Sidor: 1, 2
Berith
Hur pratar folk egentligen?? fear.gif

Hur kommer det sej att vuxna säger 'ejenkligen' och 'ordenklig'? För mej är det väldigt barnsliga uttal, sånt som barn säger innan dom lärt sej att "prata vuxet". Såg nyss ett samtal mellan helt klart vuxna i en TV-soffa och killen (skulle gissa på 30-35 år) säger just ejenkligen och ordenklig.

Kolla programmet Gokväll 18 mars och spola fram till ca 18.23 så är det en man som pratar om just varför vuxna inte kan "prata rent".

När han kommer till ordet 'pannkaka' säger han - experten!! - att det uttalas pangkaka! "Det vet ju alla." slap.gif

Inte meningen att trampa på nån här, om det finns nån som uttalar dom tre orden just så, jag blev bara så förundrad över att vuxna säger så och med den förklaringen till det.
Red Top
Förstår din fundering yes.gif Säjer själv "ejentligen" och ordentlig, och oxå pannkaka eller äggakaka, beroende på vad det är jag tillagar. Killens resonemang faller ju på att pannkaka har två nn och därför blir det lätt att dela upp ordet i två delar och uttala dem var sa för sig pann-kaka. Han kanske skämtade whist.gif

Roade mig med att Googla på pangkaka. Resultatet blev ungefär 2 740 träffar vid sökning efter pangkaka.. Vid sökning på pannkaka blev resultatet 330 000 träffar. De flesta använder stavningen när de härmar vad barn säger eller vad de själva sa när de var små.

Jag tycker, utan att leka språkpolis, att folk i allmänhet har så bråttom att få fram vad de vill ha sagt, att de snubblar över orden. Även "pogam"-ledare på TV och radio.

Alexander-VG-zon3
vad pinsamt! har nyss kommit på att jag uttalar Pangkaka,Pannkaka fel! jag säger Pankkaka. undra vad jag har fått det ifrån?
Betty
Måste erkänna att jag med stör mig en del på det där slarviga sättet att prata, inte så värst mycket rent allmänt - men när det gäller mer offentliga personer som t.ex. programpresentatörer, programledare på TV och andra som har "pratande som yrke".

" - Nu följer ett pogram om hur man gräddar pangkakor - eller heter det ejenkligen plättar om man ska uttrycka sig ordenkligt och korrekt..." slap.gif
Jag tyckte inte att den där professorn i nordiska språk hade mycket till förklaring varför folk, mest yngre, uttalar orden så där. I grunden handlar det alltså om att barn uttalar orden så för att de inte har hunnit lära sig att prata rent. På slutet säger han ungefär: "....så växer barnet upp och korrigerar sig, en del gör det men alla gör det inte." Alltså, de flesta börjar prata rent men alla gör det inte.
Jag tycker att man åtminstone borde kunna begära att de som har pratande som yrke borde kunna prata rent... som sagt. rolleyes.gif
Huggorm
Efter mina år i Norge uttalar jag oftast ordentlig som "onklig"
Berith
CITAT (Betty @ 31-03-2009, 10:09) *
---" - Nu följer ett pogram om hur man gräddar pangkakor - eller heter det ejenkligen plättar om man ska uttrycka sig ordenkligt och korrekt..." slap.gif ---

tummenupp.gif Finns det smällkarameller så finns det kanske pangkakor?

Pogramledare ja... Och Eropa och interjuv. rolleyes.gif
caprifol
CITAT (Berith @ 31-03-2009, 10:18) *
Pogramledare ja... Och Eropa och interjuv. rolleyes.gif

och tvärtom - varför stoppar så många in en bokstav och säger åtminstonde?
Aqvakul
Jag försöker låta bli att reta mig på det jag tycker är språkliga fel, i såväl tal- som skriftspråk.Det märkliga är att språkvetare i allmänhet är betydligt tolerantare, då de ofta ser det som en del av utvecklingen av ett levande språk.
Magdis
Vi såg ett lekprogram på TV häromkvällen där det var en vuxen karl som sa "ruschel-kana" och jag och gubben höll på att skratta ihjäl oss. rotfl.gif
Gossen Ruda
Hur uttalar ni original? rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 11:14) *
Hur uttalar ni original? rolleyes.gif

Jag uttalar det "orginal" och det skäms jag inte ett dugg för. Precis som det bildas gångstigar när människor genar, så slår förenklingar igenom i språket. Det är mycket enklare att uttala utan det där i-et och förståelsen minskar inte ett skvatt. (Jmf människa - "männska", staden - "stan" osv)
Chamomille
Kan ni inte plata lent?
Alba
CITAT (Magdis @ 31-03-2009, 11:11) *
Vi såg ett lekprogram på TV häromkvällen där det var en vuxen karl som sa "ruschel-kana" och jag och gubben höll på att skratta ihjäl oss. rotfl.gif

Just det ordet "ruschelkana" har jag undrat över.Jag tycker att det är ett ord som kommit på senare tid. Första gången jag hörde det var av en 3-åring, och det kan jag ju förstå. Sen har jag också hört vuxna som säger det.

Och så ordet "fallmskärm" = fallskärm.
Schweitz uttalas ofta fel....det blir utan tjockt sche-ljud i början. .......det blir sveitsch.

För att inte tala om "legimitation" = legitimation.
Gunilla T
..och så detdär med trappa i singularis och trappor i pluralis som blir trapp och trapper - även i skriftspråk!

Davy Crocket var en trapper..
Motti
Jag tycker också det smygit sig in en del "barnspråk" i svenskan men är man vuxen borde man väl själv märka när man utalar ord fel,man hör ju hur andra utalar det !
Har en vännina som säger Torktrumlare i stället för Torktumlare,en del har jag hört säga Fraktura istället för Faktura,man har ju lite svårt att rätta dom wink.gif Som frisör hörde man ofta Penament i stället för Permanent,har en vännina som säger Halloskenlampa istället för Hallogen,man har svårt att hålla sig för skratt ibland faktiskt ! giggle.gif tror också en del har smygit sig in i vårt språk tack vare "dataspråket".
Sussie F-Flower
Haha, vilken rolig tråd!
Det låter kul när man läser vad ni har skrivit, hur folk säger saker och ting...

Jag säger "ejentligen" och "ordenligt" jag med. "Pannkaka" har jag nog sagt de sista 30 åren men jag vet att jag sa pangkaka som barn.

Något som jag verkligen retar upp mig på är att nästan varenda männinska som jobbar på TV, oavsett kanal eller program, inte kan säga "ö"!!!

Alla kanalers Tv-personal säger:
"Bursen idag rasade neråt"
"Bursen uppnade uppåt"
"Vinden kommer att öka ustifrån"
"Det burjar att blåsa från Usterhavet"
"För fursta gången"
"Av säkerhetsskäl ska durren gå utåt"

m.m. m.m. m.m. -fear-.gif

Lyssna själva nästa gång ni tittar på nyheterna eller andra svenska program hur många gånger ö byts ut mot u... (HELA TIDEN!!!!)

Lokalt sägs det även på TV:
Östersund blir "Usteschönd"
Sundsvall blir "Söndsvall"
Azur
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-03-2009, 12:41) *
Något som jag verkligen retar upp mig på är att nästan varenda männinska som jobbar på TV, oavsett kanal eller program, inte kan säga "ö"!!!

De är ju smålänningar allihop. wink.gif

Eropa och orginal är jag skyldig till själv, vet att det heter evropa och original men de bokstäverna är för mesiga och onödiga för att jag skall orka uttala dem...
KURT
Jag kan bara rekommendera radioprogrammet Språket i P1.
Betty
...och vad har de för sorts valuta där söderöver egentligen..? euro, evro eller juro? flirting.gif
Azur
CITAT (Betty @ 31-03-2009, 13:08) *
euro, evro eller juro? flirting.gif

Eurons uttal är en hel liten vetenskap, tydligen: http://en.wikipedia.org/wiki/Linguistic_is...he_euro#Swedish

Jag ser det som valfritt vilket man väljer. Euro stavas det ju, evro heter det på franska och förmodligen enligt språknämnden, juro är engelskspråkigt uttal vilket inte är orimligt med tanke på att det är härlett ur euro(pean currency unit). Jag tror de flesa säger evro.

Eurons föregångare ECU uttalade vi i sverige av nån outgrundlig anledning också på franska ("eky"), trots att det var en engelsk förkortning. Sture Allén kanske gillar franskt uttal.
Eva-Helene
Ja, jag säger ejentligen och ordentlitt. Pannkaka, Europa, Sunnsvall, Östersunn, ruschkana och orginal.
Jag retar mig mest på att sche-ljuden alla uttalas likadant av folk på TV och i radio! Exempelvis: "Igår kväll såg jag några schärnor som jag inte lagt märke till förut"...Hur 17 vet dom om dom pratar om stjärnor eller kärnor???
Red Top
Var hänger ni era kläder? I "gaberoben" kanske? flirting.gif
Jag känner rätt många som gör det.

När barn säger fel blir det oftast gulligt.

Det har berättats mig, att jag när jag var i 3-årsåldern absolut ville ha:"Såna där skorpor som sticks!"
Mina något förbryllade föräldrar undrade förstås vad jag menade. JO,"granbarrsskorpor föståss". Ännu mer förvirring(det var inte under kriget smile.gif ).

Så småningom trillade poletten ner: Grahamsskorpor

Så konstigt kan det bli när man talar slarvigt.
Motti
Fast jag är småläning och utalar ö inte u,dialekten varierar väldigt i småland beroende på var du bor,men sa sulle = ska och skulle är vanligt här lika så breve i stället för bredvid.Har också tänkt på att många säger sweetshirt swetshirt alltså sötröja istället för svetröja!
Gossen Ruda
Ni kan väl veckodagarna: Månnda, tissda, onsda, tossda, freda, löda, sönnda. laugh.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 14:46) *
Ni kan väl veckodagarna: Månnda, tissda, onsda, tossda, freda, löda, sönnda. laugh.gif

rotfl.gif Beror alldeles på vart man bor...
Här säger vi tista, onnsta, torsta och lörda.... shy.gif ...men annars så stämde det bra... laugh.gif
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 15:46) *

a0a.gif
Alba
CITAT (Red Top @ 31-03-2009, 13:56) *
Var hänger ni era kläder? I "gaberoben" kanske? flirting.gif
Jag känner rätt många som gör det.
När barn säger fel blir det oftast gulligt.

Det har berättats mig, att jag när jag var i 3-årsåldern absolut ville ha:"Såna där skorpor som sticks!"
Mina något förbryllade föräldrar undrade förstås vad jag menade. JO,"granbarrsskorpor föståss". Ännu mer förvirring(det var inte under kriget smile.gif ).

Så småningom trillade poletten ner: Grahamsskorpor

Så konstigt kan det bli när man talar slarvigt.

Ja inte lätt att göra sig förstådd alla gånger.
Gossen Ruda
Beträffande veckodagarna så har jag också hört onnsda men även lööda här i trakten.
Motti
Lööda kan ju va Värmländska med enligt Sven-Ingvars,ni vet :det ä lööda i dag och ja ha ett så bra.

Föresten har jag hört många äldre som säger sektemper i stället för september !min svärfar gör det !
Myosotis
min granne säger receft!
Pius
Men ordet ordentligt, det finns väl inget k i det ordet? Däremot hoppar jag över g:et.

Ett tag sa jag örngott istället för örgott, och örnhänge, varför vet jag inte, det var kanske lättare att säga så. Sen tycker jag ordet örgott är ett väldigt konstigt ord.

Jag retar mig på att det ofta är felstavat i tidningar och på affärernas skyltar och alla dessa hemska/roliga särskrivningar. giggle.gif

Fast det är bättre att människor skriver, även om de stavar fel. Men det måste vara fel på skolan nu för tiden, annat var det på min tid. rtfm.gif rotfl.gif

Pius
Sussie F-Flower
CITAT (Pius @ 31-03-2009, 17:10) *
Ett tag sa jag örngott istället för örgott,
Pius

Hur menar du nu? Det heter ju örngott, om det är det man har huvudet på, i sängen...?
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 31-03-2009, 18:08) *
min granne säger receft!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif nu skrattar jag så tårarna rinner...det sa min gamla farmor också!!!!
Pius
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-03-2009, 18:14) *
Hur menar du nu? Det heter ju örngott, om det är det man har huvudet på, i sängen...?

Gör det? Men då har jag ju sagt rätt förut, det var någon som retade mig och sa att så heter det inte, det heter örgott och jag trodde på personen. Det var längesen, i tonåren.

Jag sökte på bägge orden på google och det verkar som om det är fler än jag som säger örgott. Kan det vara något dialektalt?

Pius
Aqvakul
elektrikare...
Sussie F-Flower
CITAT (Pius @ 31-03-2009, 18:25) *
Gör det? Men då har jag ju sagt rätt förut, det var någon som retade mig och sa att så heter det inte, det heter örgott och jag trodde på personen. Det var längesen, i tonåren.
Stackars dig!!! trostar.gif Blev du så lurad? Fast den personen kanske också trodde att det hette "örgott" efs man vilar ju örat mot kudden...

Jag sökte på bägge orden på google och det verkar som om det är fler än jag som säger örgott. Kan det vara något dialektalt?
Ingen aning. Vissa ord uppfattas kanske fel och följer oss sedan hela livet, i tron att det är rätt.

Pius

CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 18:32) *
elektrikare...

rotfl.gif a0a.gif Här också!
Aqvakul
Min svägerka sa "bärningsbil" istf bärgningsbil, när hon var liten. Mkt logiskt, men hon har fått äta upp det....
Sussie F-Flower
Hörde ni väderprognosen på Rapport för 5 minuter sedan..?

"Varm luft kommer att strumma upp över landet" g.gif
Aqvakul
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-03-2009, 20:01) *
Hörde ni väderprognosen på Rapport för 5 minuter sedan..?

"Varm luft kommer att strumma upp över landet" g.gif

Jag är ju uppvuxen och har fått hela min språkliga fostran i kungliga huvudstaden. Men numera så blir jag alltmer irriterad på hur man i officiella sammahang som t.ex. i nyhetssändningarna på TV hanterar vokalerna så man närmast blir mörkrädd.... ä blir e medan o, u, y, å och ö låter mest nasalt och går knappast att särskilja.
pejori
CITAT (Magdis @ 31-03-2009, 11:11) *

Den varianten verkar vara väldigt gångbar här nere också...
här säger både vuxna och barn ruschelkana... slap.gif
är tydligen lättare att uttala, enligt min son som också säger det... crazy.gif
Red Top
CITAT (Pius @ 31-03-2009, 19:25) *

Pius

Egentligen är ju örgott inte alls fel. Det handlar väl om något som är snällt mot öronen. Sedan har utvecklingen gått åt olika håll från örongott till örngott i vissa fall och till örgott i andra.

Problemet är väldigt lätt att undvika om man använder ordet kuddvar istället. giggle.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 11:18) *
Jag uttalar det "orginal" och det skäms jag inte ett dugg för. Precis som det bildas gångstigar när människor genar, så slår förenklingar igenom i språket. Det är mycket enklare att uttala utan det där i-et och förståelsen minskar inte ett skvatt. (Jmf människa - "männska", staden - "stan" osv)

säger också orginal här... tummenupp.gif
tror inte det är meningen att man skall uttala alla bostäver. confused.gif
Har för mej att min lärare pratade om stumma vokaler och konsonanter, beroende på hur dom satt???? unsure.gif g.gif

Inte vet jag, men här är en hel del stumt, beroende på dialekten...
Veckodagarna blir som gossens här med. a0a.gif

edit, stavar som en kratta.
Netha
Jag mår illa när jag i nyhetssändningar hör sägas ....
Schäferna på företaget osv osv....
När det handlar om chefer

I vanligt tal kan dessa (nyhetsuppläsarna) inte uttala Ä
men så plötsligt byter de ut E mot Ä. ohmy.gif

Berith
Skojsiga ord ni kan. giggle.gif

CITAT (Netha @ 31-03-2009, 22:50) *
Jag mår illa när jag i nyhetssändningar hör sägas ....
Schäferna på företaget osv osv....
När det handlar om chefer

I vanligt tal kan dessa (nyhetsuppläsarna) inte uttala Ä
men så plötsligt byter de ut E mot Ä. ohmy.gif

Men det här förstår jag nog inte...? g.gif Menar du att man ska uttala chef med E? Har jag aldrig tänkt på förut, jag säger Ä. För mej är chef med E stockholmska, där dom ju använder Ä som E. Tex i räker/reker.
Chamomille
CITAT (Berith @ 01-04-2009, 06:03) *
Skojsiga ord ni kan. giggle.gif
Men det här förstår jag nog inte...? g.gif Menar du att man ska uttala chef med E? Har jag aldrig tänkt på förut, jag säger Ä. För mej är chef med E stockholmska, där dom ju använder Ä som E. Tex i räker/reker.

Reker... giggle.gif Ne ne. Det sejer jag inte...
Berith
CITAT (Chamomille @ 01-04-2009, 07:38) *
Reker... giggle.gif Ne ne. Det sejer jag inte...

Joodå! Såna man eter. tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 01-04-2009, 08:05) *
Joodå! Såna man eter. tummenupp.gif

a0a.gif
Red Top
Dialektala uttalsskillnader i språket är bara trevligt tummenupp.gif

Däremot så gillar jag inte alla "spottpogam" som påannonseras i TV och radio. "Spottnytt" hua!! Är det resultaten från någon tävling i vem som spottar längst crazy.gif

För övrigt så har den varma luften nu "strummat" upp till Fjollträsk giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 01-04-2009, 09:14) *
Dialektala uttalsskillnader i språket är bara trevligt tummenupp.gif

Däremot så gillar jag inte alla "spottpogam" som påannonseras i TV och radio. "Spottnytt" hua!! Är det resultaten från någon tävling i vem som spottar längst crazy.gif

För övrigt så har den varma luften nu "strummat" upp till Fjollträsk a0a.gif

rotfl.gif a0a.gif
SannaLasso
Kul tråd!

Av alla orden ni har nämnt så är det ett som jag ofta har funderat över och faktiskt skulle kunna acceptera att det ändrades stavning på: "egentligen" kunde gärna få stavas "egenkligen" istället!
Första gången jag hörde det uttalas som "ejenklijen" var när mina barn var små. Sen har jag hört "ijenklijen", "ejenklijen" oftare och oftare. När jag själv provar att säga "egentligen" och "ejenklijen" så märker jag att det är lättare att säga det senare. Det blir mindre rörigt i munnen och tungan på något vis... smile.gif

"Odennkli" (ordentlig) följer ju "ejenklijen" samma princip som egentligen, det är lite lättare att säga ordet på barnvis. Dock har jag aldrig tänkt på att många tydligen säger odenklig/odenklijt...

Varför hör man inte "änklijen" istället för "äntlijen" oftare förresten? Det är ju inte så stor skillnad på "ejenklijen" och "(ej)äntlijen).

Annars säger jag, uppvuxen i Stockholm och Sörmland (inte Södermanland!) med föräldrar från Småland och Östergötland/Gotland) såhär:

Rutschkana eller ruschelkana, pannkaka, Ero´pa, evvro, orgina´l, schä´f, örngott, månnda, ti´sda, onnsda, to´schda, fre´da, löö®da, sönnda.

Jag säger tvåtusennio istället för tjugohundranio.

(Min lillebror trodde länge att vi hade en Prinsessan Diarré och att Allis Bajs var mamma till Lill-Bajs... ohmy.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon