Hej! Jag har en Bird Eye Chili-planta som varit rätt problematisk redan från början. Jag har planterat mellan fem och tio av dessa varav en växt till sig, de andra har jag helt enkelt inte orkat titta på och avlivat. De andra plantorna har haft väldigt små blad, som varit mörkgröna med väldigt mycket gula fläckar/mönster och växt väldigt dåligt. Plantan jag har kvar har inte längre dessa symptom utan har "växt ifrån dem".
Dess värre har det uppstått nya symptom. Bladen är större än hos de andra plantorna men långt ifrån samma storlek som på mina vanliga paprikor, stammen är ganska ranglig och bladen har en lätt ljusgrön färg. På senare tid har även en del blad börjat falla av plantan.
Jag vattnar ungefär varannan dag och jorden är väldigt genomsläpplig (om det nu ens är ett riktigt ord), jorden är vanlig plantjord blandat med lite perlite. Plantan står i ett fönster mot sydost tillsammans med tre paprikaplantor. Jag bor i zon 7, men eftersom plantan står inomhus kanske det inte spelar någon större roll.
Jag har försökt ta reda på vad som är fel genom att googla men inte lyckats hitta något liknande. Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Att den är rangligare och har mindre blad än paprikan behöver inte vara något fel. Jag har inte odlat just Bird's Eye, men alla chilisorter jag har odlat har haft mindre blad och tunnare stjälk än vanlig paprika. En del har riktigt små blad, som björklöv eller mindre, och vissa sorter spretar iväg med långa rangliga grenar så mycket att de skulle behöva spaljeras. Färgen på bladen varierar också mellan sorterna, allt från mörkt grönt till ljusgrönt. Det enda som låter lite oroande är bladavfall, även om det inte behöver vara något stort problem för chilin så länge det bara är några av dom nedersta bladen som faller av.
Hur stor kruka har du och hur mycket vattnar du? Jorden får gärna torka lite i "kanterna" mellan vattningarna. Om chilin börjar sloka är det självklart dags att vattna, men du behöver inte vattna om jorden fortfarande är fuktig. Trots perliten kan den få syrebrist om jorden är för fuktig, och då blir den blek, gulnar och tappar blad.
Jag antar att du har kollat efter ohyra, speciellt löss, trips och spinnkvalster?
Någon ohyra har jag inte hittat. Däremot har jag haft en del blomflugor tidigare i vår, men de har försvunnit. Krukan är ganska liten, skulle tippa på mellan en till två liter. Så det kanske är dags att plantera om den. Jag brukar vattna krukorna lite på känn, men ett par deciliter skulle jag tro att den brukar få, fatet den står i brukar i alla fall fyllas upp (och sedan sugas upp av jorden under dagen).
Preussen
23-05-2009, 08:43
som tidigare sagts, storleken på blad och stam kan variera mellan sorter.
vad för näring ger du plantorna?
Chilin har inte fått så mycket näring, det har blivit en eller två omgångar med flytande blåkorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.