Regler eller avtal som visas vid registrering eller installation av program är det sällan man läser fastän man borde göra det.
I många forum så finns just detta som ett info längst upp i ämneskategorierna så att man kan uppdatera sig när man inte kommer ihåg hur man ska uppföra sig i ett forum.
Ingemar
09-10-2003, 20:47
Efter mitt senaste inlägg i den här tråden har jag fått en mängd mail och PM, i huvudsak trevliga:-) Jag har fått en hel del förklaringar och synpunkter, dessutom har jag fått tillgång till ett av de sk. anonyma mailen. Jämfört med de mail jag ibland kan få tycker jag inte det här var så farligt även om tonen i det bitvis är lite otrevlig. Adressen det kommer ifrån tillhör ingen registrerad användare i forumet men det hindrar ju ändå inte att det är någon här som använt en annan adress. Via mailadressen och tidpunkten när mailet skickades har jag fått fram ett ip-nummer som jag för närvarande kollar mot senaste veckans aktivitet i forumet. Det innebär att jag kan få fram om det är någon användare här i forumet som skickat mailet, under förutsättning att samma dator och uppkoppling använts i båda fallen. Eftersom det under en vecka i forumet är en hel del aktivitet kommer det här arbetet att ta ytterliggare ett par timmar.
Via ip-numret har jag också fått fram vilken Internetleverantör det tillhör och jag skulle eventuellt kunna skicka dem en förfrågan om vem som använde det när mailet skickades. Men eftersom det inte gäller något allvarligare än ett halvtaskigt mail kommer jag förmodligen inte att få tillgång till uppgifterna den vägen. Det krävs i regel minst en polisanmälan för att dom ska visa lite samarbetsvilja.
Eftersom det ”anonyma mailet” jag fått tillgång till inte är speciellt allvarligt kommer jag inte att vidta några ytterligare åtgärder även om det visar sig att det kommer från någon i forumet.
I och med detta anser jag att jag nu gjort vad som kan göras. Nu låser jag den här tråden och hoppas vi kan lägga detta bakom oss.