|
Jag har haft en gigantisk gran på tomten, sisådär 30 meter hög och med en stamdiameter i midjehöjd på cirka 60 cm. Ett tätt, symmetriskt, och väldigt vackert träd, men det skuggade nåt oerhört, så till slut fick jag det fällt.  Det framgår kanske inte, med granen upphuggen och riset bortforslat, hur stor den egentligen var, men den var dubbelt eller mer mot de andra träden. Jag har alltid antagit att ett så stort träd också var väldigt gammalt, så när det var fällt räknade jag förstås årsringarna...  ...och det var bara 49 årsringar! Snitt-tjockleken på årsringarna är nästan en centimeter. Nog hade jag märkt att granplantor drar iväg om jag låter dem, men att granar kunde växa SÅ himla fort, det hade jag ingen aning om!
Malin_MeL
09-04-2009, 08:01
Vi fällde för ett tag sedan oxå granar i den storleken. Vi hade tre stycken 26 meters höga som stod 5 meter från huset. Vi hade duktiga arborister som kom och tog ner dem. jösses vad mycket ris! de hade med sin en containerbil som fylldes. men det var inte så konstigt för varje gren var ung i storleken av en vanlig julgran  jag tror faktiskt att våra granar var planterade på 60 talet så de borde varit i samma ålder som din, jag har inte räknat årsringarna, men grannen sa att han som bodde i huset innan oss hade planterat dem på 60-talet. Han hade köpte dvärg-granar sa han, jo visst ja!
Kul att se årsringarna och hur olika tillväxten har varit. Undrar vad som hände där i mitten där det är en tjock mörk rand. Man kan undra om det var något särskilt med vädret det året.
Huggorm
09-04-2009, 09:05
Granar kan växa något fantastiskt fort. Jag tog ner en som också var omkring 60cm i brösthöjd. Den stod på en plats där den hade bra med solljus och där det var fuktigt och mycket bördig jord. Den var bara 25 år gammal, årsringarna var alltså över 1 cm i genomsnitt! Veden efter den är märkligt lätt, det är nästan som balsaträ. Mjuk var den förstås också, toppen hade blåst sönder i flera omgångar och rötan spred sig nedåt. Granar tål inte att växa för fort.
Det blir fantastiskt ljust och fint när man tagit bort en gran, det är en lättnad varje gång!
CITAT (Huggorm @ 09-04-2009, 10:05)  Det blir fantastiskt ljust och fint när man tagit bort en gran, det är en lättnad varje gång! Ja det är verkligen helt otroligt. Jag har tagit bort två "majbrasor" med sly och småträd, men aldrig riktigt tyckt det märkts nån skillnad - men när det här trädet fallit var jag helt häpen, för plötsligt hade jag en mycket större och ljusare tomt! CITAT (Bee @ 09-04-2009, 09:57)  Undrar vad som hände där i mitten där det är en tjock mörk rand. Man kan undra om det var något särskilt med vädret det året. Det är tre extra breda vinterringar för 1989-1991, och jag kollade hos SMHI, och det visar sig att det var tre ovanligt varma vintrar. Dvs trädet har växt mer än vanligt över vintern.
Tack för frågan två årsringarna kommer varje år, en kommer på våren och en kommer i resten av året.
obs den som har 49 årsringar är 25 år gamal.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 10-04-2009, 03:03)  Tack för frågan två årsringarna kommer varje år, en kommer på våren och en kommer i resten av året.
H:Bassam Tack för påståendet Den som räknar årsringar räknar väl sannolikt som brukligt, dvs. de tunna mörka ringarna, d.v.s, en ring per år. Mvh Barr
CITAT (Bassam @ 10-04-2009, 03:03)  Tack för frågan två årsringarna kommer varje år, en kommer på våren och en kommer i resten av året.
H:Bassam 30 m hög och 60 cm stamdiameter och bara 25 år gammalt, då måste det faktiskt röra sig om ett mycket unikt träd som växer fortare än eukalyptusträden i tropikerna!
*Stintan*
10-04-2009, 07:00
Njae Bassam, en årsring består av en ljusare(vårved) och en mörkare(höstved) del. Räknar man alla mörkare ringar (eller alla ljusare) så är trädet lika gammalt som antalet årsringar. 49 årsringar = 49 år.
Huggorm
10-04-2009, 08:29
CITAT (KURT @ 10-04-2009, 07:48)  30 m hög och 60 cm stamdiameter och bara 25 år gammalt, då måste det faktiskt röra sig om ett mycket unikt träd som växer fortare än eukalyptusträden i tropikerna! Visserligen inte 30m hög, men jag fällde som sagt en gran med 60cm stamdiamter och en ålder på 25 år i vintras så det är ingen omöjlighet. Dom kan växa löjligt fort om dom får de förutsättningar dom vill ha
Jag som tyckte redan min gran, som alltså i snitt blivit mer än en halvmeter högre och över en centimeter grövre varje år sen den planterades, hade växt löjligt fort...
Lite i samma ämne: nån som vet vad svenska rekordet i höjd/grovlek är för gran? Jag har sett nån uppgift att den centraleuropeiska rasen av gran blir uppemot 50 meter hög, men jag har också nåt minne av att det skall ha funnits jättegranar i den klassen nånstans i, tror jag, värmland?
Huggorm
10-04-2009, 09:35
CITAT (Azur @ 10-04-2009, 10:25)  Jag som tyckte redan min gran, som alltså i snitt blivit mer än en halvmeter högre och över en centimeter grövre varje år sen den planterades, hade växt löjligt fort...
Lite i samma ämne: nån som vet vad svenska rekordet i höjd/grovlek är för gran? Jag har sett nån uppgift att den centraleuropeiska rasen av gran blir uppemot 50 meter hög, men jag har också nåt minne av att det skall ha funnits jättegranar i den klassen nånstans i, tror jag, värmland? Enligt virtuella floran fälldes det i Nybro, Västergötland år 1883 en gran som var 51m hög och hade en omkrets på 5,3m. Sedan kan man i boken "Svenska Jätteträd" av Per Österman läsa att det i Asby, Östergötland finns en gran som är 4,8m i omkrets, dock står det ingen höjd. Det skall vara sveriges nu grövsta gran. http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/picea/piceabi.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|