Nallemaja74
07-04-2009, 11:33
Äntligen har det blivit läge för mig att skaffa ett litet växthus, en dröm sedan länge.
Tänker mig att börja smått, men inte för smått. Tror i alla fall att höjden på växthuset är viktig, så att jag inte behöver stå böjd hela tiden.
Har kollat runt lite och förstår att Willab Garden har mycket fint, men att de är dyra.
Tittade igår på Skånska Byggvarors hemsida, växthusen där verkar bra och lite billigare. Några synpunkter?
Söker ett på ca 6-8kvm, med bra höjd. Några andra förslag på inte för dyra växthus med kvalitet?
Å så var det detta med glas eller plast? Är inte glas snyggare då det är mer genomskinligt? Förstår att man kanske behöver täcka mer, men det kan man väl stå ut med? Kortare säsong med glas? För kort eller tillräcklig?
Hoppas på lite tips och råd.
Det viktigaste är nog att klura ut exakt till vad man ska ha växthuset! Ska man bara odla? Eller vill man kunna sitta därinne också med en fika och njuta? Glas är snyggare, man ser både in och ut. Plast sägs isolera mer men med glas plus bubbelplast få man bättre isolering än med bara plast. Man behöver kanske inte bubbla in hela huset, kanske räcker det med halva eller så kan man ha ett sånt där litet övervintringshus inne i huset.
Jag valde från början glas i väggarna och plast i taket men sen när allt levererades visade sig att man alltid får glas med även om man valt plast i taket så då satte jag in glaset överallt och har nu en massa plastskivor över. Skulle jag välja idag hade jag valt glas. Men smaken är som baken, med plast får man lite mer dämpat ljus därinne sägs det, man behöver kanske inte skuggardiner.
Ja, jisses vad jag våndades över glas/plast-frågan när jag skulle beställa. En av dom svårare frågorna, man måste helt enkelt ha haft ett växthus för att kunna svara mer säkert vad man tycker är bra men det har man ju inte första gången. Om du har möjlighet åk och titta på utställningarna i affärerna, då ser man ganska bra hur det ser ut.
Nallemaja74
08-04-2009, 08:01
Tack digger för ditt svar!
Skönt att höra någon mer som vill ha glas, eftersom jag själv känner att det känns mest rätt.
Exakt vad jag kommer ha däri kommer nog utvecklas med åren. Till att börja med blir det nog tomater, gurka, melon, squash... Har planerat att bara odla därinne, inte sitta och mysa speciellt.
Skulle vilja åka och titta på några, men känner inte till någon återförsäljare häromkring som har lite fler kvalitetsväxhus (bor i Östergötland).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.