Peach
Jag brukar göra moussaka och nu när jag stod och stekte tyckte jag att äggplantan såg ganska grön ut istället för vit som den brukar vara. Såjag smakade på en av dom skivor jag stekt och usch vad bitter den va! Nu vet jag inte om jag ska fortsätta med min moussaka, jag har stekt ungefär hälften av skivorna. Och jag vill ju inte görafärdigt den om det smakar "päckel" om alltihp sen. Jag har aldrig varit med om att en tillagad äggplanta smakar bittert så. Jag brukar inte heller smaka på skivorna när jag steker dom, reagerade bara på att det såg så grönt ut. En bitter gurka har jag råkat ut för. Läste nånstans att omogen aubergine innehåller solanin, stämmer det? Jag har gått restaurangutbildning och har då aldrig fått lärt mig det om just aubergine.
KURT
Den är bitter rå (man skall inte äta den rå), men det mesta brukar försvinna när man tillagar den. Annars är det bättre om man kan salta skivorna och låta vätskan rinna bort innan man steker dem, då får man också bort mera av den bittra smaken.
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland blir auberginer beska, alla gröna potatisväxtfrukter innehåller solanin i mer eller mindre former men är frukten bara lite grön och det mesta är vitt är det ingen fara. Bitterheten är orsaken till varför det ofta står i recepten att man ska salta på skivorna och låta dem ligga någon timme och sedan torka bort vattnet från skivorna ofta minskar då även ev. bitterhet.
kollonikompis
Får jag fråga, jag är lite sugen på dessa växter men jag har inte sett några fröer i snabbköpet på succini med mera. Inte heller på plantskolan.

Var ska jag leta och vad ska jag leta efter!?

Jag tänker på succini, aubergin, squash...

Sen en annan fråga, jag har fått för mig att de ska stå lite skuggigt. Räcker det med ett litet plank...? Jag har två blanka lotter utan några växter på.

Det slår mig nu, dessa växter kanske trivs i skuggan av rabarber??
Åsa, mälardalen zon 2
Aubergine är för sent att börja så (bör sås runt feb) men annars brukar det finnas fröer på ställen med bra utbud av fröer själv shoppar jag dock på postorder/nätbutik hos Runåbergs men man kan ju även shoppa hos ex. Impecta. (I en välsorterad trädgfårdsbutik kan man ibland få tag på plantor av aubergine nu på våren.)

Squash och Zucchini är i stort sett samma sak. Men den är lagom att så i början-mitten av maj så där är du inte för sent ute. Runåbergs har ett mycket bra utbud. Men annars brukar det finnas squashfröer i de flesta fröställ i trädgårdsbutikerna (fast det kan ju ha börjat ta slut såhär sent på fröhandlarsäsongen)

Sommarsquash (den som butikerna kallar Zucchini) växer som i buskform och frukterna äts unga, Vintersquash växer mera som pumpa i rankor och frukterna ska mogna länge på plantan ända till långt in på hösten.

Alla dessa växter vill ha massor av sol ej skugga. (tänk på att squash är en hungrig gröda som vill ha en hel del gödning under säsongen.

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

Sommarsquash

kollonikompis
Oj vilka läckra bilder!! Jag inser min egen begränsning och kan konstatera att det för mig finns ett odefinierat men väl tilltaget mellanrum mellan kompetens och ambition...

Jag bor vid norra Vätterns strand och på dessa breddgrader har det varit tjäle i marken i februari... Fast det kan jag inte verifiera då jag tog mig ann lotten senare in på året.

Du har sån väv där också, ser jag! Ja, det är mycket att tänka på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon