Christa
Jag har stressat till mig förstadium till diabetes och har svårt att äta energirik mat. Har ni några tips på grönsaker som innehåller mycket fibrer och lite energi. Jag har också dålig matsmältning så de bör vara någorlunda lättsmälta.

Dock tar jag gärna emot tips även på svårsmälta. Får väl köra dem i råsaftcentrifugen i så fall men det är ju lite mer omständligt.
Sussie F-Flower
CITAT (Christa @ 03-05-2009, 11:50) *
Jag har stressat till mig förstadium till diabetes och har svårt att äta energirik mat. Har ni några tips på grönsaker som innehåller mycket fibrer och lite energi. Jag har också dålig matsmältning så de bör vara någorlunda lättsmälta.

Dock tar jag gärna emot tips även på svårsmälta. Får väl köra dem i råsaftcentrifugen i så fall men det är ju lite mer omständligt.

Aj då! Det lät inget vidare Christa! trostar.gif

Jag tror att jag skulle satsa på broccoli om jag var du. Väldigt låg halt med kolhydrater, fiberrik och god. Det kan man äta nästan varje dag utan att bli less.

Rotselleri tror jag också har lika egenskaper. Gott wub.gif att skära i skivor och steka. Jag brukar äta det istället för potatis ibland...

Sparris så klart! Den har väl nästan noll energi och BARA fibrer!

Savoykål? Blir den för svårsmält? Om du förväller den så kanske det går bra...?

Menar du att du tänkte så själv eller undrar du vad du ska köpa i affären?
GunnellF
Alla ovanjordgrönsaker är bra - när man äter enl lågkolhydratmodellen ska man ju framför allt använda såna grönsaker, eftersom dom innehåller mindre kolhydrater än grönsaker som växer under jord. Lågkolhydratmodellen funkar ju väldigt bra för folk med diabetes.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Rosmarin
Olika sorters kål är bra - mycket fibrer - vit-, röd-, grön-, savoy-... blomkål och broccoli.

Nästan alla grönsaker är bra diabeteskost. Man ska vara försiktig med potatis, gröna ärtor, majs samt bönor (dvs vita bönor, bruna bönor. Bönor av typen haricot verts kan man äta i fri mängd som diabetiker. ) då dessa är kolhydratrika.

Även rotsaker kan du äta som diabetiker. Dessa är dessutom mycket fiberrika. Kör du dem i råsaftcentrifugen så försvinner fibrerna dock så det är nog ingen bra idé i det här sammanhanget. wink.gif
Christa
Tack så mycket för svar. Rotselleri är en favorit som jag redan upptäckt att jag mår extra bra av. Dock mår jag väldigt bra av bönor också. De innehåller ju ganska lite energi i förhållande till fibrer och protein.

Sparris har jag funderat på eftersom de verkar fibrösa. Innehåller de vattenlösliga gelbildande fibrer? Majs behöver jag vara försiktig med men gröna ärter går bra.

Det jag egentligen är ute efter är om det finns någon grönsak som är alldeles extra rik på fibrer.

När jag kör något i råsaftcentrifugen för att tåla det bättre så tar jag vara på både saften och fibrerna och blandar ihop dem igen.
Sussie F-Flower
CITAT (Christa @ 03-05-2009, 20:06) *
Det jag egentligen är ute efter är om det finns någon grönsak som är alldeles extra rik på fibrer.

Men det borde väl vara just sparris...?

En tanke som slog mig var att jag har ju faktiskt lärt mig (för ca 25 år sedan) att man SKA äta sparris om man har råkat svälja något vasst. Benbit eller glasbit eller dylikt...
Sparristrådarna "lindar in" föremålet i magen. Så fiberrika är trådarna.

Annars kanske det finns någon tabell på livsmedelsverkets hemsida ang fiberrika grönsaker.

Ang gelbildningen så har inte sparris dessa egenskaper tror jag. Linfrön och Physalis är bäst på gelbildning gissar jag. Ett tips är att äta de frön som är krossade. Sväller fortare tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon