Therese3z
Jahapp, då ska jag ansätta er forummedlemmar med ännu en i den osinliga raden med identifieringsfrågor.. smile.gif
Hoppas det är ok! smiley_small_hug.gif
Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad dessa tre växter heter:

1: (tror blommorna blev blå på denna)
[attachment=34612:okand1.JPG]

2: (Är tyvärr lite halvt överblommad på bilden, men toppen blommar i alla fall fortfarande och det syns ju att de blå spirorna har varit lite längre innan än de var då bilden togs.)
[attachment=34613:okand2.JPG]

3:
[attachment=34614:okand3.JPG]

Hoppas någon kan hjälpa mig! Nr 2 är lite extra viktig då jag vart riktigt förtjust i den men precis har insett att den nog har blivit bortrensad av misstag när jag röjde bort ett enormt krusbärs- vinbärs- och hallonsnår för någon vecka sen.. crying.gif duh.gif
Så nu måste jag veta vad den heter så jag kan försöka få tag på en ny! smile.gif

MariaS
Ettan är en Campanula, blåklocka, Gissar på storklockan

Tvåan är stäppsalvia. Finns i många färger och varianter.

Trean är en sedum, även där finns många färger och varianter, på både blad och blommor.
Monica B
Nja, jag har lite svårt att hålla med om storklocka eller klocka på bild 1. Bladen är inte alls lik någon klocka. Jag tycker att det ser ut som en Betonika på bladen (lite hjärtformade, tandade, mörkgröna osv).
När det gäller bild 2 kan jag inte heller hålla med om att det skulle vara en salvia. Bladen stämmer inte alls. Däremot så tycker jag att det ser ut som en Veronica, förmodligen en Veronica longifolia.
Bild 3 kan jag hålla med om att det är en sedum, vilken av dom det är svårt att avgöra.

[attachment=34619:Signatur.jpg]
GunnellF
1. Vet vad det är men kommer inte på namnet... Vill minnas att det inte är en Campanula.
2. Veronica spicata Axveronika
3. Ser ut som Kaukasisk fetblad: Sedum spurium L.

Tillägg: ettan är Praktbetonika, precis som Monica B skriver.
Therese3z
Gud vad gulliga ni är! Tusen tack! thanks.gif

Jag googlade namnen och det ser ut att stämma väldigt bra med hur jag minns blommorna att det är Praktbetonika (Stachys macrantha), Veronica longifolia och Kaukasisk fetblad (Sedum spurium) det är frågan om!

Försöker för det mesta ta reda på mina trädgårdsfunderingar genom att googla dem, men att googla efter en växt baserat på utseende är _riktigt_ svårt, för att inte säga tröstlöst.. Då är det tur att sådana som er finns och vill/kan hjälpa till när andra som är mindre kunniga försöker lära sig! smiley_small_hug.gif

Tack igen!!
GunnellF
CITAT (Therese3z @ 13-05-2009, 11:03) *
Gud vad gulliga ni är! Tusen tack! thanks.gif

Jag googlade namnen och det ser ut att stämma väldigt bra med hur jag minns blommorna att det är Praktbetonika (Stachys macrantha), Veronica longifolia och Kaukasisk fetblad (Sedum spurium) det är frågan om!

Försöker för det mesta ta reda på mina trädgårdsfunderingar genom att googla dem, men att googla efter en växt baserat på utseende är _riktigt_ svårt, för att inte säga tröstlöst.. Då är det tur att sådana som er finns och vill/kan hjälpa till när andra som är mindre kunniga försöker lära sig! smiley_small_hug.gif

Tack igen!!

Det är förmodligen INTE Veronica longifolia utan V. spicata. V. longifolia har grenade blomklasar med flera blommor på samma medan V. spicata har en blomma på varje stängel som det ser ut att vara på din bild.
Therese3z
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 13:43) *
Det är förmodligen INTE Veronica longifolia utan V. spicata. V. longifolia har grenade blomklasar med flera blommor på samma medan V. spicata har en blomma på varje stängel som det ser ut att vara på din bild.

Är nog beredd att hålla med dig vid en närmare granskning! Tack för det! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon