Sidor: 1, 2
Myosotis
CITAT (20th_century_fox @ 18-04-2009, 23:37) *
Man får tro vad man vill om det, men en sak är säker...det är det ingen som vet svaret på smile.gif

Jag har skrivit vad jag tycker om blommorna. Det här är en helt annan fråga. Jag är inte religiös, tror inte på ett liv efter detta och tycker inte att blommor och musik spelar någon roll för den avlidne. Självklart ska man respektera eventuella önskemål, men annars tror jag mest att det är de anhörigas sätt att uttrycka saknad, sorg eller dåligt samvete. Jag har själv jobbat på kyrkogård, och att se de fortfarande fräscha och vackra blommorna köras till sophögen var alltid beklämmande. Vet de anhöriga om hur deras sista gåvor behandlas?
När det gäller mig personligen har jag i och för sig inga planer på att dö riktigt än, men när det sker vill jag inte ha dyra blommor och ingen dyr kista. Folk kan skänka pengar till fågelskydd eller nåt istället. Jag skulle lika gärna kunna tänka mig att begravas utan kista faktiskt eller ännu hellre läggas på en träställning i skogen så korparna får äta upp mig, det var sed någonstans men jag minns inte var, man trodde att asfåglarna bar själen till himmelen, och det tycker jag är en så vacker tanke, men det skriver jag i vitt och känsliga människor behöver inte läsa det, av någon anledning tycker många att det är äckligt. Men jag vill hellre ätas av fåglar än av maskar. Fast jag inte tror att det spelar någon roll kan jag ändå inte tänka mig att kremeras, det verkar hemskt på något sätt. Med tanke på att gravstenen ändå inte får stå kvar särskilt länge är jag inte säker på att jag vill ha en gravsten. Hade den varit för evigheten hade det varit fint med en vacker natursten. Jag kan nog tänka mig att ligga i Riseberga med utsikt över Rönne å, där är så fint. Och så vill jag ha förgätmigej på min grav.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 19-04-2009, 11:28) *
Ja så kan man ju göra...

Om du hade sagt att begravningsgästerna kollade in buketterna och jämförde vem som skickat dyrast blommor hade jag utan tvekan förstått vad du menade, men just det där att dom läste lapparna och jämförde går mej förbi.

Jag sa ju att du inte är dum flirting.gif
Rose
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2009, 11:57) *
Jag sa ju att du inte är dum flirting.gif
Gör folk verkligen det, menar du? blink.gif Eller kanske är det här ett exempel på att genom sig själv känner man andra..
ängsvädd
CITAT (20th_century_fox @ 18-04-2009, 23:37) *
Man får tro vad man vill om det, men en sak är säker...det är det ingen som vet svaret på smile.gif

Håller helt med - det är det faktiskt ingen nu levande som vet! tummenupp.gif

När jag var på begravning av min morbror i år så läste kyrkopersonal upp vad som stod på blommorna - vilka som hade skickat dem - så det var helt öppet vem som hade skickat vad.
*Stintan*
CITAT (Rose @ 19-04-2009, 13:04) *
Gör folk verkligen det, menar du? blink.gif Eller kanske är det här ett exempel på att genom sig själv känner man andra..

Du verkar inte ha läst vad jag skrivit i mina inlägg eftersom du kommer med en så plump kommentar.
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 17-04-2009, 16:57) *
Och jag är som vanligt lite mittemot - skulle aldrig säga till min familj (eller vilka det nu gäller) att dom ska göra si eller göra så vid min ev begravning. Jag är inte med, och inte sjutton kan dom göra fel! Dom får göra precis som dom vill göra.

Jag håller fullkomligt med dej Berith ! När jag är död så lär jag inte märka vare sig blommor, kista eller musiken. Begravningen är ju inte för min skull utan för de anhörigas. Så hur de väljer att utforma min begravning lägger jag mig inte i.
20th_century_fox
CITAT (Myosotis @ 19-04-2009, 11:36) *
Jag har skrivit vad jag tycker om blommorna. Det här är en helt annan fråga. Jag är inte religiös, tror inte på ett liv efter detta och tycker inte att blommor och musik spelar någon roll för den avlidne. Självklart ska man respektera eventuella önskemål, men annars tror jag mest att det är de anhörigas sätt att uttrycka saknad, sorg eller dåligt samvete. Jag har själv jobbat på kyrkogård, och att se de fortfarande fräscha och vackra blommorna köras till sophögen var alltid beklämmande. Vet de anhöriga om hur deras sista gåvor behandlas?
När det gäller mig personligen har jag i och för sig inga planer på att dö riktigt än, men när det sker vill jag inte ha dyra blommor och ingen dyr kista. Folk kan skänka pengar till fågelskydd eller nåt istället. Jag skulle lika gärna kunna tänka mig att begravas utan kista faktiskt eller ännu hellre läggas på en träställning i skogen så korparna får äta upp mig, det var sed någonstans men jag minns inte var, man trodde att asfåglarna bar själen till himmelen, och det tycker jag är en så vacker tanke, men det skriver jag i vitt och känsliga människor behöver inte läsa det, av någon anledning tycker många att det är äckligt. Men jag vill hellre ätas av fåglar än av maskar. Fast jag inte tror att det spelar någon roll kan jag ändå inte tänka mig att kremeras, det verkar hemskt på något sätt. Med tanke på att gravstenen ändå inte får stå kvar särskilt länge är jag inte säker på att jag vill ha en gravsten. Hade den varit för evigheten hade det varit fint med en vacker natursten. Jag kan nog tänka mig att ligga i Riseberga med utsikt över Rönne å, där är så fint. Och så vill jag ha förgätmigej på min grav.

Ha ha...du är skön du, korpar biggrin.gif Förgätmigej är min favvoblomma med smile.gif Och jag håller tilll viss del med om att blommorna är ett utryck för saknad osv...
Men jag tycker det är tråkigt att folk känner att det måste kosta flera tusen med blommor. Man behöver ju inte välja en stor kistdekoration med mängder av blommor utan nåt mindre eller en liten dekoration med några enstaka blommor - det kan bli minst lika vackert och behöver inte kosta flera tusen!

CITAT (MimmiH @ 19-04-2009, 13:51) *
Håller helt med - det är det faktiskt ingen nu levande som vet! tummenupp.gif

När jag var på begravning av min morbror i år så läste kyrkopersonal upp vad som stod på blommorna - vilka som hade skickat dem - så det var helt öppet vem som hade skickat vad.

Jaha, det har jag aldrig hört talas om. Däremot så samlar ju begravningsentrepenören ihop korttexterna i en "minnenas bok" som de anhöriga sedan får så de vet var de skall skicka tackkorten. Där står iof inte vems blomma som var finast wink.gif

CITAT (*Stintan* @ 19-04-2009, 10:48) *
Och jag vidhåller att det i de flesta fall sammantaget är hutlöst dyrt att dö.

Nej nej men det är väl inte blommorna som är det dyraste utan allt annat runt omkring..normalpris på en kista är väl typ 10 papp...det är dyrt tycker jag! Sen måste man ju inte ha blommor för tusentals kronor utan man kan ha några få blommor eller en ensam ros på kistan och några få matchande dekorationer till.
*Stintan*
Japp jag skrev sammantaget. Och angående blommor så var det ju just därför det är bra att tala om innan man dör hur man vill ha det. Det finns så mycket tradition om hur det ska se ut så de är inte så lätt för anhöriga att tänka bortom det när dom befinner sig i en jobbig situation. Många kanske inte heller vill att det ska se för enkelt och billigt ut. Vi har alla valmöjligheter och det är jag tacksam för.
Netha
Senaste begravning jag var på .. det var grannpojkens. ... det var då jag riktigt började tänka efter.
Massor av vackra stora blomsteruppsättningar ... vacker stor kistdekoration
och så visste jag att när "K" tar ner kistan för bränning så slänger han alla blommor i sopcontainern.

Absolut så tycker jag att alla ska tala om/ skriva ner hur de vill ha sin begravning.
Precis lika viktigt som att tala om ifall man vill donera kroppsdelar eller inte.
Eller tycker ni att det är upp till efterlevande att bestämma om t.ex dina njurar ska
få ge en annan nytt liv... ett liv utan bundenhet till dialysapparat?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon