Sidor: 1, 2
kollonikompis
Ja... jag har funderat och det blir inte alls "gå in och läsa en bok"-varianten. Ska man hålla sig med 140 i höjd blir det inget socialt bygge, så att säga. Kanske vill jag bygga två hus. Kanske kan jag ta lotten som är bredvid den jag har idag. Då tänker jag en på varje lott.

Vad gäller brädor i marken tänker jag att man kanske man ta bara vanliga stenar och lägga under som stöd... Antingen köpe-varianten eller kanske till och med naturvarianten. Det behöver ju inte vara fel, bara för det inte är rätt...

Jag måste nog hitta på en variant där man kan plocka ner bygget på ett lätt sätt. Precis som du skriver, ett sånt tak vill jag gärna ha! Ja... detta är mycket bara på tankestadiet. Jag ska ta och bekanta mig med penna och papper också... och de olika alternativen som står till buds på bygghandeln.

Har du inte pyntat mer än 3-4 tusen för ditt bygge!? Det låter sanslöst billigt...! Gratulerar! Jag tycker alltid saker kostar alldeles för mycket. jag har säkert köpt saker till kolonilotten för mer. Spadar, slang, vattenspridare, frö, låda... massor med småplock. (Som jag iofs har kvar till nästa år.)
HelenN
Åh, va duktig du är....vilket projekt. Å snyggt blev det. Härligt att ha det på altan...så nära där ni sitter...kan ni ju njuta hela sommaren o höra allt växa så det knakar:)//Helén
Malin_MeL
CITAT (kollonikompis @ 04-07-2009, 12:56) *
Jag måste nog hitta på en variant där man kan plocka ner bygget på ett lätt sätt. Precis som du skriver, ett sånt tak vill jag gärna ha! Ja... detta är mycket bara på tankestadiet. Jag ska ta och bekanta mig med penna och papper också... och de olika alternativen som står till buds på bygghandeln.

Har du inte pyntat mer än 3-4 tusen för ditt bygge!? Det låter sanslöst billigt...! Gratulerar! Jag tycker alltid saker kostar alldeles för mycket. jag har säkert köpt saker till kolonilotten för mer. Spadar, slang, vattenspridare, frö, låda... massor med småplock. (Som jag iofs har kvar till nästa år.)

Det ska bli spännade att se vad det blir! jag hoppas du gör en tråd här av ditt bygge!

Jag kollade på min uträkning igen,
själva trästommen+tak gick på 3000 kr,
sen tillkom kostnaden för fönstrena, det var tre glasrutor och färg och kitt och allt sånt men även gångjärn och vädringsbeslag för ytterligare 2000 kr
så jag får nog säga att det gick på 5000 kr
sen har jag ju förstås köpt MASSA saker till själva odlingen men de har jag inte räknat med

Jag tycker att jag fick mycket för mina pengar!

CITAT (lämås @ 04-07-2009, 17:41) *
Åh, va duktig du är....vilket projekt. Å snyggt blev det. Härligt att ha det på altan...så nära där ni sitter...kan ni ju njuta hela sommaren o höra allt växa så det knakar:)//Helén

Tack! ja det var en hit att ha det på altanen! det är så himla enkelt att grejja med det!
Irene_L
Så fint det blev! Grattis till ditt härliga växthus! blomma.gif
kina3
Jättefint växthus!

Undring: Hur har du fäst taket?
Alltså: hur sitter plastskivorna fast? Borrat hål i dem och spikat?
Malin_MeL
CITAT (kina3 @ 16-11-2009, 20:16) *
Jättefint växthus!

Undring: Hur har du fäst taket?
Alltså: hur sitter plastskivorna fast? Borrat hål i dem och spikat?

Tack!

De sitter med självborrande skruv med en gummipackning på, det är skruv som är till för plast och plåttak, de fanns där jag köpte taket.
Det var lätt att sätta dit (säger sambon som fick äran att kröna mästerverket med "kronan")
Peztis
Hej,

Hur ser det ut nu med ditt växthus? jar du julbonat det? Sitter ni och dricker glögg där?
Malin_MeL
Nej julbonat e det inte, just nu är det frigolit på golvet och bubbelplast upphängt men jag har stängt av värmen så det är kallt! det känns ärligt talat inte så lockande att vara där ute just nu smile.gif

glöggen dricker vi inne i värmen, men vi har utsikt över växthuset iaf smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon