Sidor: 1, 2
Christina i Taxinge~

Vad 17 beror det på att det här forumet är så otroligt segt????????

Det verkar bli bara värre & värre?
Nu kan jag inte byta inlägg eller läsa inlägg eller söka inlägg utan att "sidan kan inte visas" kommer upp - jag blir gaaaaaaaalen!!!!!!!!!!!! ranting.gif
Jag vet ju att det finns andra inlägg om detta, men jag kan inte leta reda på dem och skriva där, för då blir det "sidan kan inte visas".....

Nån som vet vad förklaringen till detta elände är?!

andersen
Nej det är bara så på det här forumet,just nu är det ganska bra men rätt som det är så är det sirap här, finns hur många trådar som helst om ämnet.
Myosotis
Vad har du för webbläsare? Problemen försvann så fort jag bytte från IE till firefox.
GunnellF
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-05-2009, 17:04) *
Vad 17 beror det på att det här forumet är så otroligt segt????????

Det verkar bli bara värre & värre?
Nu kan jag inte byta inlägg eller läsa inlägg eller söka inlägg utan att "sidan kan inte visas" kommer upp - jag blir gaaaaaaaalen!!!!!!!!!!!! ranting.gif
Jag vet ju att det finns andra inlägg om detta, men jag kan inte leta reda på dem och skriva där, för då blir det "sidan kan inte visas".....

Nån som vet vad förklaringen till detta elände är?!

Jag har inga som helst problem så det kan inte bero på själva sajten. Använder Firefox som Webbläsare och har skapligt bra nätanslutning.
Azur
Jag kör firefox. Odla är aldrig långsamt för mig.
Myosotis
Här är en av trådarna: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=76279&hl
DragonLady
Jag har heller aldrig lagt märke till att det är segt.. någon gång har det ju varit fel på sidan men det åtgärdas ju..
Har både ie o firefox, båda funkar... har bredband 24mbit ifs...
andersen
CITAT (DragonLady @ 16-05-2009, 17:24) *
Jag har heller aldrig lagt märke till att det är segt.. någon gång har det ju varit fel på sidan men det åtgärdas ju..
Har både ie o firefox, båda funkar... har bredband 24mbit ifs...

Jag har 100/100 fibrer från BBB, och periodvis så har jag sirap,, dock bara på odla.nu! något är fel med det här forumet.
titti49zon6
Har inga problem, kör med IE och mobil uppkoppling här på landet. Hemma har jag Firefox och 8 MBits uppkoppling
Bägge fungerar hur bra som helst
Aqvakul
Har tidvis rejäla problem både från snabb lina på jobbet och min något "smalare" uppkoppling hemifrån. När vi har diskuterat det här förut (ett antal gånger) så är väl det närmaste vi kommit fram till, att Odlas server har brister och att detta tilsammans med andra svagheter i uppkoppling, webläsare och datorer ställer till problem. Det är för många av de som har problem som specifikt har problem med Odla, för att man ska kunna rubricera det som ett allmänt internetproblem.
Anki på Öland
Har också IE och det funkar alldeles utmärkt.
Anki
vanjalarsa
Har aldrig några som helst problem..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Har ingen snabb sak på tråden men upplever inte odla som segt - hoppas det löser sig för dig!
Tobb
Igår gick det toklångsamt, men det var nog för att min uppkoppling var jobbig som tusan.
men annars är det eg aldrig något krångel.

Om ni som det går långsamt för använder tptest, vad står det då? (googla på det, första länken)
Azur
CITAT (andersen @ 16-05-2009, 17:29) *
Jag har 100/100 fibrer från BBB, och periodvis så har jag sirap,, dock bara på odla.nu! något är fel med det här forumet.

Har också 100/100 från BBB, och aldrig långsam Odla, dvs det är inte uppkopplingen, utan det är forumet.

Är det nån det går långsamt för som INTE använder Internet Explorer?
Betty
Jag har Firefox och 8 mbit, inga problem med uppladdningen på Odla - inte ens om jag kör med IE.
Christer i Falköping
Har hafty stora problem det senaste med forumet. Men det går i vågor.
Christer.
herkules
ibland är det segt som attan här inne och det är bara här så visst är det något med forumet som inte är som det ska. det vore ju bra om ansvarig kunde kika på det och åtgärda felet.
Uggi
Vi upplever segheten väldigt olika, själv har jag inga problem kanske ev någon gång i månaden, har IE.
Alba
Jag har IE och det ytterst sällan jag har problem med seghet på forumet.
Mariette
Det handar inte bara om uppkopplingen.

Jag har två datorer, en med bra prestanda och en mycket sämre. Klart jag märker stor skillnad.
Det handlar inte bara om vilken hastighet linan har utan även att man har en dator som hänger med.
Kanske tid att uppgradera datorn?
Azur
Att surfa lägger mycket låg belastning på datorn, alla datorer sålda de senaste tio-femton åren borde kunna surfa runt på Odla utan att sega ner det allra minsta.

Jag har några funderingar om vad nedsaktningen kan bero på, ni som får nedsaktningar kan ju fundera på saken:

1) kanske beror på de reklamservrar Odla får sina annonser ifrån. Sidan visas inte förrän reklamservern skickat den reklam som skall visas, och om reklamservern är överbelastad får man vänta. Firefox är lite mindre känsligt mot sånt än IE eftersom nästan alla som kör Firefox använder ett tillägg som heter AdBlock som blockerar reklamservrar.

2) kanske ni kör nåt program som tar mycket bandvidd, framförallt fildelningsprogram men också t.ex. program som laddar ned uppdateringar. Det saktar ned surfning nåt alldeles enormt.

3) kanske ni kör nåt program som kräver väldigt mycket av systemet. Att scanna datorn med en virusjägare t.ex. tar precis allt minne och all datorkraft datorn har, i alla fall på lite äldre "singlecore" datorer. Nyare datorer med flera processorkärnor är immuna mot det här problemet, men äldre datorer stannar i stort sett helt medan virusjägare letar virus.

4) har ni trådlöst bredband? Det är tyvärr så att trådlöst bredband dels är långsammare än trådat bredband, dels mycket känsligare mot störningar. Om man flyttar datorn så en vägg kommer i vägen, eller nån stänger en dörr, kan hastigheten på bredbandet falla drastiskt.
Berith
Oj, vad många diskussioner det varit om segheten på Odla. Om det beror på användaren eller servern Odla ligger på eller programmen eller tiden på dygnet eller reklamen eller nåt annat.

Konstigt att ingen kommit på varför en del har segt och andra inte. Och varför dom som har segt inte har det alltid utan bara ibland. Jag hade segt förra året, från våren fram till hösten nån gång. Har samma program som då, samma uppkoppling som då, är här samma tider som då....
skogstroll
jag har aldrig haft så mycket problem. Nu har jag mobilt bredband med NEDSATT hastighet (supersegt på andra sidor) men aldrig problem med Odla. Det måste vara något tekniskt problem om det är så trögt, eller om man är stressad eller krävande helt enkelt giggle.gif Sambon sitter och svär framför datorn men han är ju lite känslig... Jag tycker du ska kolla din utrustning lite. Jag har en gammal dator och låg hastighet men ändå funkar det ok
Christina i Taxinge~
Jahaja, det finns fler som har eller haft problemet med seghet tydligen!

Jag har en ganska ny dator (8 mån gammal), jag kör senaste version av IE och har aldrig några problem på andra sidor ute på internet. Alltid bara på Odla!
Men det går i perioder - igår och hittills idag fungerar det utmärkt!
Men de senaste veckorna har det annars varit helt bedrövligt!!! Datorn har till slut storknat och "hängt sig" när jag försökt öppna Odlaforumet.
Så där håller det på av & till - irriterande!
Särskilt om ingen ansvarig för sidan försöker kolla på vad det är!

Vem är förresten ansvarig för sidan....?
Hmmm.....det kanske står nånstans.

Alba
Är det någon som anmält problemen till Odla ?
Det finns ju många trådar om detta och kanske sitter här en hel del missnöjda och så vet inte Odla om det ens.

Någon bör ju ta tag i problemet och mejla admin. och kanske bifoga alla trådar som tar upp problemet.

Nu tänker säkert någon......men varför PM:ar inte DU ...........eftersom jag inte har problem så är jag inte rätt person att PM:a.

Ansvariga hittar man under Hjälp längst upp till höger.
Christina i Taxinge~

Jag har nu skickat ett PM till en s k forumansvarig.
Hoppas kan man ju.....att det kommer ett svar.

Tack Alba, för att du letade reda på vart listan fanns!
Berith
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-05-2009, 10:48) *
---
Vem är förresten ansvarig för sidan....?
Hmmm.....det kanske står nånstans.

Det där blir jag väldigt förvånad över. Sorry, men har man varit medlem sen 2004 och inte har en aning om varken Ingemar eller Göran så häpnar jag.
Myosotis
CITAT (Azur @ 21-05-2009, 09:37) *
...Det saktar ned surfning nåt alldeles enormt...

... kan hastigheten på bredbandet falla drastiskt.

Hur många gånger fick jag inte höra det där när jag hade problem. Jag får väl upprepa det ytterligare en gång: Det har inget med hastighet att göra utan IE låste sig helt, UTAN att något laddades ner från internet, i upp till 5 minuter när det var som värst. Sedan vaknade den till liv och själva nedladdningen började. Jag har långsam uppkoppling så jag vet mycket väl hur det ser ut när nedladdningen går långsamt, det går inte att jämföra. Problemen fanns bara på odla.
Glad_amatör2
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-05-2009, 11:55) *
Jag har nu skickat ett PM till en s k forumansvarig.
Hoppas kan man ju.....att det kommer ett svar.

Tack Alba, för att du letade reda på vart listan fanns!

Hej!

Jag har aldrig haft några sådana problem, men jag använder Firefox.
Kan det bero på det?
Berith
CITAT (Myosotis @ 21-05-2009, 13:08) *
Hur många gånger fick jag inte höra det där när jag hade problem. Jag får väl upprepa det ytterligare en gång: Det har inget med hastighet att göra utan IE låste sig helt, UTAN att något laddades ner från internet, i upp till 5 minuter när det var som värst. Sedan vaknade den till liv och själva nedladdningen började. Jag har långsam uppkoppling så jag vet mycket väl hur det ser ut när nedladdningen går långsamt, det går inte att jämföra. Problemen fanns bara på odla.

tummenupp.gif

Bra svarat. Jag - kanske bara jag! - får känslan av att inte bli trodd när jag upplever nåt som ingen annan upplever. Precis så där som du "förklarar" nu, hur du har det som svar på andras goda råd.

CITAT (Glad_amatör2 @ 21-05-2009, 13:14) *
Hej!

Jag har aldrig haft några sådana problem, men jag använder Firefox.
Kan det bero på det?

Nej jag tror helt enkelt att det beror på att du bara varit medlem här några veckor. smile.gif Vi andra har upplevt segheten sen våren 2008.
*Stintan*
Även jag har senaste månaden haft det väldigt segt till och från, dock faktiskt inte bara på Odla utan även på ett annat forum, då IE också plötsligt låst sig. Har tidigare inte haft några som helt problem liknande detta. Just nu fungerar det utmärkt dock.

Det är möjligt att forumansvariga inte känner till att problemet fortfarande finns men det gjorde dom iallafall förut eftersom vi var flera som mejlade dom och vi fick väl också något svar vill jag minnas. Det skrevs mycket om detta i Supportavdelningen om nu någon orkar söka efter det gamla.

Berith
Och om reklamen har nåt med segheten att göra borde det ju blivit bättre nu sen reklamen längst upp försvann? Eller...? unsure.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Berith @ 21-05-2009, 12:08) *
Det där blir jag väldigt förvånad över. Sorry, men har man varit medlem sen 2004 och inte har en aning om varken Ingemar eller Göran så häpnar jag.

Häpnar du - varför då??????????
Jag har aldrig haft nåt "otalt" med den här sajten så att jag behövt anlita ansvarig.
Jag vet att några som hette Göran & Ingemar var webmaster eller nåt, men de trodde jag försvann när forumet övergick i nån annans ägo eller hur det var för några år sedan.
Jag tycker ditt inlägg känns väldigt spydigt och dessutom helt onödigt!

andersen
Jag upprepar vad jag har sakt förut i andra trådar om segheten på odlas forum, jag har en modärn dator 100/100 bbb fibrer uppkoppling, finns inga andra forum eller sidor som har samma seghet som odla har i perioder, det måste vara något fel med sidan på odla.

CITAT (Berith @ 21-05-2009, 12:08) *

Det blir inte jag, hur ofta är dom ute på forumet?
Berith
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-05-2009, 13:52) *
Häpnar du - varför då??????????
Jag har aldrig haft nåt "otalt" med den här sajten så att jag behövt anlita ansvarig.
Jag vet att några som hette Göran & Ingemar var webmaster eller nåt, men de trodde jag försvann när forumet övergick i nån annans ägo eller hur det var för några år sedan.
Jag tycker ditt inlägg känns väldigt spydigt och dessutom helt onödigt!

Jag skrev det inte spydigt, synd att du läste det så. Man behöver väl inte ha haft nåt otalt med forumets ansvariga för att veta vilka Ingemar och Göran är...?

Jag är fortfarande förvånad, inte spydigt utan helt vanligt förvånad. Är du bara aktiv på forumet? Läser du aldrig nyhetsbrevet eller kollar in annat på Odla? Har du aldrig sett inlägg från Ingemar och Göran? Missade du när en hel hög från Odla var hos I&G och deras handelsträdgård, tror det var förra året? Till exempel....

andersen, du verkar ju varit med "från början" och då vet du ju att dom var aktiva på forumet.
andersen
Ja jag har varit med länge, men jag tycker att det är inte ofta dom är närvarande,och så har det varit i rätt så många år?och det är synd för att dom kan väll vara med i "småprat" som vilken medlem som helst.
herkules
CITAT (andersen @ 21-05-2009, 14:59) *
/..../
finns inga andra forum eller sidor som har samma seghet som odla har i perioder, det måste vara något fel med sidan på odla.
/..../

exakt samma upplever jag, spelar ingen roll vilken dator jag använder, vilken uppkoppling eller webbläsare, mellan varven är det segare än sirap här inne. så jag hoppas att forumansvarige (jag visste faktiskt inte heller att det ff var göran och ingemar efter att de sålde forumet) gör något snarast. kanske dags för ett helt nytt forum, gärna reklamfritt denna gång ..
Christina i Taxinge~
CITAT (Berith @ 21-05-2009, 15:16) *
Jag skrev det inte spydigt, synd att du läste det så. Man behöver väl inte ha haft nåt otalt med forumets ansvariga för att veta vilka Ingemar och Göran är...?

Jag är fortfarande förvånad, inte spydigt utan helt vanligt förvånad. Är du bara aktiv på forumet? Läser du aldrig nyhetsbrevet eller kollar in annat på Odla? Har du aldrig sett inlägg från Ingemar och Göran? Missade du när en hel hög från Odla var hos I&G och deras handelsträdgård, tror det var förra året? Till exempel....

andersen, du verkar ju varit med "från början" och då vet du ju att dom var aktiva på forumet.

Ja, jag är bara aktiv på forumet - är det nånting konstigt? g.gif

Jag har ingen som helst aning om att några härifrån varit på besök hos dessa forumansvariga Ingemar & Göran!
Jag valde bort nyhetsbrevet för flera år sedan och jag är ytterst sällan ute på övriga Odla-sajten.
M a o endast aktiv på forumet - och medlem sen långt före 2004 dessutom!
(2004 registrerade jag om mig med ny signatur - la till Taxinge. tyvärr schabblade jag väl så att signaturen inte bara ändrades utan det blev en ny)

Och som jag tidigare skrev - jag har sett att åtminstone Ingemar var på forumet ibland, men det måste vara flera år sedan han gjorde nåt inlägg som jag sett.

Berith
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-05-2009, 15:41) *
Ja, jag är bara aktiv på forumet - är det nånting konstigt? g.gif

Jag har ingen som helst aning om att några härifrån varit på besök hos dessa forumansvariga Ingemar & Göran!
Jag valde bort nyhetsbrevet för flera år sedan och jag är ytterst sällan ute på övriga Odla-sajten.
M a o endast aktiv på forumet - och medlem sen långt före 2004 dessutom!
(2004 registrerade jag om mig med ny signatur - la till Taxinge. tyvärr schabblade jag väl så att signaturen inte bara ändrades utan det blev en ny)

Och som jag tidigare skrev - jag har sett att åtminstone Ingemar var på forumet ibland, men det måste vara flera år sedan han gjorde nåt inlägg som jag sett.

Ja lite konstigt tycker jag nog att det är. Eller så är det bara jag som vill veta lite om organisationen jag är medlem i, eller föreningen eller vad det nu gäller. Och att I&G har (eller hade?) en handelsträdgård trodde jag också var allmänt känt.

Neejdå, både Ingemar och Göran har skrivit senare än 'flera år sen'. När vi fick det här nya forumet var dom här båda två och svarade på frågor och förklarade sånt som det undrades över. yes.gif
Uggi
Är det inte segt så är det inga här, är alla bortresta denna långhelg?
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 21-05-2009, 17:00) *
..................Neejdå, både Ingemar och Göran har skrivit senare än 'flera år sen'.....................

Och så var det ju flera trådar om knapp- och tröjbeställningarna!
Anki
storm
Segt Nej jag har varit här sen 05 ,inne varje dag jag har inte märkt nåt,jag har Mozilla firefox om det nu kan ha en betydelse?
Berith
CITAT (Anki på Öland @ 21-05-2009, 22:39) *
Och så var det ju flera trådar om knapp- och tröjbeställningarna!
Anki

Ja just det! yes.gif Och några trådar höst och vår om vilka blommor man kan beställa från Odla, vem som köpt vad och varför, så nog borde det väl framkommit att Odla också säljer växter...?
Berith
CITAT (storm @ 21-05-2009, 23:15) *
Segt Nej jag har varit här sen 05 ,inne varje dag jag har inte märkt nåt,jag har Mozilla firefox om det nu kan ha en betydelse?

Jag har inte Mozilla firefox och jag har inte segt... g.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Berith @ 22-05-2009, 06:01) *
Ja just det! yes.gif Och några trådar höst och vår om vilka blommor man kan beställa från Odla, vem som köpt vad och varför, så nog borde det väl framkommit att Odla också säljer växter...?

Ja kära hjärtanes! rotfl.gif
Du är ju för rolig!
Jag förstår nu att du inte var spydig i ditt tidigare inlägg, Berit - förlåt mig!
För ett antal år sedan köpt jag några växter från Odla, så visst vet jag att det går att köpa växter.
Men förstå mig när jag säger att jag inte kopplar det till vem som är forumansvarig!?
Det här börjar kännas larvigt dessutom, så vi får väl båda finna oss i
- att jag inte visste vem jag skulle skicka mitt PM till och att du tyckte det var självklart att jag borde vetat

Ha en bra dag & en trevlig helg!

Berith
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-05-2009, 09:23) *
Ja kära hjärtanes! rotfl.gif
Du är ju för rolig!
Jag förstår nu att du inte var spydig i ditt tidigare inlägg, Berit - förlåt mig!
För ett antal år sedan köpt jag några växter från Odla, så visst vet jag att det går att köpa växter.
Men förstå mig när jag säger att jag inte kopplar det till vem som är forumansvarig!?
Det här börjar kännas larvigt dessutom, så vi får väl båda finna oss i
- att jag inte visste vem jag skulle skicka mitt PM till och att du tyckte det var självklart att jag borde vetat

Ha en bra dag & en trevlig helg!

Ja nu var det ju inte min mening att vara rolig naughty.gif men trevligt att du ändå inte var helt ovetande om vad Ingemar och Göran sysslar med.

Här är förresten tråden om Odlaträffen 2007.
Berith
Glömde önska en bra dag och trevlig helg tillbaka. tummenupp.gif

Fast jag vet ändå inte varför det går trögt för en del ibland, eller hela tiden... g.gif
(för att inte komma alldeles för långt ot)
skogstroll
fast om det bara är en del som har problem med seghet så kan det väl inte vara Odla det är fel på? Då måste det väl vara utrustning eller uppkoppling? confused.gif
Alba
Jag sitter nu i stugan med bärbar dator, elverk och mobilt bredband och det flyter lika bra som hemma........inget segt alls.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon