Full version: Rocoto - hur stark
Eva St
Undrar hur stark Rocoton är. Har denna perenna chili för första gången i år och den ger massor men jag har inte förrän nu fått några mogna därför undrar jag så att jag inte sätter eld på matstrupen.
Eva St
Ingrid på Västkusten
Jag tycker dne är ljuvlig :-D
ganska stark ;-))

Hälsar Ingrid ( det här med styrka är så svårt att beskriva!!)
Eva St
Låter ju jättebra
Eva St
Ingrid på Västkusten
Ja det gjorde det va *skratt*
men faktum är att dne har en enormt köttig tjockväggig frukt med mkt GOD smak i även styrka förstås....

Hälsar Ingrid
Eva St
Tack Ingrid låter som det är dags att skörda den första snart
Eva St
habanero
Rocoton kallas också 'gringo killer' :-) Så var försiktig. Den skiljer sig väsentligt från annan chili, och uppfattas många gånger som hetare. Jag gissar att det beror på just tjockleken på köttet.

Den är helt fantastisk!

Hälsningar
Mats
anemona
I oktobernumret av Allt om Trädgård går det att läsa om styrkan i Chilli:sar.

Styrkan i chilifrukter sitter inte i kärnorna utan styrkan hittar man i ett ämne som heter capsaicin (ett slags nervgift och en olja (= det funkar inte att släcka törsten med vatten)) som finns i mellanväggar och fröfäste.

Styrkan mäts i scoville - ett mått för hur mycket capsaicinet måste spädas för att inte vara starkt.

Starkast är Habanero med en styrka på 300 000 scoville. ohmy.gif
Tabasco - 50 000 scoville.
Cayenne - 35 000 scoville.
Jalapeno - 5000 scoville.
Paprika - 0 scoville.

Hur många scoville Rocoton är på vet jag inte.......
Ingrid på Västkusten
Scoville är ju lite föråldrat nu fastän en populär skala numera mäts capsaicinkoncentrationen med kromatograf, resultat kan köpas av bl a www.reimerseeds.com

Hälsar ingrid
habanero
Hej!

Rocoton är på ca. 50000 Scoville.

Är det någon här som handlat från Reimer Seeds? Har hört från flera håll att det är lite si och så med grobarheten på deras fröer.

Hälsningar
Mats
Eva St
Tack för svaren då vet jag att jag ska ta det lite varligt om den är så stark.
Mina fröer till Rocoton köpte jag av "Tomat Åke" och där var det då inget fel på grobarheten har tre rejäla krukor med flera stora plantor i varje. De är ju lite grönsvarta i frukterna är de färdiga då????
Eva St
Ingrid på Västkusten
Nej - de skall vara röda. Plantorna är bäst år 2 och framåt - då de startar ge frukt mkt mkt tidigare än nu,

Hälsar Ingrid
habanero
Det finns även sorter som kan bli bruna och gul/orange. Vanligaste namnet är då canario.

Vänta lite med skörden, så de blir mogna. De blir bättre då-

Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon