|
MRLINDELL
12-04-2004, 18:24
Caspian Pink Tomato, Heirloom An absolutely knockout, wonderfully marvelous flavor! This heirloom from Russia is large fruited, about 11 ounces, and somewhat flat. Fruit ripens from the bottom up, and by the time the shoulders have turned pink, the flesh is soft, succulent and juicy. A balanced taste that is mild and sweet. Plants are indeterminate and open-pollinated with normal leaves. Maturity 80 days. Approx. 100-130 sds/pkg.
An absolutely knockout, wonderfully marvelous flavor! Hmmm! Underbart!
Mina 5 plantor fullkomligen växer mig ur huset, hur stora kan de bli?
kerstin z5-6
12-04-2004, 21:18
har du prövat den ryska sorten som smakar rökt och är svart ?  Väldigt välordnade tomater har du
MRLINDELL
12-04-2004, 21:23
Jag har bara en mörk tomat som heter Dark black-red och är en körsbärstomat.
kerstin z5-6
12-04-2004, 21:51
är inte helt sure men tycks minnas att den hette Black russian -den var kul
MRLINDELL
12-04-2004, 22:21
Black Russian fröer finns att få tag på, får väl lägga in den i "önskelistan" till nästa sässong. Norpat på Mikael Andersson tomatsida. http://w1.857.telia.com/~u85709558//* En gammal Rysk sort, ca 180-190 cm hög. Tomater i klasar om 5-6 st, glesa blad ca 35 cm långa. Bra skörd av stora till medelstora köttiga tomater med lite frön och brunrött kött. Saftiga med en lite rökig nästan salt smak, god välbalanserad smak. En av dom bättre. */
MRLINDELL
18-04-2004, 06:10
Härligt att vakna upp till +8 grader kl 6 en morgon. De senaste dagarna har varit otroliga. Tomathinkarna är redan ute. 25 st 13L murarhinkar som släpas fram & tebax är ett stärkande motionspass. Nu blommar det och bina börjar komma och hjälpa till i tomatjungeln. Tulpanerna har visat sig för första gången i år och snart kommer alla på en gång. Mina Jumbo snödroppar är över 1dm långa och är fortfarande fina efter 2-3 veckor i full blom. Vinbären, Flosken, vinrankorna m fl har slagit ur så att man kan räkna i "cm" snart. Smultronplantorna dubblar nästan sin storlek varannan dag. Mera sol och mera värme ... snö nu och jag bryter ihop.
Tjenis Herr Lindell Har tittat på dina fina bilder och din odling av tomater. I år hade jag litet otur för min första sådd av tomater misslyckades nästan. Så jag sådde om igen. 12 olika sorter. Nu har jag massor, alldeles för mycket men givmild som man är så förhoppningsvis blir det lagom till växthuset. Är första året jag använder bevattningsbrickor, som fungerar jättebra. Vill fråga dig hur du bevattnar resp göder. Blandar du direkt i vattnet för brickan Vad har du för gödningsmedel och i så fall i vilka proportioner blandar du vattnet med. NÄr börjar du göda plantorna, efter första omplanteringen?
MRLINDELL
20-04-2004, 15:21
När det gäller bevattning och gödning är det bäst att man läser på någon kompetent tomatodlares hemsida. Det beror på hur man använder allt, även jord, ljus & värme mm i kombination. Men de absolut bästa råden för tomatodling får du på Mikael Anderssons tomatsida. Där står allt som behövs, en hel del intressant att läsa. http://www.tomatsidan.se/ Sedan finns det en synnerligen anonym tomatklubb och Guiseppes tomatsida, en länk från www.tomatklubben.se
MRLINDELL
30-04-2004, 16:22
Sommar redan i morgon 1 maj?? De lovar 20 grader och värmen kan komma att hålla i sig en vecka ... sedan kan vi glömma frost & elände som redan tagit 4:a plantor, morr! Har skolat om allt i större krukor och hinkar, hmm nu förstår jag varför somliga får panik här hemma av alla plantor Det blir färre Tomatplantor och flera Paprika och chili. Jag behöver minst två växthus, det blir till att ha många som frilandstomater. Blir det en fin lång varm sommar så går det vägen. Bifftomaterna måste vara i växthuset om man vill få biffiga tomater ... Gyllenbären får ett provisoriskt växthus eller vindskydd. Hoppas det fungerar för plantorna är fina.
MRLINDELL
02-05-2004, 16:55
Idag blommar alla tomaterna, har försökt ta foton på tomatblommor i min tomat jungel. Alla tomater är ute eller i växthus tillsammans med allt annat. Det var ett tag 43 grader så jag fick sätta tvärdrag och fick ner temperaturen till 33 grader. Allt kan gå åt helsike om man inte kollar temperaturen i sådant här sommarväder. Ida Gold först ut med tomat!!!!!!! stort som en mindre spelkula, flera är på gång men 1 st är en tomat så det syns!!!!!! Tomatdagboken: Första tomaten den 2 Maj (sådd den 10 februari). Prognosen Tomater till midsommar i Uppsala håller gott & väl. Hurra vad jag är bra
MRLINDELL
12-05-2004, 11:15
Huh! Varannan bild blev för stor, men några fick plats. Har lagt in det som är klart. Hinner jag innan helgen åker flera bilder på tomater och blommor in. Några bilder på själva tomten blev för stora. Brrrr kallt idag trots +18 i solen, de lovar nattfrost närmaste nätterna. Idag är bara 3 tomatplantor ute, allt annat är instoppat pga den kalla vinden. Växthuset är som ni förestår ÖVERFULLT!
MRLINDELL
12-05-2004, 18:39
Åhhhh ... Idag såg jag Paprika kart på Gång!!!!!
MRLINDELL
14-05-2004, 19:14
Jag har fått en del PM, email mm angående köpa fröer utanför EU. Det går alldeles utmärkt att skeppa från USA, vet dock inte vad som händer in till EU. Prognosen är att de hamnar i ett kuvert i min brevlåda utan problem då de betalats i förväg.
kerstin z5-6
14-05-2004, 19:35
Det är inga som helst problem FRÅN Usa fröleverantörer till dig -eu har inga synpunkter på några fröpåsar-Att sända till dem är en annan sak ..
MRLINDELL
14-05-2004, 19:44
På måndag har jag rasrena ryska rariterer i min brevlåda, om jag inte blir inlagd på någon tomatavdelning innan dess
lilla mamma
21-05-2004, 18:43
Tänk, jag är stolt över att mina fyra sorters tomater nu blommar. Helt utan uppvärmning. Dessutom har jag kaktusar och fikon i mitt hembyggda växthus på cirka 4,5-5 kvadrat.
MRLINDELL
22-05-2004, 21:18
Jag har 3 plantor av en bifftomat som heter Delicious. Den tillhör de större sorterna och just Delicious har ett svårslaget världsrekord, 3.52 kg i en och samma tomat. Det finns andra tomater som ligger i samma storleksklass men men får jag en tomat som passerar kilot har man lyckats bra. Nu tror jag inte att jag når ens halvkilot men sommaren börjar snart och min ena Delicious är idag stor som en ordinär tomat. Hittade inte rätt bild, men en annan stor tomat på "bara" 1.87 kg, rekordet är alltså en dubbelt så stor.
MRLINDELL
13-06-2004, 09:01
Första frilandstomaten mogen i Uppsala, det blev det Ida Gold kart som var först ut som även slog om till gul tomat först. Jag trodde med tanke på tillväxten att någon tomat i växthuset skulle hinna före för vädret har varit lite si & så senaste tiden. Prognosen egna tomater till midsommar håller!! Man kan alltså spåna baklänges om tider från pollenering till färdig tomat. Från frösättning till blom mm med ganska bra koll på tiden. Frösättningen var den 10 februari!!
MRLINDELL
02-07-2004, 03:01
Följetongen fortsätter .... Reportage från Uppsala ...
Första kg tomater skördade, blandat ILDI och Ida Gold. Det ser ut att bli en hel del till närmaste tiden. Dessa står ute på friland mitt bland allt annat i murarhinkar. I växthuset finns 7 stora plantor Delicious och Beauty Lottringa bifftomater som har kart helt enligt plan, det blir många många stora tomater. Ett kart är nästan 10 cm i diamater och ca 7 cm högt, min bamse växer och trivs. Det var bara första Ida Gold som hade en liten rand, en tendens till spricka runt halva fruktfästet, annars ser alla andra helbra ut. Det är ingen skillnad i kartstorlek eller kartmängd på de plantor som tjuvats eller toppats mot de som jag låtit vara. Det är snarare så att de nedre skotten trillar av själv på riktigt stora buskiga tomater, man kan inte binda upp allt. Bifftomaterna har jag inte rört alls, de får vara bara för att de ser så fina ut och det finns inga tecken på något negativt. Inga löss eller småkryp eller svampsjukdomar. Har inte pillat med pensel på någon planta, bara ruskat lite i de som varit i växthuset genom trumma lite med fingrarna på bambupinnen de hänger i. Gyllenbären blommar äntligen, Kaninen älskar mina minimorötter och persilja. Rosorna har börjat blomma och mina Flammentanz ser bra ut för att blomma första gången. Mina Clematis har börjat blomma, det är Summer Snow som jag mixat med Rouge Cardinal mot ett stuprör. Rouge Cardinal har riktiggt stora knoppar som snart blommar och då kommer äntligen bilderna in i albumet. Summer Snow har massor av knoppar, det blir mängder med blommor. Hallonen är snart klara, det är Lloyd George som på två buskar har fullt med bär. Allt går enligt plan ... to be continued ...
Hos mig i Sollentuna har jag nu fått de två första tomaterna mogna. Det är Solguld. I växthuset och utanför finns i krukor ett tiotal olika sorter, Sungold, Yantarnyi, Riesentraube, Green Grape, Cherny Mavr, Funsu, Elbertha Girl(luden), Orange Bourgain, Golden Queen, Aranca(inte F1) samt en icke namngiven spansk tomat.
Ligger dock efter dig tidsmässigt då jag tyvärr fick så om, men frukterna finns överallt.
Vad har du för erfarenhet av Elbertha Girl, kan de möjligtvis vara mera känsliga för värme, de slokar och man kan tro att det fattas vatten eller att de är för mycket. Som sagt jag gör inget åt dom och plantorna växer i alla fall, Har inga problem med värmen i och för sig, mycket sällan över 25 grader trots fullt solsken, men har då ett träd i direkt söderläge så det är väl delvis därför klimatet är bra i huset
MRLINDELL
02-07-2004, 09:31
Specialfrågor angående tomater hänvisas lämpligen till Micke på www.tomatsidan.se han är värst på tomater i Sverige!!
Jag har inte de sorterna så jag vet inte. Det är bara Ida Gold, de tidigt gula som kan bli lite bleka (gula) i bladen och se lite risiga ut nedtill. Men det blir tomater i alla fall. En del sorter är känsliga för allt möjligt medan andra är resistenta mot allt.
Bevattningen kan vara ett problem om vädret ser ut som det gör, jag vattnar inte varje dag utan låter hinken stå 1-2 dagar innan det blir dags att fylla på igen i väl dränerad murarhinkar.
Sortimentet tyder på fröer från Åke i Klagshamn.
Det är riktigt att frön kommer från Åke Truedssons. Kan bara konstatera vad gäller leverans därifrån att det har fungerat 100%. Så blir man väl litet enkelriktad, samma som när man går till konsum och köper blodpudding. Skämt åsido så diversifierar jag mig nog till nästa år med litet nya sorter. Har ju varit inne på Mickes sidor, så det kan jag ju bara rekommendera läsarna. Har tydligen samma typ av hinkar(20 lit.) som du har, och är försiktig med bevattningen, det gäller dock att se upp när solen börjar gassa, gäller speciellt de små mini busktomaterna jag har i 10 liters krukor, de har en tendens att torka ut på en eftermiddag. Råkade ut för att knipsa toppen på en av mina svarta Cherny Mavr så jag fick dra upp en ny stam som kommer fint nu. Kan konstatera att de två stänglarna med blommor har utvecklat sig över förväntan och ser ut att ge rekordskörd,men å andra sidan så lär jag nog få vänta på resten av skörden på den plantan.
MRLINDELL
10-07-2004, 20:03
Första Delicious mogen, det blev en saftig felfri bifftomat på 267 gram som smakade UTSÖKT, nu förstår jag varför den har det namnet som den förtjänar!! Det är flera som har blivit stora men inga fler som håller på att slå om till rött, dvs mogna än.
MRLINDELL
01-08-2004, 08:38
Nästa stora tomat blev "bara" 260 gram, jag trodde den såg större ut men så blev det inte. Det var ännu en Delicious. Jag har haft flera stycken som mera sett ut som ordinära tomater än bifftomater hittils, men några riktigt stora kart finns på gång men större än såhär verkar de inte bli. Några tomater som är rena smaksensationen är White Sweet Cherry som är lite gula vid fruktfästet men ser ganska vita ut för övrigt smakar riktigt bra, en tomat som får vara med nästa år också. Det är relativt stora körsbärstomater vars sötma och friskhet slår typ Sweet 100 klart.
MRLINDELL
07-08-2004, 12:20
Nu har de första 'Dark Red-Black' tomaterna börjar mogna och smakar otroligt. Det jag märkt av gula tomater är att de smakar ofta bättre än de röda när man köper tomater. Vid hemmaodligen känns det tvärt om, de gula tomaterna får lägga sig efter stora röda bifftomater som 'Delicious', 'Beayty Lottringa' och 'Caspian Pink', sedan finns det inget som slår 'White Sweet Cherry' än så länge med 'Dark Red-Black' som klar tvåa. Hela familjen är helt överens om den saken, bra när man skall sätta plugg i vår ...
MRLINDELL
15-08-2004, 08:29
4.2 kg tomater på en och samma dag, nu mognar många tomater och jag håller på att få min första Caspian Pink mogen. Den kommer att vägas och fotas så klart.
MRLINDELL
17-08-2004, 18:23
Nu när tomaterna mognar får man nog av gula tomater, det har varit många många gula tomater som varit tidigare än en del röda. Den första Caspian Pink skall skördas i helgen, några Delicious har blivit röda utan att bli över 2 hg, men de har varit relativt många på plantan 8-10 tomater. Så stora tomater blir inte alltid så stora som man hoppas på. De svarta smakar riktigt bra, typ 'Black dark-red' och den vita helt otroligt 'White sweet cherry' som måste vara den godaste tomaten hittils. Den är lite svår att se om den är mogen, den blir lite gul kring fruktfästet och sedan går fruktkroppen mot beige/vit på något sätt. Ibland stora klasar, ibland bara en-två tomater på en gren, lite hur-som-helst. Några tomater (sorter) stämmer heller inte med Åkes fröpåsar, det kan ha blivit fel på något då jag köpte ganska många fröpåsar på en gång. Prognosen 100 kg tomater på alla mina plantor var lite optimistiskt, men jag skrev 'kanske'  för säkerhets skull. Ser man till de varma sommarveckorna så fick allt fart, även Paprika och Chili. Att det nu blir "bara" drygt 30 kg med toppnoteringen förra veckan på 4.2 kg och något liknande denna vecka beror på den lite svala inledningen på sommaren. Tur är väl det, vi orkar knapp käka upp alla tomater. Grannarna har fått lite ibland och så har vi gått runt och provsmakat solvarma tomater direkt från buskarna, något som känns helt rätt. Man orkar knappt äta vanlig mat efteråt ... Chili eller Paprika på Persika 'fel fel' sorten lutar nog åt Chili. Den smakar bra men har en tendens att svida på munnen strax innanför läpparna. Den bränner inte som vanlig Chili, det måste vara något speciellt i den sorten. Att grilla den eller att låta den dra i olja eller sedan grilla den hjälper inte, många andra sorter blir annorlunda då men inte den här.
MRLINDELL
18-08-2004, 17:06
Capian Pink 333 gram!! Det blev en väldigt suddig bild pga upphetsningen ....
MRLINDELL
18-08-2004, 17:08
Tyvärr kan jag inte fota om, den är redan uppäten (provsmakad tills den tog slut). Dessa stora bifftomater smakar riktigt bra för att vara så stora.
MRLINDELL
04-09-2004, 11:49
Äntligen lite sol och värme idag! Nya stora tomater på gång, denna gången en Caspian Pink. De andra jag tagit och smakat har varit otroliga för att vara stora tomater. Ps. Jag har stora nävar ... ds.
MRLINDELL
05-09-2004, 09:45
Hej MRLINDELL  Glömde bort en bild på några klasar från en frilandsodlad Ildi som glömts bort lite.
MRLINDELL
05-10-2004, 10:40
Nu är det så kallt att tomatplantorna rasar ihopa. Det har varit en trist tomatsommar men en hel del goda tomater i alla fall. Det blev inte ens hälften så många som jag trodde från början. Jag har haft typ 20 bifftomater som varit över eller runt 300 gram. En jätte som varit på bild vägde 470 gram men var möglig på ovansidan och fick kastas. Vädret har inte varit bra på sensommaren. Många plantor har fortfarande kart och jag har tagit hand om en del som fått lite färg. Bifftomaterna får ligga ute på verandan och mogna lite sakta innan de tas in. Bästa kylförvaringen är ute just nu. Jag har inte köpt en enda tomat på hela sommaren/hösten. Som det ser ut nu så räcker tomaterna någon vecka till. Aburginplantan gav 3 stora frukter som var i princip kärnfria och smakade bättre än den köpta. Vitlöken tog slut alldeles för fort. Gyllenbären plockas fortfarande och jag har väl plockat ca 3 liter på mina 3 plantor så här långt. Mest beröm har mina fina äpplen på ett Ingrid-Marie fått, det blir stora fina röda äpplen redan året efter planteringen. Perennerna växer i rabatterna och en vallmo har försökt slå ut igen. Min Nelly Moser blommar med fyra (4) blommor och bryr sig inte om hösten än. Hösthallonen är som störst/bäst just nu och enda rosen 'Per Gynt' har några knoppar och blommar lite segt än. Vino Nordican har gett tre klasar med ganska goda bär och ett & annat smultron lever än. Gråmalvan har inte gett upp, den har sett lika dan ut nu i flera månader och tillhör hösstens behållning tillsammans med Rudbeckian och några Violer som står sig trots riktigt kalla nätter ner mot 2-3 plusgrader. Det känns skönt att fortfarande ha levande rabatter på hösten, att ha tidiga krokus och tulpaner planterade och blomsterplaner för hela nästa sommar klara.
Alle frilandstomatene har jeg nå klippet bort. Tidlig rød fra Micke var et svært bra nytt bekjentskap. Den ga masser av små gode røde tomater på tross av at været har vært for dårlig her i Oslo i sommer. I drivhuset høster jeg daglig et par tre bifftomater om dagen selv om kampen mott muggen er hard når regnet setter inn. Ettersom det nå snart er på tide å planlegge for neste år kunne kanskje alle dere som har dyrket tomater komme med deres favoritter. Jeg har allerede kommet med et tips og det er Tidlig rød som egner seg veldig godt for frilands dyrkning. Ellers kan dere besøke noen norske tomatgalninger på http://www.hagegal.info/hagefora/viewtopic.php?t=3762
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|