Nina K
Jag har sått pelargonen Black Magic Appleblossom som enligt beskrivningen ska få ett "effektfullt mörkt bladverk". De växer och frodas under mitt lysrör och jag har till och med hunnit toppa raringarna...
Problemet är att bladverket inte är det minsta mörkt! g.gif Man kan ana en svag rödbrun ådring på vissa blad, men i övrigt är det ljust gröna blad som på de flesta vanliga pelargoner. Har jag fått fel sort, eller krävs det "utomhusljus" för att bladen ska bli mörka?
Även om en utomhusvistelse i sommar kommer att ge ett mörkare bladverk så har jag svårt att tro att de ska bli helt mörka. Lite besviken är man ju....Finns det någon pelargon som har riktigt riktigt mörkt brunt/svart/röd-brunt bladverk? Jag har ju liksom ställt in mig på att ha sådana pelargoner på altanen i sommar yes.gif
Red Top
Jag sådde dem förra året, ja även i år. Bladen blir inte mörka förrän de kommer ut i solen! Du behöver inte misströsta. Däremot, blir de inte fullt lika svarta som på de bilder man kan se. smile.gif
Red Top
Här är en bild på en av mina:

Black magic.jpg

Ullet
Mina blev aldrig riktigt svarta utan riktigt djupt bruna men endast i solsken. Sen ser bladen ut som om de är gjorda i sammet. *snyggt* Jag hade en liten,liten grön kant på bladen och resten var mörkt bruna. Ser rätt läckert ut med en stor blomma med bruna blad. smile.gif
Nina K
Åååh, då finns det hopp för mina bäbisar! thanks.gif
Tack för den fina bilden också. Pelargonen är ju jättefin!

Undrar vilken krukfärg som gör sig allra bäst till bladen? Dags att fundera och planera lite...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon