Sidor: 1, 2
Gunilla T
Oj, oj så tråkigt, visst får man lust att vrida öronen avig på den som inte kan låta bli andras egendom - och så allt besvär det medför ranting.gif
Anma
CITAT (Azur @ 30-01-2012, 14:37) *
Sånt där är så j-vla upprörande, särskilt som det inte går att få polisen att göra något även om ni kommer på vem som stulit den eller hittar båtmotorn när den hamnar på Blocket. Och eftersom det antagligen är någon med nyckel till området och som förmodligen regelbundet letar igenom marinan efter lättsålda motorer kommer det att hända igen om ni köper en ny motor. En 40-hästars är ju inte direkt något man vill släpa fram och tillbaka varje gång man ska använda båten heller.

Det här är nackdelen med att båtar varken registreras som bilar eller har stöldskydd som bilar, och det är väldigt svårt att skydda sig. Man har numer låsbara bultar till bildäck, varför inte ha det till båtmotorer? Man har kodade nycklar till bilar, varför inte båtar? Borde inte försäkringsbolagen kräva sånt av tillverkarna?

De som stjäl är nog dessutom ofta inte de vanliga missbrukarna, utan välorganiserade ligor. Jag har berättat om att min bror, när han åkte till jobbet 4 på morgonen, två gånger såg folk lasta upp båtar på trailers och ringde polisen, och bägge gångerna hade tjuvarna falskskyltade bilar (och polisen tog 1.5 timmar på sig att svara på anmälan, och då var tjuvarna förstås borta).

Vi hade låsbar bult, det kräver f-bolaget för att kunna få full ersättning, minus åldersavdrag så klart. De har sågat av i akterspegeln fram till bulten... Så nu är inte bara motorn borta, båten är också söndersågad, men det är väl så försäkringsbolag vill ha det.

Förra gången förlorade vi 25.000, denna gången blir det ca 10-15000:-.
"MEN VI HAR JU FÖRSÄKRING".....
ninnisky
trostar.gif inte hjälper det med en tröstekram men vill ändå ge dig en! Men det är för dj---t att något sådant kan hända er inte en utan två gånger.
Vi har haft liknande men då gäller det vår vattenpump på landet eller att vi fått våra bilar tömda när de står låsta på garageinfarten två meter från köksdörren.

Suck -cry-.gif det är så bedrövligt att man inte kan få ha sina prylar ifred devil.gif
Tikka
Jadu jag förstår hur du känner det o här får du en kram av mig trostar.gif
Vi blev själva drabbade för 3 årsedan då stal de hela båten med motor o nu strax innan nyår stal de gasreglage mm från den nya:(
Biggan_
Näää! Inte nu igen! trostar.gif Det skulle vara skottpengar på sådana idioter!
Stackars er! Det går ju inte an att behöva köpa ny motor vart år!
Anma
CITAT (Biggan_ @ 30-01-2012, 23:21) *
Näää! Inte nu igen! trostar.gif Det skulle vara skottpengar på sådana idioter!
Stackars er! Det går ju inte an att behöva köpa ny motor vart år!

Förlorade man inga pengar emellan så skulle det inte spela någon roll, men det gör man ju. sad.gif
malcolm
CITAT (Anma @ 30-01-2012, 23:42) *
Förlorade man inga pengar emellan så skulle det inte spela någon roll, men det gör man ju. sad.gif

Pengar och en massa besvär som man inte bett om. thumbdown.gif
Myosotis
trostar.gif Men vad hemskt!! Tillräckligt jobbigt om det hade varit otur, men att det verkar vara personligt gör det riktigt obehagligt -fear-.gif

smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 11:04) *
trostar.gif Men vad hemskt!! Tillräckligt jobbigt om det hade varit otur, men att det verkar vara personligt gör det riktigt obehagligt -fear-.gif

smiley_small_hug.gif

Kanske är jag naiv, men jag tror inte att det är personligt på det viset att man är ute efter just oss, mer att vi har en lättare ny motor, de flesta andra motorer på klubben är antingen nya och stora och därmed tunga och besvärliga att stjäla eller gamla skuttar som ingen vill ha. En 40 hk 4-taktare väger strax under 100 kg och är inte så superbesvärlig att stjäla om man är två personer.
Men det är helt klart att tjuvarna har koll på vad det sitter för motor just på våran båt, den hann stå på klubben i en vecka, täckt som en kåldolme...
Myosotis
CITAT (Anma @ 31-01-2012, 11:29) *
Men det är helt klart att tjuvarna har koll på vad det sitter för motor just på våran båt...

Ja det måste de ju ha för den var ju inlindad sa du sad.gif Men det känns lite lugnare om det var motorn de var ute efter och inte er personligen. Kan ni inte installera en övervakningskamera? Som sms:ar/mailar bild på tjuvarna medan stölden pågår så kan ni åka dit och klubba ner dem devil.gif (Har själv råkat ut för inbrott så jag har rätt extrema åsikter om vad man bör göra med tjuvar.) [attachment=67603:baseb.gif]
Huggorm
Kanske man skulle gravera in namn i motorn, väl synligt så banditerna ser det direkt? Med en dremel kan man göra det själv, men det är kanske inte så kul att "sabotera" sin egen motor heller.

Annars finns det små händiga GPS-moduler som man kan gömma någonstans och som skickar kordinater till ens mobiltelefon
Anma
Nästa motor kommer jag att gravera personnummer i och klistra upp en massa stöldskyddsklistermärken. Kanske också måla drevet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon