Irene_L
Igår var jag ute och höll på att omskolade lite fröplantor. Jag hämtade jord från en stor säck som låg på marken. Den har legad öppen några dagar. Jag tog jorden med en planteringsspade till en mindre hink eftersom jag inte orkar lyfta en tung jordsäck. Jag gick flera gånger och fyllde på hinken. Den sista gången fick jag riktigt ta in handen för att få ur jorden ur påsen och vet ni vad som hoppade fram då..................en padda!!!!! Åhhh så rädd jag blev!!! Jag skrek högt. Jag är ju inte rädd för paddor men just när det händer så där plötsligt....där jag inte räknat med det...då reagerar jag väldigt. Jag hoppade en meter.....hihi.[attachment=33995:padda.JPG]
Ojoj vad paddan blåste upp sig när jag försökte få honom ur påsen. Sen kröp han bara tillbaks in i påsen. Jag fick klippa bort ena sidan på påsen så att jag kunde hjälpa honom att komma ur. Till slut lyckades jag få ur honom och han hoppade undan.
[attachment=33994:paddaute.JPG]
Ahhhhhh friheten hägrar!!!!!

Oj vad glad jag var att det inte var en orm. Nu kommer jag allt kolla jordsäckarna ordentligt innan jag sticker ner spaden och tar jord!!!

Så tänk på det ....man kan aldrig veta vad som finns ute i en öppnad jordsäck!!!!

tepa
Oj, Irene. Rädd hade jag också blivit ? En gång när jag hade en kasse med några läsk på kylning i vattnet vid sommarstället, och skulle ta upp kassen, så ringlade en HUGGORM ut i vattnet !

Hälsn Tepa
Chamomille
-fear-.gif Ja, jag öppnade en säck jord nån gång och grävde i. Där låg en orm. Gissa om jag flög långt wacko.gif Så man ska nog inte peta i säckar som har varit öppna en stund. En annan säck jag petade i var det ett myrbo i. Och jag fick hela händerna fulla med myror -fear-.gif

Edit: Hatar småkryp.
Sussie F-Flower
Åh Herregud!!! w00t.gif Förstår allas förskräckelse!!!
laugh.gif Måste ju få skratta lite i alla fall... shy.gif för man kan ju liksom se det hela framför sig... och då blir det ju lite roligt också... laugh.gif blush.gif

Jag skulle nog få hjärtstillestånd om något sånt skulle hända mig... ohmy.gif blink.gif wacko.gif
Har aldrig ens tänkt tanken att någonting skulle krypa in i säcken...
Jag brukar alltid sätta en sån där stor påsklämma på mina öppnade säckar men håller man på några dagar i sträck så kan det ju hända att säcken får stå öppen någonstans i trädgården...

Ska absolut kolla hädanefter! yes.gif
4:an
Jag förstår att du blev rädd....själv blev jag skrämd ordentligt en gång då jag skulle rensa ut en stor hög med ormbunkar och tänker innan att bli nu inte överraskad om det bor en igelkott i den....men, men upp flög en stor fasanhanne mitt framför ansiktet på mig...jag lovar jag har aldrig hoppat så snabbt bakåt någon gång tidigare....! giggle.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 29-04-2009, 08:08) *
-fear-.gif Ja, jag öppnade en säck jord nån gång och grävde i. Där låg en orm. Gissa om jag flög långt wacko.gif Så man ska nog inte peta i säckar som har varit öppna en stund. En annan säck jag petade i var det ett myrbo i. Och jag fick hela händerna fulla med myror -fear-.gif

Edit: Hatar småkryp.

Å fy sjutton -fear-.gif
Alba
Vilken obehaglig överraskning. Jag hade säkert väckt hela kvarteret om det hänt mig.
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 29-04-2009, 08:51) *
Å fy sjutton -fear-.gif

Det kan man säga (skriva). Burr.

CITAT (Alba @ 29-04-2009, 10:02) *
Vilken obehaglig överraskning. Jag hade säkert väckt hela kvarteret om det hänt mig.

Hela kvarteret rotfl.gif a0a.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 29-04-2009, 08:48) *
Åh Herregud!!! w00t.gif Förstår allas förskräckelse!!!
laugh.gif Måste ju få skratta lite i alla fall... shy.gif för man kan ju liksom se det hela framför sig... och då blir det ju lite roligt också... laugh.gif blush.gif

Jag skulle nog få hjärtstillestånd om något sånt skulle hända mig... ohmy.gif blink.gif wacko.gif
Har aldrig ens tänkt tanken att någonting skulle krypa in i säcken...
Jag brukar alltid sätta en sån där stor påsklämma på mina öppnade säckar men håller man på några dagar i sträck så kan det ju hända att säcken får stå öppen någonstans i trädgården...

Ska absolut kolla hädanefter! yes.gif

Skratta på du. Det är ju lustigt i efterhand smile.gif
KURT
Jag har hittat en igelkott i en påse med jord, och den hade gödslat jorden också!
Fågelvägen
Fina bilder, Irene L! Stackars paddan! Den som hade hittat så fin fuktig jord att gömma sig i. Hoppas den hittar något annat ställe med mjuk jord i din trädgård. Paddorna backar in när de gömmer sig, har jag sett. Paddor är mycket lokala, flyttar ogärna och kan bli upp till 13 år gamla - det visste du säkert. Så det där var DIN padda. wub.gif
Irene_L
Ja jag tror också att det är min alldeles egna padda! Det var inte första gången den skrämde mig. Det gjorde den också för några veckor sen när jag skulle ta bort lite gamla löv med händerna giggle.gif
netaave
Ja jordsäckar är tunga med eller utan överaskningar i wink.gif
Jag har en stor back som står under bänken på vår altanutbyggnad, den rymmer ganska precis en säck jord där gör jag ordning så jag alltid har jord så här års, blandar 1 del kogödsel o 2 delar matjord, sen har vi ett tungt lock av ek på den så inte ens en myra kommer i där biggrin.gif
Har även dragir upp vatten där nu på enklast tänkbara sätt, men skönt ha vatten där uppe o slippa släpa tunga kannor över halva trädgården och upp i trappen.
Drog bara en slang från utkastaren på väggen, har ett flervägsuttag där så vi kan använda det också + ha 2 slangar kopplade på en gång. Gubben hittade en kran på skroten så en slangbit på den som går ner i kannorna, funkar så bra.
Myosotis
Jag hade också blivit rädd fast jag älskar paddor. Min stackars granne däremot har paddskräck, och just i hennes källare är det alltid paddor. Jag har försökt att hjälpa henne bli av med dem, men de kommer bara tillbaka hela tiden. En gång fångade jag in en särskilt stor som hon tyckte var hemsk och tog med mig hem (1km - den gick nog inte tillbaka?). Det måste ha sett rätt kul ut, jag hade en svart katt som gärna följde med när man var ute, min tama råka som jag hade på den tiden fick följa med på cykelstyret och så en padda i en papplåda på pakethållaren... kände mig som en häxa... laugh.gif

CITAT (4:an @ 29-04-2009, 08:48) *
...upp flög en stor fasanhanne mitt framför ansiktet på mig...jag lovar jag har aldrig hoppat så snabbt bakåt någon gång tidigare....!

Fasaner är nog det värsta som finns, man får verkligen hjärtstillestånd om man stöter dem i en majsåker eller nåt. Först bullret av vingar, man fattar ingenting, och sen när den är på huvudhöjd kommer skriket. -fear-.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 29-04-2009, 12:40) *
En gång fångade jag in en särskilt stor som hon tyckte var hemsk och tog med mig hem (1km - den gick nog inte tillbaka?). Det måste ha sett rätt kul ut, jag hade en svart katt som gärna följde med när man var ute, min tama råka som jag hade på den tiden fick följa med på cykelstyret och så en padda i en papplåda på pakethållaren... kände mig som en häxa... laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Det skulle jag ha vilja sett a0a.gif

Edit: Majsåker? Här går de och struttar i vår trädgård. Fasanerna alltså.
fvd
Var glad för paddorna de äter sniglar.
Rebecca
Man borde kunna anmäla inlägg för uppenbar reklam thumbdown.gif
polecat
Jag hade också blivit livrädd, men vilken tur att paddan inte blev skadad av spaden.
Anma
Reklam borttaget.

Mod

CITAT (Rebecca @ 10-01-2013, 17:42) *
Man borde kunna anmäla inlägg för uppenbar reklam thumbdown.gif

Du kan PMa någon moderator (jag, hattsutgan eller huggorm) så fixar vi det. Nu är det fixat i det här fallet tack vare PM.

Ha en bra kväll!

Mod
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon