linda84
Köpte mig i höstas/vintras ett litet torp som stått tomt länge ich på tomten finns 4 stycken odrägligt misshandlade äppelträn. 2 av dom är i så dåligt skick, alldeles urholkade i stammen och mycket döda grenar, i höstas när ja va där å tittade första gången såg jag att ungefär 1/4 del utav grenarna levde och hade blad/frukt så dom tror jag tyvärr att jag måste ta bort.

Men sen är de dom två som återstår, dom har stått helt orörd i åtminstone 17 år vilket gör att dom är mossiga å ser ganska eländiga ut. Dock har dom inte vuxit sig jätte stora utan har fortfarnade en ganska behändig storlek.

Men jag är ny på detta med att beskära träd så ja slängeer ut frågan här å ser om någon kan tipsa å lära mig om hur man på bästa sätt gör att dessa träd blir bra fruktträd och dessutom kanske dom kan se finare ut oxå biggrin.gif. När ska man beskära och även hur hårt törs man beskära dom!?
KURT
Det finns många trådar om beskärning av äppelträd! Det hjälper om man har bilder! Börja med att se till att träden mår så bra som möjligt, öppna upp så att det är öppen jord under träden och inget gräs där (motsvarande kronans storlek), sedan kan du efter hand ta bort alla helt döda grenar.

När det gäller beskärning av gamla träd som inte beskurits på många år så måste det spridas ut under flera år, och det utföres lämpligen under Jul-Sep.

http://www.juniper.se/tradvard/
linda84
tack så mycket... då ska ja nog få fason på dom hoppas jag smile.gif
DavidV
Jag hittade några bra videor på youtube från England om en som klipper sina äppelträd. Börja att kolla från slutet så kanske du får ett sammanhang i det hela.. En annan sak som jag har läst om är att man skall beskära äppelträd under JAS månaderna (Juli, Augusti, September) för att undvika att de skall få någon sjukdom.

Här är länken till videorna:

http://www.youtube.com/user/stephenhayesuk

Lycka till!
//David
Pauline/Sthlm
Hänvisar glatt också till allt som besvarats av "Cilla", och hennes hemsida om beskärning - goda exempel och andra. Nyttigt att se. Dessutom förespråkar hon mindre stympning och mer trädvård än många av de andra läroställena!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon