|
Full version: Ägarlägenheter
Solstorm
01-05-2009, 08:28
CITAT (herkules @ 01-05-2009, 09:19)  just därför tycker jag att det bara ska finnas allmännyttiga lägenheter som inte behöver generera någon vinst, då får vi ett boende som kostar vad det ska kosta. nya bostadsbyggen ska bekostas med skattemedel. tänk så enkelt allt skulle kunna vara. Vi hade ju allmännyttan, den är väl på väg bort. Tror att väldigt mycket av allmännyttans lägenheter såldes ut som bostadsrätter. Visst är det alldeles galet. Och i detta fallet så är väl de olika politiska partierna precis lika goda kålsupare, med andra ord så är det precis som vanligt.
Huggorm
01-05-2009, 08:29
CITAT (herkules @ 01-05-2009, 09:19)  just därför tycker jag att det bara ska finnas allmännyttiga lägenheter som inte behöver generera någon vinst, då får vi ett boende som kostar vad det ska kosta. nya bostadsbyggen ska bekostas med skattemedel. tänk så enkelt allt skulle kunna vara. Det handlar inte bara om att inte generera vinst. Det handlar om att inte generera förlust. Jo det är enkelt - för alla utom den som skall betala. Skall vi ändå subventionera boende för vissa personer kan väll staten lika gärna betala delar av insatserna till en bostadsrätt? Till exempel kan man ju tänka sig att alla som inte har ett jobb får 100 000kr i bidrag att lägga på ett bostadsköp, det skulle väll bli bra?
problemet med stadstöd till nybyggnation är ju att dessa bidrag har då gått till kommunala bostäder, men äver till privata bostäder och gett privata familjer oerhört mkt pengar på sikt. Den mest kända är familjen Lundberg, där fadern byggde hyreslägenheter i Östergötland o till slut blev så rik att han kunde köpa Östgötabanken. Hade han inte fått bidrag för sina hyreslägenheter hade hans son inte bott i Djursholm idag. Detta system ville man komma bort ifrån.
Anki på Öland
01-05-2009, 08:43
CITAT (herkules @ 01-05-2009, 09:19)  just därför tycker jag att det bara ska finnas allmännyttiga lägenheter som inte behöver generera någon vinst, då får vi ett boende som kostar vad det ska kosta. nya bostadsbyggen ska bekostas med skattemedel. tänk så enkelt allt skulle kunna vara. Du kan väl inte mena att det finns lägenheter i den s.k. allmännyttan som kostar "vad det ska kosta" - antar att du menar dom 1000:-/rum du skrev om förut. Var finns dom?? Knappast i eller inom pendlingsavstånd till storstäderna. Knappast ens i Sverige alls??? T.o.m. i min lilla byhåla kostar kommunens bostadsbolags lägenheter det dubbla. Anki
herkules
01-05-2009, 10:06
CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2009, 09:43)  Du kan väl inte mena att det finns lägenheter i den s.k. allmännyttan som kostar "vad det ska kosta" - antar att du menar dom 1000:-/rum du skrev om förut. Var finns dom?? Knappast i eller inom pendlingsavstånd till storstäderna. Knappast ens i Sverige alls??? T.o.m. i min lilla byhåla kostar kommunens bostadsbolags lägenheter det dubbla. Anki nä dom lägenheterna finns inte, jag TYCKER att ca 1000 kr/rum och månad är skäligt, jag skrev inte att det ÄR så. det är ju det som är så fel, de som bor i hyresrätter i dag betalar för något de inte får och då oftast ner i någon privatpersons ficka. de kan väl skaffa sig ett jobb istället för att sko sig på att människor måste bo? CITAT (Huggorm @ 01-05-2009, 09:29)  Det handlar inte bara om att inte generera vinst. Det handlar om att inte generera förlust. Jo det är enkelt - för alla utom den som skall betala. Skall vi ändå subventionera boende för vissa personer kan väll staten lika gärna betala delar av insatserna till en bostadsrätt? Till exempel kan man ju tänka sig att alla som inte har ett jobb får 100 000kr i bidrag att lägga på ett bostadsköp, det skulle väll bli bra? nepp, anser man sig ha råd att köpa sin bostad får man stå för det själv. att hålla ett hus i bra skick med tillhörande personal och tjänster funkar alldeles utmärkt med de hyror som betalas in, det behöver inte gå med förlust om man är noggrann och inte dumsnål.
Danne031
01-05-2009, 10:10
CITAT (Gita @ 30-04-2009, 21:06)  Jag förstår faktiskt inte alls ditt resonemang, alla har väl för sjutton inte råd att bo i villa heller. Skall då den boendeformen inte få finnas? Vad är den ideologiska skillnaden mellan att äga sin villa och att äga sin lägenhet? Självklart skall det finnas ett alternativ för den som av olika skäl vill bo i lägenhet, men samtidigt vill äga sin bostad.Precis på samma sätt skall det naturligtvis finnas alternativ för den som vill hyra sin bostad. Bostadsrätten är ju någon slags mellanform mellan eget ägande och hyresrätt som jag personligen inte riktigt förstår fördelarna med. Gita Du övertolkade mig lite, eller, jag formulerade mig lite vagt. Jag menar naturligtvis inte att man ska skrota villor och radhus utan att när man talar om lägenheter så är den enda vettiga formen som Sverige behöver, hyresrätt. Det galna är ju såklart att det inte finns några pengar att göra i hyresrätter för byggare, så därför blir det mest bostadsrätter. Hetsandet på ombilding av hyresrätte t.ex. tycker jag är vansinning, snacka om att öka på bostadsbristen. Det var ett jäkla hetsande för att få våra lägenheter ombildade sista dryga året jag bodde där också, vissa eldsjälar som bara ser till sig själva och inte kan förstå hur det är dåligt för bostadsmarknaden. Nej usch och fy för färre hyresrätter säger jag.
Huggorm
01-05-2009, 10:18
CITAT (Danne031 @ 01-05-2009, 11:10)  Du övertolkade mig lite, eller, jag formulerade mig lite vagt. Jag menar naturligtvis inte att man ska skrota villor och radhus utan att när man talar om lägenheter så är den enda vettiga formen som Sverige behöver, hyresrätt.
Det galna är ju såklart att det inte finns några pengar att göra i hyresrätter för byggare, så därför blir det mest bostadsrätter. Hetsandet på ombilding av hyresrätte t.ex. tycker jag är vansinning, snacka om att öka på bostadsbristen. Det var ett jäkla hetsande för att få våra lägenheter ombildade sista dryga året jag bodde där också, vissa eldsjälar som bara ser till sig själva och inte kan förstå hur det är dåligt för bostadsmarknaden. Nej usch och fy för färre hyresrätter säger jag. Men det blir ju inte färre bostäder för att hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. Samma antal lägenheter finns ju kvar. Sedan får man komma ihåg att priset på bostadsrätter sjunker i förhållande till antalet. Desto fler i förhållande till köpare, desto lägre kommer ju priset bli. Hyresrätter är dumt av ytterligare en anledning - när du flyttar får du inte en krona tillbaka. Har du köpt din bostad får du större delen av pengarna tillbaka, då har man betalt till sig själv varje månad. Hyresrätter är nästan unikt för Sverige och ovanligt i resten av världen - hur kan det komma sig?
Danne031
01-05-2009, 10:22
CITAT (Huggorm @ 01-05-2009, 11:18)  Men det blir ju inte färre bostäder för att hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. Samma antal lägenheter finns ju kvar. Sedan får man komma ihåg att priset på bostadsrätter sjunker i förhållande till antalet. Desto fler i förhållande till köpare, desto lägre kommer ju priset bli.
Hyresrätter är dumt av ytterligare en anledning - när du flyttar får du inte en krona tillbaka. Har du köpt din bostad får du större delen av pengarna tillbaka, då har man betalt till sig själv varje månad.
Hyresrätter är nästan unikt för Sverige och ovanligt i resten av världen - hur kan det komma sig? Nej det blir ju inte färre lägenheter, men det minska utbudet för de som inte har möjlighet att låna 6-7 siffrigt till bostad. De som behöver och absolut vill ha just hyresrätt, de minskar ju inte heller, men deras utbud gör det. Den ekvationen går inte ihop.
Anki på Öland
01-05-2009, 10:30
CITAT (herkules @ 01-05-2009, 11:06)  nä dom lägenheterna finns inte, jag TYCKER att ca 1000 kr/rum och månad är skäligt, jag skrev inte att det ÄR så. det är ju det som är så fel, de som bor i hyresrätter i dag betalar för något de inte får och då oftast ner i någon privatpersons ficka. de kan väl skaffa sig ett jobb istället för att sko sig på att människor måste bo?.............. Men det är väl tur att dom finns! Annars fanns det ju ännu färre lägenheter att hyra. Du verkar sväva rätt högt uppe i det blå och önskar världen vore perfekt......... men det är den ju faktiskt inte. Dom allra flesta av mina vänner och bekanta bor i hyrelslägenhet och dom flesta i Stockholmstrakten och tror inte någon bor hos privatvärd utan där är det allt den s.k. allmännyttan som skor sig på att folk måste bo. Anki
herkules
01-05-2009, 10:45
CITAT (Solstorm @ 01-05-2009, 09:28)  Vi hade ju allmännyttan, den är väl på väg bort. Tror att väldigt mycket av allmännyttans lägenheter såldes ut som bostadsrätter. Visst är det alldeles galet. Och i detta fallet så är väl de olika politiska partierna precis lika goda kålsupare, med andra ord så är det precis som vanligt. allmännyttan säljs ut för att regeringen säjer att så ska det vara, folk känner sig tvingade att köpa (de som kan och får lån) för de vill inte hyra av sina grannar, vilket säger sig självt då det oftast slutar med tjafs, de som köper vill ju att så många som möjligt ska köpa då det sänker lånen. det bildas en styrelse (ofta av folk som har sina kommunala kontrakt men ej bor i sin lägenhet) och de vill köpa för att så fort som möjligt sälja och tjäna pengar. jäkla trams, en liten 3:a i sthlms innerstad som kostat 5000kr/mån att hyra ska helt plötsligt kosta 11 000 kr/mån (med lån) och så "äger" man något som ska betinga ett värde till 1,5-2,0 miljoner kronor. till vilken nytta? förra resan med en borgerlig regering såldes en herrejösses massa % av allmännyttan ut, nu ska resten bort. puckon! och visst är det precis som vanligt, tröttsamt för vanligt folk bara.  CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2009, 11:30)  Men det är väl tur att dom finns! Annars fanns det ju ännu färre lägenheter att hyra. Du verkar sväva rätt högt uppe i det blå och önskar världen vore perfekt......... men det är den ju faktiskt inte. Dom allra flesta av mina vänner och bekanta bor i hyrelslägenhet och dom flesta i Stockholmstrakten och tror inte någon bor hos privatvärd utan där är det allt den s.k. allmännyttan som skor sig på att folk måste bo. Anki jag svävar ingenstans - jag skriver bara hur jag tycker att det ska vara, jag är jävligt medveten om hur det är. det finns fler privata värdar i sthlmsområdet nu efter förra utförsäljningen av allmännyttan, jag har dubbelt boende, hos en kommunal värd och hos en privatvärd, min privatvärd köpte av kommunen, det märks att någon vill tjäna pengar på de lägenheterna i dag. allmännyttan skor sig inte - det får de inte, de ska inte gå med vinst.
CITAT (Huggorm @ 01-05-2009, 11:18)  Hyresrätter är nästan unikt för Sverige och ovanligt i resten av världen - hur kan det komma sig? Finns gott om hyresrätter ute i världen motsvarigheten till våran allmännytta finns det oxå på många olika ställen och det finns konstiga regleringar av hyror lite varstans. Så vi är nog inte unika
Anki på Öland
01-05-2009, 11:37
CITAT (herkules @ 01-05-2009, 11:45)  ............... allmännyttan skor sig inte - det får de inte, de ska inte gå med vinst. ....men det vet väl alla vad man kan göra med överskottspengar så dom inte blir vinst....... det lär inte vara något större problem. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2009, 12:37)  ....men det vet väl alla vad man kan göra med överskottspengar så dom inte blir vinst....... det lär inte vara något större problem. Anki Och vet man inte så kan man alltid fråga VLW: Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-05-2009, 16:48
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2009, 15:25)  Det stämmer inte alls att alla vill bo i innerstan åtminstone inte i Sthlm. Många vill faktiskt gärna bo i ytterområdena men finns inga bostäder där heller så det där är bara påhitt. Människor ska inte vara tvingade till att köpa sitt boende och ha det som enda utväg. Dessutom skulle de flesta unga behöva bo kvar hemma hos mamma tills dom blev 35-40 innan dom fick råd att köpa en lägenhet. Vad menar du med lever upp alla sina pengar? Tror du att vanliga Svensson får så mycket över efter att vanliga levnadsomkostnader betalats? Förbaskat trist med människor som säger som du att "så fick minsann jag göra" eller "så gjorde jag så då kan andra det också". Stinatan jag fick jobba och slita för mitt boende. Och här i göteborg gnällde alla studenter och ungdomar att det inte finns bostäde ri innerstan. Men det fanns i ytterområden... men nej det dkall dom inte ha. För dom skall vara nära alla pubar och cafféer. Och alla pensinärer som bor utanför centrumet, som knappt kan ta sig till bussen, ja dom får gärna bo utanför. Jag prioritierer mitt boende och det måste jag betalar för. Varför skall jag betalar för andra som pritoriterar annat före boendet? Förstår inte det. Skall ja betalar för att andra prioriterar krogen före boendet? Nej tack Elisabeth
*Stintan*
01-05-2009, 18:12
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-05-2009, 17:48)  Stinatan jag fick jobba och slita för mitt boende.
Och här i göteborg gnällde alla studenter och ungdomar att det inte finns bostäde ri innerstan. Men det fanns i ytterområden... men nej det dkall dom inte ha. För dom skall vara nära alla pubar och cafféer.
Och alla pensinärer som bor utanför centrumet, som knappt kan ta sig till bussen, ja dom får gärna bo utanför.
Jag prioritierer mitt boende och det måste jag betalar för. Varför skall jag betalar för andra som pritoriterar annat före boendet? Förstår inte det. Skall ja betalar för att andra prioriterar krogen före boendet? Nej tack
Elisabeth Va pratar du för strunt? Vem har inte slitit för sitt boende? För många är det ett slit bara att få slantarna att räcka till det allra nödvändigaste. I Sthlm är det få ungdomar och studenter förunnat att kunna bo i innerstan om dom inte möjligtvis har föräldrar som köpt en lägenhet åt dom, bor i en studentbostad eller kanske ett uthyrningsrum. Ungdomar som är födda och uppväxta i Sthlms-området är nog glada om dom kan hitta och ha råd att bo i en andrahandslägenhet i någon förort. Jag vet inte hur det är i Göteborg men tror faktiskt inte att det ser likadant ut i Göteborg som i Sthlm. Var tycker du att pensionärerna ska bo? Ska man flytta bara för att man blir pensionär eller vad menar du? Jag skulle då rakt inte vilja bo i innerstan. Slår mig för pannan och undrar om du har en aning om hur det är att vara ung, arbetslös eller studerande (=fattig), ensamstående och bostadslös? Eller för den delen fattigpensionär? Vadå betala för andra som prioriterar krogen före boendet. Långt ifrån alla är roade av att gå på krogen eller springa på caféer men kan inte prioritera något mer än sitt boende ändå. Hur mycket jag än prioriterade skulle jag själv aldrig ha råd att köpa ett boende, jo möjligtvis en billig gammal begagnad husvagn men då kostar en uppställningsplats lika mycket som en mindre lägenhet per månad.
netaave
01-05-2009, 18:46
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2009, 00:37)  Till Netaave: Det du tror kommer att bli är ju detsamma som redan finns dvs markbostäder eller radhus. Då är det inte lägenheter eftersom lägenheter är belägna i flerfamiljshus. Hur du än vrider och vänder så kommer det finnas ytor som på något sätt kommer att vara samägda och som måste skötas och samordnas på något sätt. Det är lägenheter o flerfamiljshus behöver inte vara på höjden CITAT (Anma @ 30-04-2009, 00:56)  Hur skulle det fungera menar du? Om fasaden ska åtgärdas så målar var och en sin bit?? Det fungerar ju inte, säger sig självt. Svärmor bor i äganderadhus. Där har de en samfällighet där avgiften är 1500:-/mån. Sophantering, värme mfl gemensamma utgifter betalas med dessa pengar. Samt en slags underhållsfond där fasadrenoveringar med mera finanseras ifrån. Mao ungefär som en bostadrätt med skillnaden att var och en äger sitt radhus och får göra precis som man vill inom hemmets väggar, som i villa.
Ägandelägenheter i flerfamiljshus är väldigt vanliga i finland, fungerar som svärmors radhusägande med en samfällighetsavgift till gemensamma kostnader.
Själv är jag för att ägandelägenheter kommer även hit, det är bra med valfrihet. Däremot är jag mot att allmännyttan ombildas till bostadsrätter i den takt som sker idag, i storstäderna med omnejd i synnerhet. Tror jag alldeles säkert det skulle göra, flyttar man dit och vet att det är så så gör det ju så klart det.
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2009, 19:12)  Slår mig för pannan och undrar om du har en aning om hur det är att vara ung, arbetslös eller studerande (=fattig), ensamstående och bostadslös? Ditt inlägg är ju nu inte riktat till mig, men snälla du, unga och fattiga har vi nog nästan alla varit. Mitt första "egna"boende var ett hyresrum. Så småningom har ekonomin blivit allt bättre och därmed också bostäderna. Just därför att ekonomin oftast förändras över tid skall det naturligtvis finnas ett brett utbud av alla sorters boendeformer för att man skall kunna välja just det som passar tyckande och ekonomi. Att alla inte har råd att bo i ägd bostad är inget som helst argument mot den boendeformen. Gita
men, allvarligt talat, jag tycker det är jättebra med ägandelägenheter. Jag skulle kunna tänka om att köpa kanske 4 st, och sen hyra ut dem. Hyresnivån kan jag bestämma själv för jag slipper hålla på med hyresgästföreningen. Jag tror nog att med den rådande situationen kan jag få 8000:- för en tvåa och det dubbla för en fyra. Tror faktiskt att det här kan bli en ganska bra avkastning.
CITAT (Ralf @ 01-05-2009, 19:58)  men, allvarligt talat, jag tycker det är jättebra med ägandelägenheter. Jag skulle kunna tänka om att köpa kanske 4 st, och sen hyra ut dem. Hyresnivån kan jag bestämma själv för jag slipper hålla på med hyresgästföreningen. Jag tror nog att med den rådande situationen kan jag få 8000:- för en tvåa och det dubbla för en fyra. Tror faktiskt att det här kan bli en ganska bra avkastning. Jan Emanuel (riksdagsman s) hyrde ju ut sin övernattningslägenhet för 40 000:-, men det gällde en bostadsrätt och då är det kanske helt OK om jag tolkar denna tråd rätt, det hade ju varit stor skillnad om det varit en lägenhet med äganderätt!!!! Gita
*Stintan*
01-05-2009, 20:50
CITAT (Gita @ 01-05-2009, 19:55)  Ditt inlägg är ju nu inte riktat till mig, men snälla du, unga och fattiga har vi nog nästan alla varit. Mitt första "egna"boende var ett hyresrum. Så småningom har ekonomin blivit allt bättre och därmed också bostäderna. Just därför att ekonomin oftast förändras över tid skall det naturligtvis finnas ett brett utbud av alla sorters boendeformer för att man skall kunna välja just det som passar tyckande och ekonomi. Att alla inte har råd att bo i ägd bostad är inget som helst argument mot den boendeformen. Gita Du behöver knappast tala om för mig att jag också varit ung en gång och jag vill faktiskt påstå att vi hade det lättare då än vad många unga har idag. Framför allt gick det att få jobb men även när jag var ung var det bostadsbrist. Mitt första "egna" boende var en rivningsetta som jag delade med 2 andra. Det har banne mig inte byggts hyreslägenheter i takt med det ökade behovet plus att man också omvandlat en massa hyreslägenheter till bostadsrätter vilket jag tycker är bedrövligt. Eftersom det finns en massa människor som vill tjäna en hacka på andras boende genom att hyra ut i andra hand så haltar bostadsmarknaden. Man kommer att vilja tjäna pengar på dessa ägda lägenheter också och det kommer man att kunna göra därför att det inte finns tillräckligt med vanliga lägenheter. Jag tycker inte att det är rätt att skapa ännu en möjlighet för rika människor att sko sig på mindre bemedlades bekostnad. Bostadspolitiken bygger på rörlighet dvs precis som du säger att människor över tid har behov av och möjlighet till olika boendeformer, men det finns ingen rörlighet att tala om eftersom folk inte lämnar ifrån sig lägenheterna när dom inte behöver dom längre. Hur många sitter inte med en s.k. övernattningslägenhet i stan som dom sen hyr ut? Även om man fick loss en del av dessa lägenheter så räcker det inte på långa vägar. Det är lägenheter för vanliga människor som behövs inte alternativa boenden för dom som redan bor bra i egna hus eller bostadsrätter. För mig finns det helt klart tillräckligt med argument emot men jag förstår att dom inte duger åt dig.
Danne031
01-05-2009, 20:56
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-05-2009, 17:48)  Och här i göteborg gnällde alla studenter och ungdomar att det inte finns bostäde ri innerstan. Men det fanns i ytterområden... men nej det dkall dom inte ha. För dom skall vara nära alla pubar och cafféer.
Elisabeth Nä hördu där vill jag bara rätta dig lite. I Göteborg precis som de flesta studentstäder råder det fruktansvärd brist på studentlägenheter, så pass att man kan hyra ut ett rum i Ale för flera tusen och ha ungdomar i kö att hyra. Ett par tusen studenter brukar varje höst stå som bostadslösa vid terminsstart.
*Stintan*
01-05-2009, 20:56
CITAT (Gita @ 01-05-2009, 21:25)  Jan Emanuel (riksdagsman s) hyrde ju ut sin övernattningslägenhet för 40 000:-, men det gällde en bostadsrätt och då är det kanske helt OK om jag tolkar denna tråd rätt, det hade ju varit stor skillnad om det varit en lägenhet med äganderätt!!!! Gita Har jag missat något? Var står det att det är OK att hyra ut till ockerpriser? Att det förekommer i ganska stor utsträckning vet vi men hur kan någon tycka att det är OK, oavsett vilken typ av bostad det är?
netaave
01-05-2009, 21:25
Förlorarna på ockerhyror är väl bara dom som är dumma nog att skriva på ett sånt kontrakt.
Huggorm
01-05-2009, 22:17
CITAT (Danne031 @ 01-05-2009, 21:56)  Nä hördu där vill jag bara rätta dig lite.
I Göteborg precis som de flesta studentstäder råder det fruktansvärd brist på studentlägenheter, så pass att man kan hyra ut ett rum i Ale för flera tusen och ha ungdomar i kö att hyra. Ett par tusen studenter brukar varje höst stå som bostadslösa vid terminsstart. Det finns fler studieorter än våra tre största städer samt Lund och Uppsala. Man kan plugga det mesta i Trollhättan, Östersund och Växjö också, och där är det inga större problem att få tag på billiga lägenheter. Problemet är som sagt att alla nödvändigtvis skall flytta till de städer där det redan är bostadsbrist
CITAT (netaave @ 01-05-2009, 22:25)  Förlorarna på ockerhyror är väl bara dom som är dumma nog att skriva på ett sånt kontrakt.  ockerhyror betalas om man har att välja på det eller att tälta under en bro, med eller utan barn.  CITAT (Huggorm @ 01-05-2009, 23:17)  Det finns fler studieorter än våra tre största städer samt Lund och Uppsala. Man kan plugga det mesta i Trollhättan, Östersund och Växjö också, och där är det inga större problem att få tag på billiga lägenheter. Problemet är som sagt att alla nödvändigtvis skall flytta till de städer där det redan är bostadsbrist Nu tror jag nog att du svävar iväg lite där. Inte kan du läsa allt på småorter??? Försök att sitta i trollhättan om du tex ska bli polis. Du kan inte bo i växjö och ha en doktorandtjänst på Chalmers heller. Det är ett dj***a pendelavstånd även om lägenheterna är billiga.
Huggorm
01-05-2009, 22:52
CITAT (pejori @ 01-05-2009, 23:47)   ockerhyror betalas om man har att välja på det eller att tälta under en bro, med eller utan barn.  Nu tror jag nog att du svävar iväg lite där. Inte kan du läsa allt på småorter??? Försök att sitta i trollhättan om du tex ska bli polis. Du kan inte bo i växjö och ha en doktorandtjänst på Chalmers heller. Det är ett dj***a pendelavstånd även om lägenheterna är billiga. Dom allra flesta utbildningarna finns på flera orter. Polis är ett specialfall, och doktorandtjänster med. 90% av alla högskolestudenter kan nog välja mellan likvärdiga utbildningar på flera studieorter. När jag skulle plugga till elektronikingenjör till exempel, så hade jag nog ett dussin orter att välja mellan. Valet föll på Skellefteå, och där fick jag boende omgående
CITAT (Huggorm @ 01-05-2009, 23:52)  Dom allra flesta utbildningarna finns på flera orter. Polis är ett specialfall, och doktorandtjänster med. 90% av alla högskolestudenter kan nog välja mellan likvärdiga utbildningar på flera studieorter. När jag skulle plugga till elektronikingenjör till exempel, så hade jag nog ett dussin orter att välja mellan. Valet föll på Skellefteå, och där fick jag boende omgående Så om man nu kommer in på högskola på stororterna, så ska man tacka nej menar du, även om man inte kom in i skellefteå? Och visst kan man flytta dit, även om ens särbo har fast jobb i storstad (Göteborg) och inte kan följa med... Konstigt tankesätt tycker jag...
Huggorm
01-05-2009, 23:02
CITAT (pejori @ 01-05-2009, 23:57)  Så om man nu kommer in på högskola på stororterna, så ska man tacka nej menar du, även om man inte kom in i skellefteå? Och visst kan man flytta dit, även om ens särbo har fast jobb i storstad (Göteborg) och inte kan följa med... Konstigt tankesätt tycker jag...  Det handlar i första hand om alla de landsortsbor som funderar på var de skall börja plugga. Då kan dessa välja att flytta till någon annan ort än de stora studieorterna. Men ofta så är det ju studentlivet och studentkulturen man är ute efter snarare än kunskaper och examen, och då är kanske inte Skövde lika intressant som Chalmers...
andersen
01-05-2009, 23:39
CITAT (Gita @ 01-05-2009, 21:25)  Jan Emanuel (riksdagsman s) hyrde ju ut sin övernattningslägenhet för 40 000:-, men det gällde en bostadsrätt och då är det kanske helt OK om jag tolkar denna tråd rätt, det hade ju varit stor skillnad om det varit en lägenhet med äganderätt!!!! Gita Men nu har du helt fel Jan emanuel har inte hyrt ut någon LGH för 40.000kr! han försökte att göra det men men han fick ingen att hyra till det priset,sedan fick mediea reda på det och då drog han tillbaka sin annons.
netaave
02-05-2009, 01:04
CITAT (pejori @ 01-05-2009, 23:47)  Är man i den situationen betalar man garanterat inga ockerhyror
*Stintan*
02-05-2009, 06:44
CITAT (netaave @ 02-05-2009, 02:04)  Är man i den situationen betalar man garanterat inga ockerhyror  Och det vet du? Vilka tror du det är som betalar ockerhyrorna då?
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2009, 07:44)   Och det vet du? Vilka tror du det är som betalar ockerhyrorna då? Ja inte är det dom som har kapital inte. Dom köper en bostad istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|