|
ribbeck
06-05-2009, 22:34
Behöver hjälp ifall årets vinbärsskörd utfaller bra igen  Jag har 26 vinbärsbuskar i min trädgård (ingen aning hur det kunde bli så många  )röda, svarta, vita och ett par gröna. Vad göra med alla bär????? Har kokat sylt tidigare år och använt bären i paj och kakor men behöver fler recept
Dito Verde
06-05-2009, 22:43
Hirams svartvinbärssylt är ett måste varje år. På de röda gör jag ibland Selmas Vinbärsgömmor . De är lite omständiga men blir garanterat succé.
ribbeck
06-05-2009, 22:55
Mums! Ska baka vinbärsgömmorna till helgen  har röda vinbär kvar i frysen...ska googla efter hirams svartvinbärssylt nu........tackelitack för tipsen!
Svarta vinbär passar mycket bra att blanda med alla andra bär, de har bra syrlighet och innehåller pektin. Bra till andra bär som har dåligt med pektin, t ex hallon och körsbär.
ingrids
07-05-2009, 08:08
Man kanske inte ska uppmuntra till sådant - men i alla fall svarta vinbär blir gott vin ...
Vi har bara ett par buskar med röda vinbär, men det blir för mycket bär ändå  Har ni några förslag på vad man kan göra med dessa? Vi har inga svarta vinbär att blanda ut med, annars är röd + svart vinbärssaft gott. Röd vinbärssylt är inte heller någon höjdare, det går åt kanske en burk om året...
Solstorm
08-05-2009, 09:34
Jag har gott om vinbär men använder dem nästan bara till saft. Ni som gör sylt på dem, snoppar ni alla bär? Det låter som ett omöjligt pillejobb, eller blir det bra ändå?
Ingrid Zon3
10-05-2009, 12:15
Vinbären, både svarta och röda, går åt genom att jag mixar dem råa, sötar lite, helst med honung. Sen fryser jag in denna riktigt rårörda sylt (eller vad man ska kalla det) i småburkar. Och jag snoppar dem definitivt inte. Jag sköljer de hela klasarna och sen repar jag av bären med hjälp av gaffel. Är jag riktigt slö (och har gott om utrymme i frysen) får klasarna åka in hela. Sen skakar man burken eller påsen ordentligt så de djupfrysta bären lossar från klasarna. Jag äter den med naturell yoghurt till frukost och inbillar mig att det är riktigt nyttigt. Kan även användas i stället för fikonmarmelad till goda ostar. Säsongens första omgång på svarta vinbär brukar blir så hård att den får skivas, pga pektinmängden  Jag tror att röda vinbär är något man måste vänja smaksinnet vid. Själv uppskattar jag nästan den mer än hallon nu, men det beror säkert också på vilka sorter man har att tillgå.
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2009, 13:49
Jag brukar ta receptet på Fyriskaka ur boken sju sorters kakor men istället för äpplen (+kanel och socker) på toppen så lägger jag på röda vinbär och strösslar över strösocker och sätter in i ugnen.
Åh, Fyriskakan låter bra.
I samma kokbok finns ett recept på "syltrutor". Nån gång har vi gjort den på röd vinbärssylt i stället för lingonsylt som det står i receptet. Maken tyckte att det var gott, men jag kommer inte ihåg vad jag själv tyckte.
eugenia
10-05-2009, 22:01
Jag kanske hittills är ensam om detta, men jag gillar att använda vinbär i matlagning. I många sammanhang när en maträtt vid provsmakning vid spisen är lite tråkig och skulle behöva en gnutta citronsaft (och jag inte har någon citron) använder jag vinbär. Tar man svartvinbärssylt får man både syra och söt smak, annars kan man ta frysta bär. Detta är inte en ingrediens man behöver berätta om, för det är ju lite udda, Men det är faktiskt gott. Brun sås till kött eller kyckling kan inte vara utan svarta vinbär i någon form. Det ger en fin färg också tillsammans med soya. Låter knäppt eller hur?
Ingrid Zon3
11-05-2009, 10:21
CITAT (eugenia @ 10-05-2009, 23:01)  Låter knäppt eller hur? Tvärtom, jag tycker det låter smart! Både för miljö/klimat och plånboken (de flesta privatodlingar av vinbär är väl tämligen giftfria till skillnad från de flesta citronodlingar). Jag ska testa det! Kom också på ett recept med lammkotletter där man vispar ur stekpannan med lite vinbärsgelé. Jag har provat med min rörda (se tidigare svar i denna tråd) och det blir minst lika gott.
Sanna JW
13-05-2009, 09:16
Själv använder vi vinbärssylt av röda vinbär i stället för lingonsylt till blodpudding, raggmunk osv. Det går åt flera satser under vintern i vår familj.
elleave
15-05-2009, 22:37
Rödavinbärssaft: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=rödvinbärssaftsommarkaka: ägg 4 dl socker 4 dl mjöl 1/2 liter skivade jordgubbar, hallon eller vinbär 75 g kallt smör 4 msk råsocker Vispa ägg och socker vitt. Rör ner mjölet . Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper i. Strö över bären. Hyvla över smöret med en osthyvel. Strö över råsocker. Sätt in i ugnen på 200 grader. Sänk temperaturen till 175 grader och grädda i ca 25 min. Låt kakan svalna. Skär i bitar och servera.
Pote2illa
16-05-2009, 19:29
[size="3"][/size] CITAT (ribbeck @ 06-05-2009, 23:34)  Behöver hjälp ifall årets vinbärsskörd utfaller bra igen  Jag har 26 vinbärsbuskar i min trädgård (ingen aning hur det kunde bli så många  )röda, svarta, vita och ett par gröna. Vad göra med alla bär????? Har kokat sylt tidigare år och använt bären i paj och kakor men behöver fler recept  Jag räknade blomklasarna på min svartavinbärsbuske i morse. Summa 8 st. Tror att jag kan konsumera skörden direkt som råkost fram på eftersommaren. Men det blir väl mer kommande år och då kommer era förslag väl till pass. Det låter mumsigt.
annapanna78
20-05-2009, 12:42
Jag brukar göra svartvinbärsjuice av mina svarta vinbär. Den blir mkt god (mkt godare än saft tycker jag) och fryses in i småflaskor, tex sirapsflaskor och halvliters-PET. Juicen innehåller både bär och blad dessutom. Är någon intresserad? Isf kan jag leta fram receptet! Har man bär i frysen går det ju faktiskt koka nu då det börjar komma blad på buskarna.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-05-2009, 11:21)  Tvärtom, jag tycker det låter smart! Både för miljö/klimat och plånboken (de flesta privatodlingar av vinbär är väl tämligen giftfria till skillnad från de flesta citronodlingar). Jag ska testa det!
Kom också på ett recept med lammkotletter där man vispar ur stekpannan med lite vinbärsgelé. Jag har provat med min rörda (se tidigare svar i denna tråd) och det blir minst lika gott. Brunsås med vinbärsgele i har jag råkat ut för några gånger. Jag försökte återskapa konceptet hemma själv men misslyckades kapitalt eftersom jag försökte med hela vinbär i stället för gele...
Ingrid Zon3
20-05-2009, 21:18
CITAT (elleave @ 15-05-2009, 23:37)  Rödavinbärssaft: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=rödvinbärssaftsommarkaka: ägg 4 dl socker 4 dl mjöl 1/2 liter skivade jordgubbar, hallon eller vinbär 75 g kallt smör 4 msk råsocker Det verkar ha ramlat bort en siffra framför "ägg" - frågan är bara vilken?  CITAT (noora @ 20-05-2009, 15:03)  Brunsås med vinbärsgele i har jag råkat ut för några gånger. Jag försökte återskapa konceptet hemma själv men misslyckades kapitalt eftersom jag försökte med hela vinbär i stället för gele... Vad hände? alltså, på vilket sätt blev den misslyckad? CITAT (annapanna78 @ 20-05-2009, 13:42)  Jag brukar göra svartvinbärsjuice av mina svarta vinbär. Den blir mkt god (mkt godare än saft tycker jag) och fryses in i småflaskor, tex sirapsflaskor och halvliters-PET. Juicen innehåller både bär och blad dessutom. Är någon intresserad? Isf kan jag leta fram receptet! Har man bär i frysen går det ju faktiskt koka nu då det börjar komma blad på buskarna. Ja, jag vill gärna ha receptet!
annapanna78
21-05-2009, 22:50
Svartvinbärsjuice
4 l vatten 3-4 l svartvinbär 1 l svartvinbärsblad 2 kg socker
Kokas 10-15 min, silas, fryses i ca 1/2-liters plastflaskor.
Vi är helt förtjusta på frysta vinbär med naturel yogurt. Det är ett jobb att plocka dom styckvis, men det är ett måste med svarta vinbär i alla fall, de är omöjliga att rensa när de har legat en stund i hinken.
Vinbärssaft har jag gjort sedan 20 år tillbaks utan socker jag kokar bara bären i saftmaja och häller saften i fryslådor. socker kan man tillsätta för dom som vill vid servering, men alla vi här hemma dricker järna vinbärssaft utan socker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|