|
Full version: Trädbeskäring?
Zzzleepy
05-04-2009, 09:57
Hej Är ny här på forumet och är även helt ny när det gäller trädgårdsskötsel, känner mig lite som en fisk på land när det gäller att fixa till i min trädgård.
Jag köpte hus förra sommaren och till huset finns det en tomt på 1300kvm ungefär, dom som ägde huset innan var lite äldre och har nog inte gjort nått i trädgården på 10år så jag kommer nog att vara en flitig besökare här denna säsongen. Körsbärs trädet: Körsbärsträdet har en hög krona och en tunnare sidogren som börjar långt ner på stammen. Skulle vilja få ett lägre träd där man lättare kan nå körsbären från marken eller från en stege. Hur gör jag? Dör trädet om jag kapar av det två meter från marken? Kan man kapa den grova huvudstammen och bara behålla den tunna avstickaren? Nån som har nått bra tipps? Och om jag kan kapa ner det, när på säsongen gör man det? [attachment=32774:K_rsb_r.JPG][attachment=32775:K_rsb_r1.JPG] Päronträdet: Samma gäller för päronträdet förutom att det är mycket högre och det finns inga grenar nere på stammen utan allt är uppe i kronan, kan man bara kapa av det och få nya skott eller dör trädet? [attachment=32776:P_ron.JPG] Tack på förand MVH Chrille
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2009, 10:07
Körsbär klarar tyvärr INTE någon hårdare beskärning, det har redan fått alldeles för hård beskärning av bilderna att döma. När det gäller körsbär ska man klippa mycket lite, man tar främst bort sånt som är dött, skadat och sjukt. Att hålla ett körsbärsträd nere i storlek med hjälp av beskärning funkar INTE.
Jag förslår att du kapar det jämns med marken och planterar ett annat körsbärsträd (för det gamla trädet är ju inte ens estetiskt vackert). Denna gång ett sötkörsbär ympat på svagväxande grundstam. Den svagväxande grundstammen gör så att trädet blir ca 1/3 så stort som ett normalt körsbärsträd = det blir max runt 3-4m högt.
Tyvärr kan du inte heller kapa ner päronträdet, då får du ju bara i stort sett en stam kvar där det troligtvis kommer att komma en kvast med skott men trädet kommer inte att bli estetiskt vackert och troligtvis inte producera ngot som är värt att plocka. Päronträd blir ofta väldigt stora, vill man ha något lite mindre kan man testa någon av de päronsorter som är mera svagväxande alt. välja ett helt annat fruktträd satt på en grundstam som ger den önskade höjden på växten. (och den där stympade växten till höger om päronträdet ser inte heller ut som något att spara träd blir förstörda för all framtid när man stympar dem på detta sätt, då är det bättre att ta bort helt och plantera nytt)
Huggorm
05-04-2009, 10:23
Ett problem med att plantera nytt kan vara att det tar ganska lång tid innan ett päronträd börjar sätta frukt. Kanske det finns vissa sorter som är snabbare, men oftast tar det många år. Körsbärsträd är mycket snabbare, så där är det problemet mindre
Zzzleepy
05-04-2009, 10:29
Hej
Tack för svaren, hade lite på känn att det bara var att ta ner dom helt. Det andra stympade trädet är inte mitt utan det står på grannens tomt.
MVH Chrille
Fågelvägen
05-04-2009, 11:07
Hej zzzleepy, välkommen hit! Jag tycker som Åsa att du inte kan kapa träden utan att skada dem allvarligt. Däremot tycks du ju ha ont om träd överhuvudtaget, så det blir väldigt tomt på tomten om du kapar alltsammans. Är det verkligen samma träd på bild 1 och 2??? Jag skulle i ditt ställe strunta i plockandet eller använda stege och glädjas åt att något högt träd finns på tomten. Jag skulle - kapa den sneda, lägre sidogrenen på bild 1 i juli, augusti eller september (JAS-månaderna). Läs i t.ex. Vollbrechts Beskärningsbok hus man lägger snittet! - kapa trädet på bild 2 helt nu på våren - ansa bort "tappar" på stammen i bild 3, i JAS - köpa några nya välväxta träd på svagväxande grundstam, som Åsa föreslog - gödsla nu på våren med naturgödsel 2-3 meter runt de träd du vill ha kvar.
Zzzleepy
05-04-2009, 13:50
Hej Fågelvägen Jo jag har höga träd på tomten. Jag har 4st bokträd som är ca 100 år gamla och är dubbelt så höga som huset  hade 6st från början men två har jag tagit ner så det är ingen brist på höga träd. Ja det är samma träd på bild 1 och 2 (dom två översta bilderna) fast dom är tagna från olika vinklar och olika nära trädet. Trädet på bilden längst ner är päronträdet och det sågar jag nog ner när jag har röjt undan resterna av bokträden som syns i bakgrunden på bild 1 och 2. Tack för hjälpen Chrille
Camillan
05-04-2009, 14:20
Hej Zzzleepy! Visst är det härligt att vara med trädgård! Huset som skymtar fram ser dessutom fantastiskt ut! Om jag vore som du skulle jag avvakta med sågandet ett par år, för att känna in hur du vill ha det sedan. Du kan ju alltid ta bort de osymetriska grenarna (enligt tidigare inlägg), men risken finns att det blir väldigt tomt utan de båda träden. Träden brukar kallas trädgårdens tak och ger (om inte frukt) i alla fall skugga och skydd. Under tiden kan du alltid plantera andra fruktträd - trädgården är ju jättestor! Lycka till! Hälsningar Camillan
Huggorm
05-04-2009, 16:45
Faktum är också att träd med konstiga former blir mer personliga. Det är ibland lättare att fästa sig vid något som inte håller exakt den fastställda normen, men som sticker ut från mängden. Vänta med att såga ner körsbärsträdet, plantera hellre en nytt vid sidan av så länge, och behåll detta tills vidare.
Tack för frågan MIN förslag att man kan borta tredje del som utan blad och lägger i mitten , sedan kan man ympa översta delen på nedersta delen-
H:Bassam
Aqvakul
05-04-2009, 17:26
CITAT (Bassam @ 05-04-2009, 18:21)  Tack för frågan MIN förslag att man kan borta tredje del som utan blad och lägger i mitten , sedan kan man ympa översta delen på nedersta delen-
H:Bassam
*Stintan*
05-04-2009, 17:53
CITAT (Bassam @ 05-04-2009, 18:21)  Tack för frågan MIN förslag att man kan borta tredje del som utan blad och lägger i mitten , sedan kan man ympa översta delen på nedersta delen-
H:Bassam Menar du att man ska kapa ner trädet och ympa fast toppen i den stambit som blir kvar? Tror du verkligen att ett gammalt träd skulle överleva den behandlingen, och om det trots allt gör det - blir det snyggt?
Fågelvägen
05-04-2009, 18:08
CITAT (Zzzleepy @ 05-04-2009, 14:50)  Ja det är samma träd på bild 1 och 2 (dom två översta bilderna) fast dom är tagna från olika vinklar och olika nära trädet.
Trädet på bilden längst ner är päronträdet och det sågar jag nog ner när jag har röjt undan resterna av bokträden som syns i bakgrunden på bild 1 och 2. Tack för hjälpen Chrille Aha, det är alltså ett bokträd som står precis bakom körsbärsträdet på bild 2. Du låter som om du vill bli av med träden? På dina bilder tycker jag det redan ser ganska kalt ut på denhär sidan av huset, men det är ju smaksak. Fortsättningen beror på vad du hugger ner och (ifråga om bokträden) inte får igen under din livstid och vad nytt du tänker plantera. Jag själv har kanske en överdriven respekt för gamla träd, spec. ek och bok. Kan du inte låta träden få löv och visa hur de ser ut olika tider på året innan du fattar beslut? Kolla lövskuggor och konturer olika tider på dygnet. Ett planeringstips: i skymningen ser man helheten bäst. Vad Bassam skrev om att förminska ett träd ??? genom ympning??? begriper jag inte
Zzzleepy
06-04-2009, 15:10
Camillan: Hej, Jag kan hålla med om att träd är fina att ha på trädgården, men mina bokar skuggade verkligen hela huset och jag fick ingen sol alls, dessutom så var dom delade i flera stammar 2-3 meter upp och enligt skogshuggaren som tittade på dom sa att det kunde vara farligt med sånna träd eftersom att dom kunde spricka vid en rejäl storm och då hade jag fått dom rätt in i huset. Tomten är lagom stor 1370Kvm [attachment=32807:IMG_0001__2_.JPG] På bilden håller jag på med mitt ganska naiva försök att ta ner en av bokarna med hjälp av en skylift. Fågelvägen: Japp så är det, man skymtar boken bakom körsbärsträdet och när jag tittade efter så såg jag att det ser lite missvisande ut. Tror att jag låter Körsbärs trädet eller rättare sagt bigarrå trädet stå kvar tillsvidare. Tomten på andra sidan huset är mindre kal med mer buskar och grejer, inte för att jag vet vad för sort det är men det får jag väll ta i en annan tråd Tack för hjälpen.. MVH Chrille
Jan af Lisö
06-04-2009, 15:41
H:Bassam Jo, jag kan tyda: 1. Såga trädet i tre lika stora delar 2. Släng bort mittendelen 3. "Ympa" den övre delen i den undre Klar och enkelt ?? Personligen så tror jag att det finns ingen riktig person bakom signaturen Bassam (har faktiskt läst några hundra inlägg) utan ett gäng skojfriska studenter (?) som driver hårt med oss !! Kanske något för moderator att undersöka !! Just detta "tips" var ganska roligt, även om 1.a april redan har passerat, men vissa andra kan faktiskt lura de mindre kunninga forumiter.
Camillan
06-04-2009, 16:08
Hej igen! Har full förståelse för att du tog ner bokträden. Man vill ju inte ha skugga i hela trädgården och definitivt inte ett träd genom taket. Vad jag ville säga var att ofta går man lös med motorsågen innan man tänkt igenom hur man egentligen vill ha det och det tar några år innan nya träd vuxit upp. Lycka till med allt!
Fågelvägen
06-04-2009, 17:01
Bilden med bok + skylift förklarar en hel del! Jag föreställde mig ett välväxt gammalt bokträd med mäktig rak stam. Det var ju fel. Kanske detta träd stympats/skadats för mycket länge sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|