Full version: Copyright
Sidor: 1, 2
Red Top
Snabb reaktion från Ica!

Jag fick svar på mitt mejl till Ica för 10 minuter sen!

De dröjer inte med att åtgärda när de blir uppmärksammade på felaktigheter. tummenupp.gif
Alba
Myosotis.....då det gäller din hemsida går det ju att göra så att det inte går stjäla bilder genom att bara högerklicka och kopiera.......men du kanske har det så redan.
Azur
Jag har fått bilder stulna ett par gånger.

Vad gäller rättigheterna så äger fotografen dem så snart bilden är tagen, man behöver inte märka bilden eller registrera den nånstans eller nåt.

Varje gång mina bilder har blivit stulna har det räckt med ett klagomål för att den site som hade bilden skulle plocka ned den. Jag har aldrig krävt ersättning för felaktig publicering eller behövt producera originalbilden som bevis.
pejori
CITAT (Irene_L @ 08-04-2009, 08:57) *
Nu är bilderna på de stulna bilderna borta...sköönt! Vem som stulit dom tycker inte jag vi ska spekulera i. Då kan en oskyldig bli utpekad eller känna sig utpekad. Vi får lämna detta till ICA ......tycker jag!

Visst är det bra med mailbombning.... giggle.gif
malin72
CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-04-2009, 22:02) *
Jag tyckte väl att det var bekanta ägg med i tävlingen under andra namn
Fy 17 va ruttet!

precis så satt jag och tänkte med när jag skulle rösta på det nya igår.....dom där ser ut som.. g.gif vad trist rtfm.gif
Monaxe
420
Myosotis
Ja, som ni har sett så är äggen bortplockade. Jag har fått svar från ICA där de beklagar det inträffade och säger att de kontaktar personen ifråga (vet inte om det är samma på alla tre bilderna). Idag har jag röstat på drakägget.

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 22:58) *
[attachment=32883:sorbiskt.jpg]

Det här ägget kallas "sorbiskt ägg". Är det ditt?

Det ägget har jag inte gjort, fotat eller skickat in, jag har alltså ingenting med det att göra. Det står alla fri att skicka in sina sorbiska påskägg och det kan väl hända att det finns fler i Sverige som gör sådana, men å andra sidan är det ju lätt att sno bilder på t.ex. tyska påskäggsiter och skicka in dem.
Irene_L
Ja det verkar vara en hel del som luras. Jag hittade ett ägg som heter "papemache".

Det ägget hittade jag på google...på denna sida:
http://www.tysklandguide.com/BRD/Seder/Pask/paskagget.htm
*Stintan*
Ja det verkar finnas en hel del ägg som inte är egentillverkade bland bidragen.
Myosotis
Jaha... nu är vi där igen. Upptäckte just en ny stulen bild: "imnay" [attachment=32907:imnay.jpg]
CillaM
Vilken jäkla fräckhet att göra så här! Undrar om det känns riktigt bra för den som sysslar med det. Allteftersom bilderna stjäls så blir de bortplockade så fort de anmäls stulna. Hur meningsfullt är det då? Finns många fula ord man kan använda vid sådana här tillfällen!
pejori
CITAT (CillaM @ 08-04-2009, 18:05) *
Vilken jäkla fräckhet att göra så här! Undrar om det känns riktigt bra för den som sysslar med det. Allteftersom bilderna stjäls så blir de bortplockade så fort de anmäls stulna. Hur meningsfullt är det då? Finns många fula ord man kan använda vid sådana här tillfällen!

Folk gör vad som helst för pengar. ranting.gif ranting.gif
Kan man nedlåta sig till att stjäla en toarulle på offentliga toaletter så.... -fear-.gif
Bedrövligt!!!! ranting.gif
Lilla Birka
Det har kommit till en remsa där det står:anmäl det här ägget om du finner det olämpligt, men om man klickar på den meningen får man till svar att de ska granska det. Ingen som frågar varför man vill anmäla, lite konstigt tycker jag.
Sen läste jag i den här tråden om att man kan se vem som vinner eller namn? Hur då? Jag ser bara vilket ägg som vunnit, inte vems det är eller så.
Aqvakul
[attachment=32926:sorb2.jpg]

Är detta Myosotis ägg - ser väldigt lika ut...

Ciczi
Myosotis skriver tidigare i tråden att den bilden är snodd av henne... IGEN!

Ciczi
Myosotis
Ja, det är det, se ovan. Stölden är anmäld. Suck.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 08-04-2009, 21:51) *
Ja, det är det, se ovan. Stölden är anmäld. Suck.

trostar.gif smiley_small_hug.gif
pejori
Har sett en till målare, som har misstänkt många bidrag med i tävlingen. confused.gif
Om hon själv anmält dom till tävlingen eller om dom blivit äggnappade är svårt att veta. unsure.gif

http://www.solblomma.se/
Leia
CITAT (CillaM @ 08-04-2009, 18:05) *
Vilken jäkla fräckhet att göra så här!

Kan inte annat än att hålla med! thumbdown.gif
Alba
Tänk att någon kan gladja sig åt ev seger när bilden är stulen.
Det är så fräckt.
Red Top
CITAT (pejori @ 09-04-2009, 01:38) *
Har sett en till målare, som har misstänkt många bidrag med i tävlingen. confused.gif
Om hon själv anmält dom till tävlingen eller om dom blivit äggnappade är svårt att veta. unsure.gif

Jag har mejlat henne och frågat om det är hon som skickat in äggen. Jag talade oxå om var hon kan hitta dem, och var hon ska anmäla eventuell stöld. yes.gif
pejori
CITAT (Red Top @ 09-04-2009, 21:28) *
Jag har mejlat henne och frågat om det är hon som skickat in äggen. Jag talade oxå om var hon kan hitta dem, och var hon ska anmäla eventuell stöld. yes.gif

Smart drag. tummenupp.gif
Så långt tänkte inte jag... crazy.gif slap.gif
Red Top
CITAT (pejori @ 09-04-2009, 21:31) *
Smart drag. tummenupp.gif
Så långt tänkte inte jag... crazy.gif slap.gif

Hennes ägg är ju oxå jättevackra! Tråkigt om någon snott dem oxå. Sköldpaddan kan hon ju knappast ha skickat in och kallat för sorbisk. Hennes ägg bygger ju på gammal rysk teknik. yes.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 09-04-2009, 21:28) *

Det gjorde jag också.
Myosotis
CITAT (pejori @ 09-04-2009, 01:38) *

Hon har svarat mig och det var inte hon som anmält äggen till tävlingen. Hon skulle kontakta ICA. Undrar hur många av bidragen som var stulna egentligen, jag har hela tiden misstänkt att det här ägget [attachment=33310:1168_th.jpg] är stulet. Motivet känns bekant. Kan det vara ukrainskt?

Bildombudsmannen jag kontaktade pga stölderna tycker jag ska skicka en faktura till ICA för publicering av otillåtet material, men det tycker jag känns fel, det är ju tjuvarna man vill åt! Man skulle på så sätt tvinga ICA att lämna ut namnen, men jag har inte ens frågat om de kan lämna ut namnen till mig frivilligt. Jag har ju inte förlorat pengar på det här så jag vill inte stämma någon och få pengar, det är inte det. Jag skulle bara vilja att tjuvarna förstod att det inte var uppskattat.
Irene_L
Det där ägget du visar har solblomma målat...se hennes hemsida:
http://www.solblomma.se/Pask.htm
Myosotis
Ja just det, kollade inte alla hennes ägg först innan jag uttalade mig... Det är ett jättefint ägg!
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 14-04-2009, 09:43) *
Bildombudsmannen jag kontaktade pga stölderna tycker jag ska skicka en faktura till ICA för publicering av otillåtet material, men det tycker jag känns fel, det är ju tjuvarna man vill åt! Man skulle på så sätt tvinga ICA att lämna ut namnen, men jag har inte ens frågat om de kan lämna ut namnen till mig frivilligt. Jag har ju inte förlorat pengar på det här så jag vill inte stämma någon och få pengar, det är inte det. Jag skulle bara vilja att tjuvarna förstod att det inte var uppskattat.

Jag tycker att du ska kontakta Ica och fråga om namnen. Om dom inte vill ge dig namnen frivilligt så följ Bildombudsmannens råd! När du har namnen så kan du kontakta bildtjuvarna och tala om vad du tycker om deras tilltag. Vi kan skriva en lista som du kan bifoga också...heheheh devil.gif
Aqvakul
det vore väldigt bra om bildtjuvarna blir medvetna om att många är upprörda över deras tilltag...
Azur
CITAT (Myosotis @ 14-04-2009, 09:43) *
Bildombudsmannen jag kontaktade pga stölderna tycker jag ska skicka en faktura till ICA för publicering av otillåtet material

Det är ICA som är ansvarig utgivare, så om nån är skadeståndsskyldig är det dem. Om fotot varit publicerat i en kommersiell trycksak hade jag också tyckt du skulle ha ersättning, men när det gäller en läsartävling på en website? Jag vet inte. Som jag sa tidigare har jag själv aldrig krävt ersättning när mina foton stulits (av Wikipedia och ungefär ett dussin små kommersiella sites), men jag är kanske för snäll.

Enligt BLF (bildleverantörernas förening) bör du kräva 10% av ett basbelopp per stulen bild.

Red Top
Jag fick svar från Inger "solblomman" i lördags. Hon tackade för varningen och skulle kontakta ICA. Det var inte hon som skickat in bilderna!
pejori
CITAT (Red Top @ 14-04-2009, 11:30) *
Jag fick svar från Inger "solblomman" i lördags. Hon tackade för varningen och skulle kontakta ICA. Det var inte hon som skickat in bilderna!

Tack för att du berättade tummenupp.gif
Funderade igår på hur det hade avlöpt. sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon