Full version: Att starta eget
Sidor: 1, 2
Solstorm
Jag måste hålla med noora här. Telefonen är ett elände. Alla försäljare som ringer, hur mycket tid stjäl de inte från den tid som skulle vara effektiv arbetstid. Väldigt mycket handlar det om att köpa reklam. Räkna ut dina fasta kostnader och hur många timmar du behöver arbeta för att få ihop till de erbjudandena. Hur många timmar behöver du arbeta för att kunna betala den reklam som någon vill sälja?. Vad får du för pengar tillbaka? Väldigt många skäller över skattemyndigheten. Jag har aldrig haft några problem med dem, de har snarare varit tillmötesgående (förutom att man kan få lite olika svar från gång till gång om vilka regler som gäller).

Nigeriabrev som det skrivs om i tidningarna kommer per telefon också. KÖP INGET VIA TELEFON! Kräv skrivtliga erbjudanden på ALLT!
Danne031
Och inga avtal via fax heller..där finns riktigt fula fiskar.

Helen ditt bloggande om att studera, är det bara tillfälligt nere eller är länken inaktuell?
HelenJ
CITAT (Danne031 @ 02-05-2009, 21:56) *
Helen ditt bloggande om att studera, är det bara tillfälligt nere eller är länken inaktuell?

Trädgårdsblogg, som portalen heter, håller på att krascha av för många besök. Oftast ligger den nere på kvällar mellan 18 och 23, ibland mer, ibland mindre. De håller på att uppdatera en ny server och flytta över allting till den. Det arbetet har pågått ett par månader och är förhoppningsvis snart klart. Och då kommer det att bli hur bra som helst! tummenupp.gif

Visst är det jobbigt att bli för populär? giggle.gif
Danne031
Det låter super smile.gif
Att omskola mig till något 'grönt' har varit en doldisdröm länge så det hade varit kul att få läsa lite om det smile.gif
HelenJ
Jaha, nu är jag igång sedan 1/7, och kan alltså redovisa lite kostnader....

Bolagsverket - registrera företaget över nätet kostade 900:-
Skatteverket - att registrera sig där kostar inget
Försäkring - Helår olycksfall, ansvar, rättsskydd 2500:-
Hemsida - domännamn och månadsabonnemang inkl mail 350:-/år
Visitkort har jag tryckt ut via nätet - gratis.
Bankgiro - knappt 100:-/mån
Uppläggning av företagskonto m checkkredit 400:-
Jag har också köpt fönsterkuvert, frimärken, kopieringspapper, toner till skrivaren så jag kan fakturera mina kunder....

Revisor kostar inget, det är min syster som sköter det åt mig. Hon har också ordnat mitt bokföringsprogram genom sitt jobb som ekonomiansvarig.
(Hade det inte varit för henne hade jag nog inte fixat att komma igång med bokföringen, och framför allt med de mycket knepiga reglerna kring hushållsnära tjänster. )

Det var alltså inte så dyrt att komma igång! Jag har förstås fått köpa in några redskap, men de har jag redan jobbat ihop kostnaden för. Så checkkrediten (som var väldigt bra att ha första veckorna) utnyttjar jag inte längre.

Snart kan jag börja lyfta lön, och det var ju det som var hela poängen med firman... smile.gif

Edit: stavning....
Irene_L
bravo.gif
Grattis till din nya firma! rose.gif
Ralf
Grattis
Rosmarin
Så roligt Helen. Önskar dig lycka till och att det ska gå bra för dig naturligtvis.

Ta det lite försiktigt i början. Begär som sagt skriftligt eller epost på allt som erbjuds det nya företaget per telefon. Fundera två eller tre gånger innan du skriver under någonting. Man erbjuds så mycket tjänster, tilläggsförsäkringar, reklamerbjudanden mm. Fråga dig själv om du verkligen behöver detta och vad det kostar dig ifall detta fantastiska erbjudande i slutändan inte ger dig nya kunder eller vad det nu kan vara frågan om. Försök att hålla utgiftssidan så låg som möjligt.

Och var noga med att dina erbjudanden gentemot kunder är ordentligt specifierade. Speciellt om det är ett lite större arbete som ni ska skriva kontrakt på.
GunnellF
Mitt tips är att du ser till att ta riktigt betalt redan från början - jag vet själv att det är lätt att inte göra det, medan man är ny i yrket och tycker att det är kul att jobba. Men vänjer man folk vid att man jobbar billigt är det svårt att ändra på senare. Dessutom att du tänker dig för när du tar på dig jobb så att du inte överbokar dig - också lätt från början när allt är kul. Och det där med trädfällning skulle jag ta en extra funderare på: det krävs mycket vana för att fälla träd i trädgårdar.

tummenupp.gif
HelenJ
CITAT (GunnellF @ 26-07-2009, 12:08) *
Mitt tips är att du ser till att ta riktigt betalt redan från början - jag vet själv att det är lätt att inte göra det, medan man är ny i yrket och tycker att det är kul att jobba. Men vänjer man folk vid att man jobbar billigt är det svårt att ändra på senare. Dessutom att du tänker dig för när du tar på dig jobb så att du inte överbokar dig - också lätt från början när allt är kul. Och det där med trädfällning skulle jag ta en extra funderare på: det krävs mycket vana för att fälla träd i trädgårdar.

tummenupp.gif

Jag ligger på samma pris som kolleger/konkurrenter häromkring. Däremot ger jag en "studentrabatt" så länge jag pluggar, den kommer att försvinna så fort jag tagit examen. Det gör att jag kan lägga ner extra mycket tid på att vara noggrann utan att någon kan klaga på det. Jag tror jag tjänar på det i förlängningen. Jag har också olika priser beroende på var kunden finns geografiskt, och vilken typ av arbete det gäller. Jag skriver därför inte ut några priser nånstans utom i varje enskild offert.

Just vad gäller trädfällning kommer jag att ha med mig min gamle far, som är gammal skogsarbetare och har full koll på hur man tar ner träd utan att riskera att omgivningen också åker... (Han kostar inte så mycket i personalomkostnader heller whistling.gif )

Jag har redan fått samtal från olika försäljare, men när jag ber om att få erbjudandet på mail så jag kan läsa igenom det i lugn och ro brukar samtalet snart ta slut, och än så länge har jag inte sett röken av några såna mail.... flirting.gif
ängsvädd
Grattis - det låter som att du har full koll biggrin.gif Väldigt bra att din syster och far kan hjälpa till - du verkar ha alla förutsättningar - jag önskar dig lycka till!

Vad valde du för webbhotell?

Vilken adress har din hemsida?
blomkronan
Jätte kul att höra att du kommit i gång smile.gif jag har inte varit i den här tråden på länge... som sagt vilken hem-side adress har du..nyfiken

Nu vill jag oxå lära mig lite av vad du har lärt dig på vägen... när det gäller det här med rotavdraget!
Får du bara hälften av kunden och hälften av staten... men när får du av staten? när kunden betalt sitt, eller när jobbet är utfört? Hur ska det redovisas? nyfiken igen smile.gif
HelenJ
CITAT (blomkronan @ 26-07-2009, 19:31) *
Jätte kul att höra att du kommit i gång smile.gif jag har inte varit i den här tråden på länge... som sagt vilken hem-side adress har du..nyfiken

Nu vill jag oxå lära mig lite av vad du har lärt dig på vägen... när det gäller det här med rotavdraget!
Får du bara hälften av kunden och hälften av staten... men när får du av staten? när kunden betalt sitt, eller när jobbet är utfört? Hur ska det redovisas? nyfiken igen smile.gif

Jag finns på www.helensgrona.se. Webhotellet heter one.com - de är billiga och enkla att använda.

Hushållsnära tjänster fungerar som rotavdraget. Det knepiga är att hålla reda på vilka tjänster som ingår och vilka som inte gör det. Det gäller t ex beskärning av rosor och buskar men inte träd. När jag utfört ett arbete skickar jag en faktura till kunden där de ska betala halva beloppet (ink moms). När jag fått pengarna av kunden skickar jag in en speciell blankett till Skatteverket och begär att få den resterande delen av fakturan. Då ska de gå in och kolla så personen inte redan utnyttjat maxbeloppet 50 000:- Om allt är ok får jag pengarna inom några veckor - annars måste jag gå tillbaka och kräva summan av kunden istället. Därför har jag en blankett med mig ut till kunden som de får skriva på redan när jag gör jobbet, om att de lovar att de inte tagit ut beloppet än. Snacka om mängder med administration....

Wilmer
Så kul att du kommit igång! Har allt funderat på hur det går för dig och tänkt att du säkert står och påtar i någon trädgård och får betalt för det giggle.gif HÄRLIGT, bravo.gif kompiskram.gif
blomkronan
CITAT (HelenJ @ 26-07-2009, 21:06) *
Jag finns på www.helensgrona.se. Webhotellet heter one.com - de är billiga och enkla att använda.

Hushållsnära tjänster fungerar som rotavdraget. Det knepiga är att hålla reda på vilka tjänster som ingår och vilka som inte gör det. Det gäller t ex beskärning av rosor och buskar men inte träd. När jag utfört ett arbete skickar jag en faktura till kunden där de ska betala halva beloppet (ink moms). När jag fått pengarna av kunden skickar jag in en speciell blankett till Skatteverket och begär att få den resterande delen av fakturan. Då ska de gå in och kolla så personen inte redan utnyttjat maxbeloppet 50 000:- Om allt är ok får jag pengarna inom några veckor - annars måste jag gå tillbaka och kräva summan av kunden istället. Därför har jag en blankett med mig ut till kunden som de får skriva på redan när jag gör jobbet, om att de lovar att de inte tagit ut beloppet än. Snacka om mängder med administration....

Ja... vad gör regeringen! som inte ger administrationsjobb! g.gif Jag har frågat hantverkarna på mitt jobb som vi anlitar åt kunderna... hur dom ska göra? Men jag fick svaret att dom inte visste...än (det var innan jag gick på semester) Kunderna frågar ju mig blush.gif Nu vet jag lite mera tummenupp.gif

Lycka till kompiskram.gif i fortsättningen
Myosotis
Örkelljunga! Det är ju inte långt härifrån, ska tipsa alla bekanta! Lycka till!
HelenJ
CITAT (Myosotis @ 27-07-2009, 08:53) *
Örkelljunga! Det är ju inte långt härifrån, ska tipsa alla bekanta! Lycka till!

Det låter bra det! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon