra omskrivninger: orangeribangård, helikopetter. Potatis, potäter, potentater. Jo, allt är jordpäron.
Chamomille
06-04-2009, 12:11
Föresten, va många det är som säger falmskärm. Va ä dä
CITAT (Myosotis @ 06-04-2009, 10:18)   Hur mår du Berith?! Har du slått ut tänderna och in fönsterrutan?  Och gräs brukar man väl inte slå på våren?  Åh jag mår så bra så, alla tänder i behåll och fönstren hela!  Såg idag att ormögat också hade slått ut, och dom gula tulpanerna vid köksdörrn. CITAT (Betty @ 06-04-2009, 10:43)  Mina barn sa slått när de var små och inte var så bra på grammatik ännu...  Senare lärde de sig både att prata rent och rätt.  Edit.: ...och jag kan inte stava... 
Farbror Blå
06-04-2009, 14:02
trist när folk ska klaga på va man säjjer å hur man uttala saker. Kanmantebafåjösomanvill? hänn' i dalarn pratar vi som'äskä vara, inte som i fjollträsk
Något som det pratas väldigt ofta om vid den här tiden i radio och TV är foppoll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|