Full version: Växthusbygge
e_sedell
Jag har ett växthus på ca 8 kvadrat nu. Det är gjort helt i trä så när som på plast och spik. Jag hade tänkt att bygga ut det till det dubbla och på en gång få det lite högre. Det står i slutet på en slänt med en höjdskilnad på ca 1-140. Jag har inte mätt någonting än. Jag funderar lite på hur jag ska göra. Huset kommer ju näst intill bli kvadratiskt. Det får gärna vara uppdelat i två höjd sektioner innuti, med en lite trapp emellan. Hur ska jag bygga skälva huset då? Snetak måste det ju vara och det blir väldigt högt om jag ska ha det i bara en sektion ^, men två ^^då måste jag ju värma upp det för att inte snön ska knäcka det när den sammlas i mellan.... Ett tak som lutar åt fyra håll skulle bli fint, men då har vi det där med höjden igen. Men det kanske inte är så stort problem. Jag vill ju hellst ha så gämn höjd som går i hela huset.... Uppvärmningen på våren blir också ett problem när det är högt. Ett tält innuti skulle avhjälpa detta. Var köper jag sådant?
Ingrid på Västkusten
Kan man få en bild elelr skiss?

Beskrivningar är lite svårt ibland.....vi skall ju göra ett hembygge i sluttnignstomt, men jag ahr bestäömt mig för att jag vill ha ett på sten/tegelmur istället , som man gör i England - elelr typ melonhuset på Fredriksdal fast ovan jord istället. Med en mur så kan man rätta till alla nedheter med slänten åsså kan man ändå få tag i standardmått med allting annat runtikring.

Hälsar ingrid
e_sedell
Jag ska försöka få till en skiss i paint, fasst jag är usel på detta.

Om man gör en hög tegelmur så måste man ju nästan höja upp odlingsbädden så att växterna slipper växa 1 m i mörker. Till viss del går det nog att fylla ut så det blir hyfsat gämt. Men två nivåer är jag inställd på. Förmodligen blir även det här ett hemma bygge.
Ingrid på Västkusten
Jamen - det är ju där Du har Dina sandbäddar / förökningsbäddar - självklart!!

:-))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon