linda84
Jag har varit å dragit i min mammas rosen buske idag (plockade bort förra årets gamla blommor). Å när ja stod där å pillade kunde ja inte låta bli å dissikera en av dom gamla blommorna. Å vad hittade jag där?? Jo frön så klart tongue.gif .. letade vidare men de va långt från alla som de va fröer i utan ja hittade 4 st efter att ha gtt igen om HELA busken. Å tro mig de va många skrumpna blommor *hihi*.

Så nu undrar jag om dessa frön går at driva upp själv hemma eller om de är lönlöst att ens försöka!? Detta är en gammal fin gul ros som har sått här sedan vi flyttade hit för 8 år sedan. Skulle tro att de är en av våra gamla hederliga sorter då den är så där tätt taggig. Ska se om ja kan hitta någon bild så kanske nån kan tala om för mig vad de är för sort!?

hoppas någon är bra på sånt här å har lust å ge mig lite bra tips smile.gif.

tack på förhand

(inser att denna tråden kan ha hamnat lite fel nu så här i efterhand så någon som har hand om detta får gärna flytta den rätt i så fall)
CillaM
Jag har både samlat rosfrö och köpt rosfrö och drivit upp en hel del rosor de senaste 3 åren, med framgång. Äppelros, glansros, japansk klätterros och vresros. Just nu står 10-12 krukor i växthuset och i dessa är det kraftigt fina, nygrodda rosor. Äppelrosorna och glansrosorna gror också och ser ut att bli lika fina plantor som förra "skörden". Dock har jag sått mina rosfröer på sensommaren/hösten och sedan låtit stå utomhus hela vintern och detta verkar vara en del i sådden. Det tar tid innan de gror och behöver kölden som vintern ger.
Eva 33c
Visst kan man så rosfrö, och de behöver för det mesta en vinter ute i kruka/jord innan de gror. De rena arterna (nyponros, äppelros daggros mfl) är ganska fröäkta, dvs plantorna blir samma sorts ros som man tog dem ifrån. Men annars kan avkomman bli lite hur som helst eftersom de flesta trädgårdsrosor är hybrider av många arter och bär många olika anlag i sina gener. Som regel förökas ju rosor med sticklingar för att få den sort man vill ha.
Men jag undrar lite över att du hittat frö bland vissna blommor, rosornas frön utvecklas i nypon. Utan nypon inga frön. Och långtifrån alla rosor utveckar nypon överhuvudtaget. Men det var kanske nypon du hittade. De kan ju vara både små och stor och i olika former och färger.
Lycka till med din frösådd, det är roligt att så frön till buskar.
Christer i Falköping
Vissa rosfröer kan ta två vintrar på sig innan de gror.
Christer.
linda84
hm... ja de kan nog ha varit nypon ... det var mest i största allmänhet skrumpna klumpar ;P. Men dom som jag hittade fröer i såg annorlunda ut jämfört med dom som inte fanns några frön i så de kan nog ha varit nypon på dom men inte på några av dom andrakanske .. det va väldigt svårt att se vad det var för något tongue.gif. Skulle dock tro att detta inte är någon förädlad sort det verkar vara nån *original* variant. Om man nu kan säga så biggrin.gif.

Då ska ja spara mina frön till senare i sommar å så dom då ist tror jag så dom får en vinter på sig i kruka. sen får vi väl se hur långt mitt tålamod räcker *hihi*

Några bra tips med typ av kruka, jord osv? nåt spec man ska tänka på? Placering kanske?

KURT
Sådder som man skall ha stående länge är det bättre att gräva ner krukan, då håller den sig i alla fall lite fuktig (om det oglaserad lerkruka) även om man glömmer bort den någon månad. De har ju trots allt fått en vinter ute, så jag skulle nog chansa och så dem med en gång.
linda84
tack för tipsen. Jag provar nog å så dom på en gång. sen får ja väl ha ett tålamod utöver mitt vanliga när ja går där å väntar på dom, hihi.

annars får ja väl hoppas jakan plocka några nya nästa år oxå wink.gif.

får se om de kommer bilder på rosen så småningom så ni kanske kan hjälpa mig med identifiering eller så smile.gif

tack så länge iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon