Full version: Totalt nybörjare
Fröken Fiffi
Jag har precis varit och köpt fröer och diverse annat. Har länge varit sugen på att prova att odla egna grönsaker. För att se om det är något för mig, utan att lägga ut flera tusen, var jag och köpte enn litet större PVC "växthus".
Jag har nu sått tomatfröer, gräslök och Mynta i ett minidrivhus. Har satt det i fönsternishen i mitt badrum (har katt och är rädd att han ska ge sig på plantorna när de kommer upp en liten bit).
Mina tankar är att även så sallad och rädisor, men direkt i landet (med pallkragar).
Det jag just nu känner mig mest osäker på är: - Vad ska jag ha för sorts jord i pallkragarna? Kommer jag att behöva täckduk? Antar nästan det, så vilken sort? När kan jag så salladen och rädisorna, bor i Nordöstra Östergötland.
Hoppas att ni har överseende med en hel del dumma frågor...
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan blanda kogödsel + planteringsjord i pallkragarna ifall du köper påsjord.

Morot och sallat hör till de växtslag man kan så direkt då marken tinat på ytan så du kan så NU.

Man måste inte ha täcke över men en vit fiberduk ger lite bättre klimat + det håller kvar fukten (jorden ska hållas fuktig torkar den ut är det inte säkert att fröerna gror).
Fröken Fiffi
Hej,

Jag kommer inte att köpa påsjord. Här i Norrköping har vi sådan lyx att vi kan köpa släpkärror med anläggningsjord, planteringsjord eller sorterad matjord på Econova Garden.
Så det är något av detta jag kommer att köra på.
Vilket är bäst där? Hur mycket kogödsel ska jag ha i då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon